Verloskundige controles onder werktijd

<p>Hoi, Hopelijk is er hier iemand die mijn vraag kan beantwoorden. <br />Ik ben momenteel zwanger van mijn tweede kindje en werk 3 dagen in de week. Omdat het bij mijn eerste kindje niet kon vanwege een ingewikkelde werksituatie, heb ik ervoor gekozen nu deel te nemen aan Centuring Pregnancy. Echter, dit valt op een werkdag. Omdat dit reguliere verloskundige zorg heb ik er recht op om hieraan deel te nemen, ik vraag mij alleen af of ik deze uren in moet halen. Ik kan alleen op internet vinden dat je hiervoor geen uren voor in hoeft te leveren als je fulltime werkt, maar hoe zit dan nou als je parttime werkt? <br />Ik kan ook niet kiezen voor een andere dag, want er is maar 1 groep. En wisselen van werkdag is geen optie, omdat er geen ruimte is bij het kdv. <br /><br />Weet iemand het antwoord???<br /><br />Lieve groetjes La Toya </p>

Ik weet het niet zeker, maar denk dat je dit wel in moet halen op je werk, je werkt namelijk parttime. Alleen als je fulltime werkt, mag je dingen onder werktijd plannen omdat het echt niet anders kan.
Met parttime werken mag je geen prive afspraken op je werkdagen plannen. Dat er geen ruimte is op het kdv is zeker geen geldige reden. Dan zoek je maar een andere oppas, dat is wat er gezegd zal worden.... 

Bij mijn tweede werkte ik parttime en mocht gewoon onder werktijd naar de verloskundige. Wel plande ik de controles zoveel mogelijk buiten werktijd, maar dat was dus niet altijd mogelijk. 

Even kijken wat erover in je CAO is vastgelegd. En anders navragen bij de afdeling personeelszaken. 

In de wet staat hierover dat de werkgever de werknemer in gelegenheid mker stellen om noodzakelijke zwangerschapsonderzoeken te ondergaan. Met behoud van loon (ATW 4.5) Maar "in de gelegenheid stellen" is in het geval van parttime werken discutabel.
Daarom kun je je vraag het beste bij de afdeling personeelszaken stellen. Wanneer je niet op je werk bent "kost" dit je werkgever natuurlijk ook geld dus kan me voorstellen dat het niet vanzelfspreken is dat je vrij kunt krijgen om bovengenoemde redenen. 

Zal uren inhalen worden, denk ik. Ergens maar logisch ook... er is altijd een mogelijkheid om zaken te plannen buiten jouw werkuren. Ik heb zelf maar 1x binnen de werkuren iets moeten plannen omdat het echt niet anders kon en heb dit ingehaald ook al werk ik fulltime en hoefde ik dit eigenlijk niet te doen. 
Ik vind het (zo zit ik dan wss in elkaar) niet kunnen dat het werk moet wijken voor zo'n afspraken, gewoon omdat ik er van uit ga dat er altijd nog andere mogelijkheden zijn. Maar das dan wss mijn ingesteldheid :)

Ik dacht inderdaad ook dat het alleen geldt in het geval je fulltime werkt. Ook begrijpelijk. 

Individuele afspraken kan ik makkelijk buiten werktijd plannen. Maar voor CP heb ik geen keuze. Het gaat maar om 2,5 uur per maand, dus dat is nog wel in te halen. Maar als het niet zou hoeven dan scheelt het een hoop energie. 

Helaas hebben wij geen CAO of personeelszaken. Ook nu is het vrij ingewikkeld omdat we geen leidinggevende of directeur hebben. Wij draaien de tent nu met het vaste personeel dus ook niemand die ik kan raadplegen of die daar een beslissing in kan nemen.

Volgens mij heb je hier wel gewoon recht op. Het CP is immers alleen op die dag en dat mag je werkgever volgens mij niet weigeren omdat het valt onder de noodzakelijke zwangerschapsonderzoeken. Weet het niet helemaal zeker, maar kan je het anders niet informeren bij een vakorganisatie?
Ik werk overigens zelf maar 2 dagen en loop bij de gynaecoloog ipv verloskundige. De echo's die ik krijg zijn altijd op een dag dat ik werk (en krijg er best veel vind ik) en kan ik ook niet op een andere dag inplannen. Mijn gynaecoloog heeft namelijk een vaste dag in de week waarop zij gebruik kan maken van de echokamer. Ik krijg hier dus ook gewoon tijd voor zonder dat ik daar vakantieuren voor hoef in te leveren.

Nou ik krijg gewoon medisch verlof hoor. Werk 3 dagen en de verloskundige is ook aleen die dagen open. Dus kan niet anders. Betalen ze gewoon door. Maar maak het bespreekbaar op het werk. Mijn werkgever is erg flexibel dus daar bof ik mee

Terug
Bovenaan