Verlof

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben 11 weken in verwachting en ben mij aan het verdiepen hoe het zit met verlof. Ik zie dat je recht hebt op 16 weken verlof totaal (zwangerschaps- en bevallingsverlof).</p><p>Nu is het zo dat er sinds augustus 2022 betaald ouderschapsverlof bestaat! Als je in het eerste jaar van je kindje 9 weken ouderschapsverlof opneemt dan krijg je deze weken grotendeels betaald (iets van 70%).</p><p>Ik zou 16 weken zwangerschaps- en bevallinsgverlof willen opnemen en daarna 9 weken ouderschapsverlof. Dat zou betekenen dat ik 25 weken niet op werk ben.</p><p>(1) Mag je dat zomaar erachteraan plakken die 9 weken ouderschapsverlof of kan je werkgever daar een stokje voor steken?</p><p>(2) Zijn er andere moeders die voor deze constructie kiezen?</p><p> </p><p>Groetjes</p><p>A</p>
 
Toevallig heb ik dit vandaag kort gesloten met m'n leidinggevende!

Ik ben nu 32 weken zwanger. Ik ga met verlof met 34 weken (ik wilde met 36 weken maar ga dat toch niet redden..)

Dus heb ik 6 weken voor de bevalling en 10 weken na de bevalling. Daarna neem ik 2 weken vakantie op en nog 5 weken ouderschapsverlof er direct achteraan! Dus ik ben na de bevalling 17 weken thuis ipv 10 weken! Heeeeerlijk!!

En qua salaris kunnen we het wel missen, het gaat uiteindelijk om 1 maand dat we minder salaris hebben. Dat is het me wel waard. Dit is mijn 3e kindje en bij de andere 2 bestond dit ouderschapsverlof nog niet. Toen moest ik na 10/12 weken gewoon weer werken. Nu vind ik het heerlijk dat ik 17 weken heb na de bevalling.

Je mag idd 9 weken opnemen in het eerste jaar dat je een kindje hebt. Dit mogen 9 weken achter elkaar zijn als je dat wilt, het hoeft niet verspreid! Dat is je eigen keuze. Ik neem dus 5 weken aan 1 stuk op en de overige 4 weken misschien nog in een later moment, maar misschien ga ik die niet gebruiken. Dat zie ik later wel..
 
Ik ga hetzelfde doen! Neem na mijn bevallingsverlof nog 7 weken ouderschapsverlof op. In principe mag je werkgever dit niet weigeren, maar ik zou het wel in overleg doen. Het heeft natuurlijk wel gevolgen voor de werkgever (vervanging etc)
 
Je werkgever mag jou het ouderschapsverlof niet weigeren, maar het kan wel voorkomen dat ze een andere verdeling van het verlof mogen voorstellen (bijvoorbeeld gespreid ipv negen weken achter elkaar). Op de site van de Rijksoverheid staan de regels:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-ouderschapsverlof-aanvragen
 
Ik werk in het onderwijs en had al deels betaald (55%) ouderschapsverlof. Ik heb bij beide kinderen uiteindelijk bijna 5 maanden verlof na de bevalling gehad en ik had het echt niet anders gewild. Je werkgever mag het alleen weigeren als er zwaarwegende bedrijfsbelangen tegenover staan, maar over het algemeen wordt er niet moeilijk over gedaan. Ik had het niet gered met de standaard 10 weken, dus ben erg blij dat er nog een week of 10 achteraan kwam.
 
Terug
Bovenaan