verlof partner

Dag dames,

ff een vraagje voor na de bevalling. Mijn man en ik hebben op dit moment over hoe en wanneer hij het beste vrij kan nemen. Hij mag van zijn baas dit zelf aangeven. Hij krijgt 2 dagen (weinig he!) en wil daarnaast nog wat extra vrijnemen. Maar wat is jullie mening / ervaring mbt het verlof. Het is ons eerste kindje en wij vroegen ons af of het prettig is dat hij thuis is als de kraamhulp er nog is of daarna nog wat vrij neemt?

Zelf denken we eraan om in het begin als de kraamhulp er is in elk geval wat dagen vrij te nemen en daarna als zij weg is dat hij dan ook nog wat vrij neemt.

Groetjes!

Hoi,
Volgens mij is het bij de wet geregeld dat de man 2 dagen bijzonder verlof krijgt, maar weet het niet zeker. In ieder geval hebben alle mannen die ik ken 2 dagen verlof gehad.
Zelf ben ik nog niet bevallen maar wij hebben het zo geregeld dat als de kraamzorg stopt, mijn man 2 weken vakantie opneemt. Dan heeft hij dus ook 2 dagen vrij gehad toen de kraamzorg er wel was en heeft alle aanwijzingen ed. meegekregen.
Succes

hoi,
ik ben wel bevallen en mijn man had tijdens de bevalling vrij gekregen en twee dagen er na.

bij de eerste was hij gelijk met de kraamhulp vrij , maar naar dat de kraamhulp weg is kun je nog niet alles alleen en als je man dan ook weer werkt is het wel onhandig.
bij de tweede nam hij vrij naar dat de kraamhulp weg was en hebben we lekker genoten van ons gezin.
succes met de bevalling enzo.

hoi,

wij hebben er ook over na gedacht, want bij je eerste weet je nog niet goed waar je straks behoefte aan hebt, maar de twee dagen die mijn man sowieso krijgt neemt hij direct op. Dus de dagen direct na de bevalling en na de kraamtijd neemt hij nog vrije dagen op. Misschien kiezen we dan voor halve dagen, maar dat ligt er helemaal aan hoe het allemaal gaat. Spannend he! Succes!

Hai,

Mijn man krijgt maar 1 dag vrij, zit in de CAO voor Kleinmetaal! Weinig he? Hij neemt wel vakantiedagen op, waarschijnlijk als de kraamhulp weg is. Wij weten ook nog niet zo goed wat het handigst is. Weet iemand ook hoe het zit tijdens de bevalling? Is dat calamiteitenverlof? Of zou dat ook een vakantiedag kosten? Groetjes Truus (37w)

Hallo,

Als het goed is heeft je man 1 dag bevallingsverlof en 1 dag verlof voor de aangifte (dit is wettelijke geregeld). Alleen als je in het weekend bevalt, vervalt dat bevallingsverlof.

Ik ben 7 weken geleden op maandag bevallen (bijna op zondag). Die zondag zou mijn man dus bevallingsverlof hebben gehad (niet dus....). Helaas moest ik op het laatst nog naar het ziekenhuis. Mijn man is daar op maandag de hele dag geweest (viel onder aangifteverlof). Daarna heeft hij op dins-, woens- en donderdag de ochtenden bij mij in het ziekenhuis gezeten en de middagen gewerkt. Op vrijdag mocht ik naar huis, toen is hij ook de hele dag vrij geweest. Gelukkig had ik nog (uitgestelde) kraamzorg (ivm keizersnee). De week na de bevalling heeft mijn man op maan-, dins- en woensdag de ochtenden gewerkt (omdat toen de kraamzorg er 's ochtends was). De middagen was hij vrij. Toen de kraamzorg daarna weg was heeft hij de donder-, vrij-, maan- en disndag hele dagen vrij gehad. De rest van de week heeft hij weer de ochtenden gewerkt en was hij de middagen bij mij. Zo kon ik er langzaam aan wennen om alleen voor'ons meiske te zorgen.
Mij is dit geod bevallen en ik geloof mijn man ook wel. Zo kostte het niet te veel vakantiedagen en was hij er toch ook bij (o.a. om mij te helpen, maar ook om te genieten).
Wat bij ons op de pufcursus werd aangeraden was om toch in ieder geval ook een paar dagen vrij te nemen tijdens de kraamtijd. Ten eerste om ook het een en ander te leren, maar ook om uit te rusten. Hoewel wij (de vrouwen) de prestatie moeten leveren, is het voor hem ook een (in)spannende dag/nacht die veel energie kost.

Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen helpen! Succes met het nemen van de beslissing over hoe je het allemaal in wil richten!

Groeten van Marieke

P.S. Calamiteitenverlof kan je opnemen als je bijv. ineens op de loodgieter moet wachten omdat het er iets kapot is (er dus een calamiteit is). Laat anders je man het bij zijn afdeling personeelszakane navragen hoe het bij hem op het werk / in de CAO geregeld is!

Je hebt idd. 2 dagen vrij voor de man, waarvan de eerste dag de dag van de bevalling is, dus als je pech hebt, heb je dan bijna geen kraamhulp op de dag van de bevalling. Het is wel handig als je man tijdens de kraamweek ook een paar dagen extra vrijneemt, omdat hij dan ook kan zien hoe de baby verzorgd moet worden. Met een eerste kind weet je dat vaak nog niet. Zo hebben wij dat destijds gedaan en na de kraamweek heeft hij nog een aantal dagen vrijgenomen, zodat er langzaam aan weer wat 'ritme' in kwam.

Mijn man neemt meteen na de bevalling 2 weken vakantie op. Ik vindt het wel fijn als hij er ook is in de periode als de kraamhulp er is en dat we samen alles van haar leren over de verzorging van de kleine. En hij wil gewoon ook niet de eerste dagen van zijn kind missen.

Liefs
Lot

Terug
Bovenaan