Verlies van ons zoontje na 17 weken zwangerschap

Ik wilde altijd heel graag een gezin met 3 kinderen, die wens is ook uitgekomen. Ons gezin was na de komst van onze derde dan ook compleet, mijn man zou zich laten steriliseren. Ik ben vervolgens toch zwanger geraakt van ons vierde kindje, gevoelsmatig voelde dit goed en waren we er heel blij mee. Mijn man heeft zich ondertussen wel laten steriliseren, ik was toen inmiddels 12 weken zwanger.
We hebben met 12 weken een echo gehad en ook een nekplooimeting laten doen, alles was goed! Toen ik 17 weken zwanger was gingen we voor de 2e keer na de verloskundige. Ik ging liggen op de onderzoekstafel en de doptone ging op mijn buik om even naar het hartje te luisteren. Er werd geen hartslag gevonden, de verloskundige zei nog dat er niks aan de hand is, ze zou even met de echo gaan kijken. Toen werkte het apparaat niet goed, er kwam geen beeld, even later wel beeld en zagen we ons kindje, bewegingsloos en zonder hartslag. Wat een ongeloof, dit kon niet waar zijn. We werden direct naar het ziekenhuis doorgestuurd, ik had nog een stille hoop dat het apparaat bij de verloskundige stuk was en dat ons kindje gewoon zou leven als we een echo kregen bij de gynaecoloog, maar nee, precies hetzelfde beeld, bewegingsloos en zonder hartslag, ons kindje leefde niet meer.
We hebben ervoor gekozen om het spontaan op gang te laten komen en dit is ook gebeurd na een paar dagen. De weeen begonnen om 6.00 uur in de ochtend en om 10.00 uur is ons zoontje geboren. Ik verloor direct ontzettend veel bloed (ik was op dat moment allen omdat mijn man ons jongste zoontje naar mijn ouders aan het brengen was). Ik voelde dat dit niet goed was en belde mijn man, hij  moest nu komen en 112 bellen. De ambulance was er binnen 5 minuten en in het ziekenhuis ben ik alsnog gecurreteerd. Mijn man heeft later ons kindje, wat nog thuis was, opgehaald en in het ziekenhuis hebben we hem een naam gegeven en afscheid van hem genomen. Hij  zag er heel mooi uit, we hebben ook heel veel foto's van hem genomen.  

Het verlangen naar een kindje is nu alleen maar toegenomen maar mijn man was gesteriliseerd.  Hij  heeft inmiddels wel een hersteloperatie ondergaan maar het  is nu onduidelijk of  er ooit nog een kindje bij zal  komen.  Ik heb  het de afgelopen maanden erg moeilijk gehad en  daardoor is mijn man  weer gaan twijfelen, hij zegt zelf dat er ook andere factoren meespelen zoals extra drukte, combinatie werk/gezin, financieel enz. en dit begrijp  ik ook wel, verstandelijk gezien heeft hij ook wel gelijk. Maar mijn verlangen naar een kindje is heel groot, ik vind het ook heel moeilijk om nou werkelijk te weten wat ik wil.  Wil ik mijn onafgemaakte zwangerschap afmaken? Moet ik iets goedmaken?  Of is het verlangen zo sterk omdat ik zwanger ben geweest en gewoon heel erg verlang naar een baby?  

Hoi Kristianne,

Ik herken je gevoel hoor....en ook ik wist in het begin niet wat het nou was. Ik wilde heel graag weer zwanger worden, 2 maanden na de bevalling. Ik heb er zoveel om gehuild, omdat ik Danny heel erg miste, maar ook het zwanger zijn. Gelukkig was mn man er toen nog niet aan toe, want ik weet zeker dat ik dat toen niet had getrokken. Ik was nog lang niet over het verlies en verdriet heen....Of ik er ooit helemaal overheen ga komen weet ik ook niet....maar ik denk wel dat het nu een plekje heeft. Ik ben dus achteraf blij dat mn man me heeft afgeremd. Nu zijn we wel weer aan het proberen zwanger te worden. En voor mn gevoel sta ik er nu ook sterker voor.

Mag ik vragen hoelang het geleden is? Dit kon ik niet opmaken uit je verhaal.....Bij mij is het nu 7 maanden geleden. Mijn verhaal staat trouwens bij "Sterfdag" aangemaakt door Linda. Dan weet je ook wat er bij mij heeft afgespeeld.

Ook je man kan ik begrijpen. Een ex-collega van me, heeft 2 dochtertje, en een zoontje (overleden tijdens de zwangerschap bij 7 maanden). Hij heeft zich daarna laten steriliseren....hij durfde het niet nogmaals aan...en hij heeft 2 gezonde meiden, waar hij erg gelukkig mee is. Zn vrouw daarentegen heeft er echt geen vrede mee, en wil zo graag nog een derde. Maar hij blijft bij zn standpunt.

Probeer er zo goed mogelijk over te praten.....respecteer elkaars verdriet, emoties, en probeer ook achter elkaars keuze te staan. Misschien eerst een rustpauze en daarna weer kijken wat jullie beiden willen?

Ik wens je heel veel sterkte toe met het verwerken en hopelijk komen je man en jij samen tot een besluit.

Groetjes, Kitty

Hallo Kitty,

Bedankt voor je reactie. Ik heb net je verhaal gelezen en het raakt mij  behoorlijk. Het lijkt mij ook heel moeilijk om dan een beslissing te nemen. Wel  heel  goed dat je  100% achter  jullie beslissing staat.  Bij ons is het ook in december vorig jaar gebeurd. Op 8 december kregen we te horen dat hij niet meer leefde en op 13 december is hij geboren.

Wij zijn er wel direct voor gegaan maar ik ben niet zwanger geworden, ik denk ook dat dat komt omdat ik helemaal niet goed in mijn vel zat. Ik heb daarom aangegeven bij mijn man om een rustpauze in te lassen en daar was hij heel enthousiast over. En daarom twijfelde ik of hij wel echt wilde en dit blijkt dus inderdaad zo te zijn. Hij vindt het wel goed zo. Ik voel mij hierover weer erg verward, hij doet wel een hersteloperatie, is ook geen gemakkelijke beslissing geweest, en nu wil hij dan toch weer niet. Ik merk dat ik dan ook weer boos op hem wordt en dat wil ik niet maar ik voel het wel. We hebben ook 2 jaar een  discussie gehad voordat wij een derde kindje kregen, hij wilde niet en ik wel. Toen onze derde was geboren begon hij over een 4e kindje en daar had ik nog nooit over nagedacht. Nu het eenmaal  bijna zover was  zou ik het nu heel graag willen.  Ik probeer  verstandig te zijn en inderdaad ook zijn gevoelens te respecteren.  

Hoi,

Ik ben ook zo blij dat ik eindelijk wat herken.   alles wat je wilt weten staat op internet maar dit waar wij nu mee zitten is nergens te vinden.   Artsen schijnen niet te weten dat een moeder na een miskraam totaal zich zelf kwijt is.
Ik heb dat ook.   Ik weet echt niet wat ik voel. Wat is wel voel is dat ik erg blij zou zijn met een zwangerschap maar dat ik ook heeel bang ben voor wat er allemaal kan gebeuren.   Ga ik weer flauwvallen door dat ik een te lage hb krijg?   Heb ik verkleving nu na 2x curretage?   Gaat de bevalling goed komen ondankt dat ik echt heel bang ben?   Ben ik nu al opgeknapt.   En zo ga je maar verder.   En niemand die je kan helpen.   Ik ben erg blij dat je hier je verhaal nog kwijt kunt en dat er mensen zijn die je wel begrijpen.   Ik hoop dat jij je eigen weg weer snel kunt vinden meid.   Heel veel sterkte en bedankt voor je reactie op mijn onderwerp.

liefs...

Terug
Bovenaan