Verlof: 16 weken in totaal of toch anders?

A

Anoniem

Guest
Vraagje:

Als ik tot 4 weken voor de uitgerekende datum blijf werken, en mn kindje komt bijv. te vroeg of te laat: heb je dan toch recht op 16 weken in totaal?

Hier op het werk hadden ze het nl erover dat je recht hebt op 12 weken na de bevallingsdatum en als ik dus een week te vroeg zou bevallen, maar op 15 weken in totaal... weet (en als je dus 2 weken te laat bevalt heb je dan 4 weken + 2 weken te laat + 12 weken na de bevalling???)

Weet iemand hoe dit precies zit?

Groetjes Muizeke
(februari 2008 forum)

Hoi muizeke,

Met je zwangerschapsverlof zit het zo. Je hebt in principe recht op 16 weken. Als je dus te vroeg bevalt hou je 16 weken. Als je dus 4 weken voor je uitgerekende datum stopt met werken en je bevalt een week te vroeg dan heb je nog 13 weken erna. 3 ervoor en 13 erna. Als je nu op tijd bevalt heb je nog 12 weken na de geboorte. 4 ervoor en 12 erna. Maar als je te laat bevalt hou je altijd de 12 weken die je had. Elke dag dat je te laat bevalt schuift je einde verlof ook een dag op. Stel dus dat je een week te laat bevalt dan heb je in totaal 17 weken verlof. Namelijk 5 voor de bevalling en de 12 erna waar je dan recht op heb. Je werkgever krijgt deze weken doorbetaald voor jou vanuit de regering dus het kost hem niets.

Ik hoop dat het je nu duidelijk is.

Groetjes
Inge

Hoi Inge, zoiets hoopte ik dus al!
Dankjewel voor je reactie

Groetjes Muizeke

hoi muizeke,
het is inderdaad zoals inge hierboven schrijft. Een kleine aanvulling voor als je ervoor kiest 4weken tevoren te stoppen: mocht je vóór die  4 weken voor uitgerekende datum in ziektewet komen door je zwangerschap, dan betekent dat automatisch dat je verlof dat moment ingaat en je dus minder weken erna overhoudt (met als minimum 10wkn erna).
Zo had een meisje bij mij op de pufles gepland om tot 4weken door te werken. Echter 8wkn voor uitgerekende datum kwam er bij co VK uit dat ze veel te hoge bloeddruk had en dus per direct moest stoppen met werken => 2 wkn ziektewet en het verlof startte 6wkn tevoren, dus maar 10 wkn erna. Wel even omschakelen voor haar!
Voorspoedige zwangerschap gewenst!!
Groetjes mira, voorjaarsforum 2007

He hoi,
Ik moet zeggen dat het toch niet helemaal is zoals hier gemeld wordt. Namelijk het minimale wat je na de bevalling krijgt is 10 weken, dus als jij tot 4 wkn doorwerkt zou je nog 12 wkn hebben. Echter als je een week te laat bevalt, heb je nog maar 11 weken na die tijd.. Pas als je minder dan 10 weken over zou houden, krijg je iets kado..

De enige manier om meer dan 16 wkn te krijgen is om 6 wkn van te voren te stoppen en hopen dat je over tijd bent.. Je moet immers 10 wkn na de bevalling vrij zijn. Dus als je 2 wkn te laat bent, heb je dus 18 weken in totaal. 8 weken van te voren en 10 na de bevalling..

Wat wel zo is, is dat je gewoon verplicht kan worden 6 wkn van te voren te moeten nemen zoals idd bij bijv. hoge bloeddruk. Het UWV wil natuurlijk zo min mogelijk betalen, en kan je verplichten eerder met verlof te gaan..

Hoi hoi,

Ik wilde toch ook even reageren, en dan vooral op het verhaal van Z-eefje. Die zit er een beetje naast hoor!!

Ik ben afgelopen mei 4 weken vooraf gestopt met werken (met verlof gegaan dus) en ik was 9 dagen over de bevallingsdatum. Ik heb na mijn bevalling gewoon mijn recht op 12 weken nadien gehad. Ook als je 6 weken van tevoren stopt, dan houd je je 10 weken nadien! Ongeacht je overtijd loopt of niet!

En ik ben het levende bewijs dat je dit gewoon behoud.

Succes en groetjes Saskia
Trotse mv Rik 04-07-07

He hoi,
Ik werk zelf op personeelszaken dus zou het toch moeten weten.. Ik ga morgen gelijk het UWV bellen want naar mijn inziens zijn degene die overtijd lopen en daarna toch de volledige 12 wkn krijgen gematst door de baas/manager weet niet beter etc. Mijn baas zou net zo kunnen reageren.

enneh, wil het nu ook gewoon zeker weten, zo makkelijk als je gaat twijfelen onder invloed van die hormonen!

Hoi Z-eefje,

Het is toch niet zoals jij zegt. Ik heb het opgezocht op internet en kwam uit op de site van: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daar stond het volgende op:

U hebt recht op minstens zestien weken zwangerschapsverlof en bevallingsverlof.
Hoe lang de verlofperiode feitelijk duurt, is afhankelijk van de datum waarop uw baby daadwerkelijk wordt geboren.
Ook voor meerlingen is het recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof minstens 16 weken: het verlof is niet per  kind.

Zwangerschapsverlof
De datum waarop het zwangerschapsverlof ingaat, is afhankelijk van de datum waarop u denkt te bevallen. U kunt vanaf zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum verlof opnemen. U moet in ieder geval vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum verlof opnemen.

Bevallingsverlof
U hebt na de bevalling altijd recht op minstens tien weken bevallingsverlof. Ook al wordt uw baby later geboren dan verwacht.

Baby te vroeg geboren
Stel: u   bent zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt een week te vroeg geboren. U hebt dan vijf weken zwangerschapsverlof en elf weken bevallingsverlof. In totaal hebt u dus zestien weken verlof.

Baby te laat geboren
Stel: u bent zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby is twee weken na deze datum geboren. U hebt dan recht op acht weken verlof voor de bevalling en tien weken erna. In totaal hebt u dus achttien weken verlof.

U bent vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt twee weken na deze datum geboren. U hebt dan recht op zes weken verlof voor uw bevalling en twaalf weken erna. In totaal hebt u achttien weken verlof.

Bereken uw verlofmogelijkheden op www.verlofregelingen.szw.nl.  

Lijkt me toch duidelijk!

groetjes Sanneke

Terug
Bovenaan