Verlof

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Mijn plan is om 4 weken van te voren zwangerschapsverlof op te nemen. Maar stel dat mijn kindje 2 weken te vroeg wordt geboren...heb ik dan recht op 12+2 weken bevallingsverlof of gewoon 12 weken bevallingsverlof?

Ik hoor het graag

Dankje!

Je hebt recht op 16 weken zwangerschaps- en bevalverlof (in Nederland). Mocht je met 36 weken met verlof gaan, dan gaan vanaf dan de 16 weken tellen. Als je met 34 weken bevalt dan tellen vanaf dan de 16 weken. Mocht je met 34 wekenet verlof gaan, maar later bevallen dan de uitgerekende datum dan heb je mazzel, want je hebt altijd recht op minstens 10 weken verlof na je bevaldatum.

Dus als ik 4 weken van te voren met zwangerschapsverlof ga, maar met 38 weken beval (dus 2 weken te vroeg)..heb ik dan recht op 12 weken bevallingsverlof of 12+2 weken bevallingsverlof?
Zou iemand bovenstaand voorbeeld kunnen aanhouden en die uitleggen? :)
Sorry snap het nog steeds niet zo goed!

Sorry als het niet duidelijk was, ik begreep de 2 weken te vroeg geboren even anders. Ja als je met 36 weken met verlof gaat en je bevalt met 38 weken dan heb je pas 2 weken verlof erop zitten en dus nog recht op 14 weken (dus 12+2) verlof. Als je daarna nog langer vrij wil, kun je ouderschapsverlof aanvragen (sinds 1 augustus krijg je dan 70% doorbetaald gedurende 9 weken). Hoop dat het zo wat duidelijker is ?

Je hebt in totaal gewoon recht op 16 weken verlof. Dus als je eerder bevalt blijven de weken gewoon gelijk. Je hoeft dan niet eerder dan gepland weer aan het werk. Dus de datum die je nu stelt dat je weer moet werken, wordt ook echt de vroegste datum. Eerder dan die datum hoef je niet te werken. Alleen later als je later dan je uitgerekende datum bevalt

Terug
Bovenaan