Verloskundige - combinatietest

Hey lieve ladies,

Wat is het voor mijn man en mij een heerlijke week met op maandag een kloppend hartje en zojuist weer een mooie echo bij de verloskundige. We hadden vandaag de intake en hebben een erg goed gevoel bij de praktijk die we gekozen hebben.

Eén van de dingen die ook aan de orde kwamen, was of we een combinatietest willen doen om te kijken of we een verhoogde kans hebben op een kindje met een chromosomale afwijking.

Wat vind ik dat een ontzettend lastige vraag!!! En natuurlijk schoot ik dan ook meteen vol (grrrr, hormonen). Kan er nu al niet meer helder over nadenken.

Hebben jullie hier al over nagedacht? En hoe staan jullie hier tegenover?

Groetjes,
Melian
 
Hoi Melian,

Heerlijk hè, die hormonen... Ik stond gisteren te snotteren boven de wieg toen ik op kraamvisite ging bij een vriendin. Vanmorgen moest ik naar de decohome, omdat het linoleum wat 1 jr geleden gelegd is op onze trap gaat scheuren. Stond ik weer bijna te janken, omdat die man onder de garantie probeerde uit te komen... Gênant...

Maar wb de combinatietest, nekplooimeting etc.: wij doen hem niet. Qua leeftijd zit ik niet in een risicogroep en ook niet qua problemen in de familie Wb erfelijke aandoeningen.

Wij bedachten ons dat we de zwangerschap niet laten afbreken, mocht het kindje down hebben, en het risico van een vruchtwaterpunctie ( als aanvullend onderzoek nodig is) durfden we niet aan met alle miskramen die ik gehad heb.

De 20 wekenecho vind ik anders: dan zou er iets geconstateerd kunnen worden wat niet met leven verenigbaar is bijvoorbeeld. Maar ook als t kindje dan bijv. Een schizis of klompvoetje heeft dan ben je daar op voorbereid ofzo...

Ach, het zal voor iedereen anders zijn, dit is mijn gevoel....
 
Wij laten de test wel doen. Ik zou nooit het kindje weg laten halen, maar gewoon het idee als de baby geboren is en er dan iets mis blijkt...
Je wordt in een keer van je roze wolk afgedonderd...
En ik wil daar gewoon op voorbereid zijn.

Tevens zou het meteen mijn keuzes qua werk/kinderopvang ed veranderen.
 
Wij laten geen test doen, ik ben nu 24 dus zit niet in de leeftijdsrisico groep, ook geen erfelijke factoren in de famillie, en het kindje is hoe dan ook welkom! Wel doen we de 20 weken echo!
 
vind het best wel een moeilijk iets, van de ene kant heb ik van ja laat de test doen, en van de andere kant is het van nee laat de test niet doen.
we zijn er nog niet over uit hier.
want als de test goed is, dan heb je 1 keer extra je kleine kunnen zien en als de test fout is, dan sta je voor een moeilijke keus, en dan weet ik zo 123 niet wat er dan moet gebeuren.
 
Ha Melian,

Inderdaad een moeilijke vraag. Wij hebben het niet gedaan: het blijft een kansberekening en bij een kans van 1 op 200 heb je een verhoogde kans op een kindje met Down. En dan ga je de malleziekenhuismolen in.... Terwijl je ook nog een zeer grote kans hebt op een gezonde baby (199x) Dus als je je statistiekboekje erbij pakt, dan is de kans nog steeds klein.

En de kans dat op jouw leeftijd er opeens een 1 op 50 uit komt, die is ook niet groot om niet te zeggen klein. En als het kindje dan met Down geboren wordt: laat je het dan weghalen? Is het dan niet net zo lief, schattig? Die roze wolk die zal misschien iets minder zijn, maar aan de andere kant kan dat ook gewoon een fabel zijn om niemand wijs te maken over de drukte/onzekerheid en akelige kraamtranen :p

Wij waren dus bang dat we ons onnodig zorgen gingen maken en daarbij waren de testen ook niet zonder risico. De 20 weken echo uiteraard wel gedaan, daar zien ze ook een stuk meer op.

Succes met het maken van die keuze!
Feb11 mama
 
Ennuh:
laat je baas maar gewoon het hele salaris uitbetalen!!! Je weet nooit waar het allemaal goed voor is ;-)
 
Terug
Bovenaan