Verlof na bevalling

Ik weet niet of dit de beste plek is om deze vraag te stellen. Maar ik ben op zoek naar ervaringsverhalen naar hoe andere ouders invulling geven aan de zorg voor je kinderen na de bevalling.

Mijn situatie en mijn 'probleem' is namelijk als volgt:

Mijn man en ik zijn in verwachting van een tweeling. Wij zijn super blij met de komst van deze twee dreumesjes, maar een tweeling krijgen creeërt toch hier een daar een uitdaging. Een van die uitdaging waar ik graag jullie ervaringen over zou horen is: hoe geef je invulling aan de zorg na de bevalling? En dan specifiek de periode dat je thuis fulltime zorg geeft en wanneer je (indien dat het geval is) weer aan het werk gaat.

Mijn situatie is als volgt: Ik werk in gedetacheerd in de IT en vind mijn werk echt super leuk. Ik heb de laatste tijd dan ook veel zitten nadenken over hoe ik mijn werk en mijn privé op een voor mij goede manier kan combineren. Ik zie hier wel een uitdaging omdat ik voor mijn zwangerschap eigenlijk maar 1 stand had: namelijk 120%. De balans vinden tussen een werk en privé vind ik dan ook geen vanzelfsprekendheid.
Kiezen voor 1 van beiden is alleen ook geen optie. Ik ken mijzelf en een fulltime moeder zijn is (naast financieel geen optie) voor mij denk ik niet weggelegd. Dus ik ga sowieso weer werken.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je zowel thuis als op het werk goed kan presteren en je zaakjes op orde hebt?

Ik hoor van veel vrienden dat na het bevallingsverlof weer aan het werk gaan ze zwaar valt. Je hebt net een beetje je ritme gevonden en vervolgens komt de factor 'werk' weer om de hoek kijken en begin je weer een beetje opnieuw. Ook hoor ik vaak dat die eerste periode weer aan het werk sowieso heel erg zwaar en vermoeiend is.

Nu sta ik, na wat confronterende ervaringen, redelijk relaxt in het leven. Maar ben ik wel gevoelig voor stress. Ik ben niet wat je noemt een alleskunner, eerder soms wat onhandig als het om dingen in en om het huis gaat. En ik vind het geven van een een rustige, solide, geborgen basis aan die twee dreumesjes in mijn buik het allerbelangrijkste.

Dit alles in overweging nemende heeft bij mij het volgende plannetje doen ontspruiten. Ik wil de eerste periode zo lang mogelijk thuis proberen te blijven. Thuis proberen (voor zover mogelijk) een beetje routine krijgen en zorgen dat iedereen die een rol speelt bij de verzorging van de kids zich prettig voelt (opa's en oma's die gedeeltelijk oppassen included). Ik ga dan ook proberen een half jaar thuis blijven om voor de kids te zorgen. Dit kan ik regelen met behulp van wat vakantiedagen en fulltime onbetaald ouderschapsverlof. Maar dit heeft ook weer financieel een leuke impact. Na het fulltime verlof wil ik 32 uur werken. Mijn man gaat ook naar 32 uur en de rest wordt opgevuld met kinderdagopvang en opa en oma hulp.

Alleen hoe regel ik dat half jaar thuis nu handig. Nederland staat niet bekend om zijn geweldige voorzieningen als het om bevallings/zorgverlof gaat. En ondanks dat er wat veranderingen zijn doorgevoerd vind ik het er alleen maar onduidelijker op geworden. Met alle diverse soorten betaald en onbetaald verlof die in de er nu beschikbaar zijn (bevallingsverlof, zwangerschapsverlof, kraamverlof, calamiteitenverlof, kortdurend zorgverlof, langdurend zorgverlof en ouderschapsverlof). En de financiële compensatie bij ouderschapsverlof is inmiddels ook weer afgeschaft. Dus ergens heb ik het gevoel dat ik bewust gebruik moet maken van de regelingen die er nu bij wet beschikbaar zijn.

Nu heb ik al wat verhalen gehoord van andere mensen met een tweeling en zonder tweeling die de zelfde behoefte had. Achteraf ivm bijzondere situaties maar ook vooraf vanuit ongeveer dezelfde overwegingen als ik.
Zo heb ik gehoord van een stel die een tweeling hadden die veel te vroeg geboren waren dat in overleg met de bedrijfsarts een van beiden zich 100% ziek gemeld heeft. Omdat de zorg zo zwaar viel dat dit niet viel te combineren met de veeleisendheid van de betreffende baan.

Nu zitten de kleintjes nu nog veilig in mijn buik, maar de zwangerschap verloopt wel zodanig dat ik echt hoop dat ik de 37 weken ga halen. Ik zit namelijk al vanaf 26 weken in de ziektewet omdat werken niet meer ging. Dus ook een vroeg geboorte speelt nog wat in mijn achterhoofd.

En naar die ervaringsverhalen ben ik nu ook op zoek. Zijn er mensen die bijvoorbeeld kortdurend zorgverlof (70% salaris) ingezet hebben na hun bevallingsverlof?

Het is een heel lang verhaal geworden, maar ik wilde mijn overwegingen graag met jullie delen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. En alvast bedankt voor jullie reacties.

 
Ik wilde er zelf graag zoveel mogelijk voor mijn kind zijn (heb er nu 1 en ben momenteel zwanger van de tweede). En de opa's en oma's zo min mogelijk 'belasten'.

Zelf werkte ik voorheen 28 uur en heb de eerste maanden 20 uur gewerkt met 8 uur ouderschapsverlof. Nu werk ik 24 uur met 4 uur ouderschapsverlof omdat ik merkte dat ik toch iedere week meer dan 20 uur werkte.

Ook financieel is dit nu wat fijner. Ik kan wel gewoon mijn ouderschapsverlof inzetten hoe ik wil vlgs de cao. Dit is niet overal zo. Verder gaat de kleine 1à2 keer per week naar een gastouder. Mijn man werkt 32 uur en de rest vangen de opa's en oma's op.

Ik vindt het persoonlijk wel fijn om erbij te werken dan ben je er zelf even uit. Want ik vindt fulltime thuis zijn zwaarder dan erbij werken

 
Terug
Bovenaan