Verlof na bevalling tweeling

Hallo allemaal ,

Inmiddels ben ik in het tweede trimester aanbeland en maak mij al behoorlijke zorgen om de periode ná mijn verlof van de aanstaande tweeling.
Mijn werkgever heeft aangegeven het geen probleem te vinden om mijn contract te verlengen, maar wil wel graag dat ik minimaal hetzelfde aantal uren blijf werken.
Daar wringt voor mij een beetje de schoen:
- er komt zo ontzettend veel op ons af, dat ik mij afvraag of het verstandig is om meteen na het verlof weer mijn oorspronkelijke uren te werken. Ik zou het liefste 8 uur ouderschapsverlof opnemen en een dag minder gaan werken. Als de tweeling dan wat ouder is, ga ik weer terug naar mijn oorspronkelijke uren;
- mijn leidinggevende gaat ervan uit dat ik na 12 weken bevallingsverlof weer aan de slag ga. Los van dat ik 12 weken wel erg jong vind om de kinderen al naar de opvang te sturen, kan ik mij zo voorstellen dat onze thuissituatie dan nog erg chaotisch is. In combinatie met een redelijk veeleisende baan ben ik bang dat dat teveel gaat worden. Ik zou daarom na de bevalling nog een tijdje ouderschapsverlof willen opnemen.

Tips? Adviezen van andere (tweeling)moeders? Ik maak mij hier ontzettende zorgen om en weet niet goed hoe ik het gesprek met mijn leidinggevende hierover moet aangaan. Mijn werkgever was vrij stellig, dus dat maakt mij onzeker.

Bedankt alvast!

Ik denk dat je heel wijs bent door van te voren al in te schatten dat je meer nodig hebt dan alleen je verlof. Wist je dat 1/3 van de jonge moeders binnen 3 maanden na hun verlof uitvalt omdat het te zwaar is? Laat staan als je een tweeling hebt. Ik zelf heb geen tweeling gehad, maar wel bij beide kinderen mijn verlof verlengd totdat ze 5 maanden oud waren. Toen voelde ik me (min of meer) klaar om weer te starten. Eerder had ik te zwaar gevonden. Pas rond de 4 maanden kregen we echt een ritme en toen had ik nog een maandje om bij te komen van wat me overkomen was.

Het lastige is dat je met een werkgever zit die zijn macht (want jij hebt geen vast contract) gebruikt om jou over je eigen grenzen heen te laten gaan. Je zou in gesprek kunnen gaan. Loopt dat op niks uit, dan moet je je ernstig afvragen of je voor deze werkgever moet willen blijven werken. Hoe gaat dat zijn als je zieke kinderen hebt, een doktersafspraak, je kinderen ineens moet ophalen overdag? Hij komt niet flexibel over en dat zou mij aan het denken zetten.
Voor nu veel sterkte en succes met deze situatie! Denk aan jezelf en je eigen grenzen.

Hoi, Hier ook geen ervaring. Maar je hebt als ouder gewoon recht op ouderschapsverlof. Je werkgever lijkt nu gewoon te dreigen je te ontslaan als je iets gaat doen waar je gewoon recht op hebt. Dit kan echt niet. Ik zou ook proberen uit te leggen dat het straks voor jou fijner is om eerst een tijdje minder te werken om daarna gewoon weer je hoeveelheid uren op te pakken. Hopelijk werkt je werkgever gewoon mee. Mocht dit niet zo zijn denk ik wel dat je ook een sterke positie hebt om dit aan te vechten, hij zou je dan duidelijk ontslaan/niet verlengen om een reden die niet mag. Maar hopelijk is dat allemaal niet nodig natuurlijk.

Kun je iemand van HR erbij vragen? 
Ouderschapsverlof mag je werkgever niet weigeren, tenzij er zwaarwegende redenen zijn. Maar hij mag wel meepraten over in welke vorm je het opneemt. 100% ouderschapsverlof is sowieso anders dan hoe de regeling bedoeld is, maar wordt wel vaak zo gedaan voor een tijdje. Dus het is geen vreemde vraag. 
Misschien kan iemand van HR bijvoorbeeld samen met jou het gesprek aan kunnen gaan. Ik zou het zelf een beetje brengen als dat ik snap wat hij graag zou willen en waar hij vandaan komt, maar dat ik me er zelf niet goed bij voel en hoop dat we tot een compromis kunnen komen. En dat ik een voorstel heb met ouderschapsverlof. 

Klinkt idd niet als een fijne werkgever als ie je contractverlenging gebruikt om te proberen het voor elkaar te krijgen dat je je volledige uren werkt direct erna. Helemaal aangezien het een tweeling is. Dat is gewoon nog heftiger, over het algemeen (al hangt het ook vooral van de kindjes af, je kunt ook mazzel hebben he ;)).

Bovendien mag het helemaal niet, wat hij doet. Je hebt recht op het opnemen van ouderschapsverlof, dat mag hij niet zomaar weigeren. Ik snap vanuit jou zeker dat je in een vervelende situatie zit door je contractverlenging, dat maakt het lastig om te bespreken. Hij oefent zijn macht uit. Heel naar.

Sowieso zijn er meerdere scenario's mogelijk m.b.t. het verlof en wanneer je precies aan het werk gaat, omdat je met een tweeling vaker eerder bevalt dan met een eenling: https://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-met-werkgever/ik-ben-zwanger-en-heb-een-werkgever/detail/zwanger-van-tweeling-of-meerling/mijn-zwangerschap-is-voortijdig-gestopt Plus, als er evt een ziekenhuisopname is, (hopelijk natuurlijk gewoon niet!) is het weer een ander verhaal. Dus beetje kort door de bocht vanuit hem om zo te denken.

Maar goed, heb je goed doorgevraagd naar de reden dat hij je die uren niet zou willen geven? Want zoals gezegd mag hij dat eigenlijk niet zomaar weigeren. Meestal niet zelfs.

En iemand anders werven en inwerken kost heel veel tijd en geld, dus dat is helemaal niet logisch als ze verder tevreden over je zijn. Ik zou dit noemen, naast het feit dat jij veel productiever bent, en je beter kunt herstellen, als je die verloftijd die je nodig hebt die eerste periode, gewoon zou mogen opnemen. Zou je evt ook nog wat vakantie kunnen opnemen na je verlof? Miss kun je op die manier ook nog een week of 2 overbruggen. Iemand van HR erbij vragen is ook zeker zeker te raden als dat mogelijk is!

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Erg fijn!
Jullie bekijken het wat neutraler/objectiever, dat is prettig. Merk dat ik dat zelf erg lastig vind en heel emotioneel word (hallo hormonen haha).

Vind het vooral heel lastig dat werkgever de contractverlenging inzet als onderhandeling over het te werken aantal uren. Dat maakt dat ik het gesprek niet open aan durf te gaan; of in ieder geval niet voordat ik het vaste contract heb. Erg jammer vind ik, want ik ben zelf echt van open communicatie met mijn werkgever. Plús het creëert onrust bij mij, want de discussie over minder uren werken, ga ik nu voeren in mijn verlof . De discussie over het verlengen van het bevallingsverlof (ook met ouderschapsverlof) moet uiteraard gevoerd worden vóór mijn verlof.

Ouderschapsverlof kun je ook altijd later nog afspreken als je al na de bevalling in verlof zit. Hoeft niet perse vooraf toch? Eerst je contract verlengen, lekker verlof in en dan na de bevalling eens zien hoe je je voelt en hoe het gaat met de beebjes. Misschien valt het mee of toch tegen. Je kan niet alles voorspellen. En ouderschapsverlof is voor de baas vervelend omdat hij je mogelijk paar uur moet missen maar kost hem ook geen salaris. Misschien dat een collega tijdelijk wat meer wil werken bijv. Dat is dan aan de baas om over na te denken. Dat probleem hoef jij niet op te lossen toch.

Terug
Bovenaan