verloskundige geweest

Gisteren ben ik voor de eerste keer bij de vk geweest. Ondanks dat het mijn 3e intake was, duurde het toch nog aardig lang. Veel gevraagd en besproken. Ook eindelijk het hartje gehoord, dat hadden we al die tijd nog niet gehoord (ben nu 16w4d) , wat was het weer een mooi geluid!
Bloeddruk nog gemeten: vorige zwangerschappen heel verschillend, dus was wel benieuwd. Nu was het 120/84. Ik vond de onderdruk wel wat hoog, ben lager gewend. Legde de vk mij uit dat ze tegenwoordig vooral naar bovendruk kijken. Dat heb ik dus echt nog nooit gehoord, is dat bij jullie ook? Ga mijn vriendinnen maar eens vragen (werken op verloskunde en zijn arts). Voor nu kunnen we voorlopig weer teren op dit bezoek en gaan we een bezoek plannen voor de 20 weken echo!

Jeetje.... wat heb jij lang moeten wachten op je eerste afspraak!
Baal je ervan... of niet???

Ik ben (en blijf) bij de gyneacoloog... maar ben daar voor het eerst met 9 weken geweest en de tweede keer bij 13 weken. (en heb een afspraak staan voor met 17 weken).

Voordat ik de eerste keer naar de gyneacoloog moest, moest ik al een termijn echo laten maken (dat was met 8 weken en 4 dagen)....
Verder heb ik inmiddels ook al een nekplooi meting gehad én... aanstaande maandag (16 weken en 2 dagen) een pretecho om het geslacht te bepalen).

Eigenlijk ging het bij mijn eerste zwangerschap ook zo... alleen liep ik toen wel bij de verloskundige...
Toen had ik mijn eerste afspraak ook al met 9 weken (en daarvoor een termijn echo).
Ik denk dat het ook per woonplaats verschillend is...

Mijn bloeddruk was de eerste keer ook vrij hoog. Ik schrok ervan, maar toen vertelde ze dat het ook kan uitmaken of je door een automatische bloeddrukmeter bent gemeten of met de hand.
(de automatische geeft geloof ik hoger aan).

Hij kan ook wat hoger zijn omdat je toch een beetje gespannen bent geweest ofzo...

Wel super fijn dat je eindelijk het hartje hebt gehoord!!!!

Ja, het wordt automatisch gemeten, ik wist al dat dat wordt afgeraden, maar goed. Ik baal er niet echt van dat dit pas de 1e keer was, zo blij ben ik nou ook weer niet met mijn vk, maar ja, de enige in de buurt. Normaal bij ons ook bij 8 a 9 weken, maar liet geen prenatale screening doen. Dan pas normaal gesproken met 13 weken. Ik had net daarvoor de termijnecho (2e) gehad en het is mijn derde, dus ik vond dit wachten niet zo erg. Moet iedere keer met 2 kinderen dus dan maar lekker wat langer ertussen.
Gelukkig had ik gisteren oppas voor ze, aangezien ik al in had geschat dat het een lange afspraak zou worden (3 kwartier). Anders was m'n bloeddruk nog wel hoger geweest, met 2 stuiterballetjes mee ;-) Ach, ik weet waar ik op moet letten met een hoge bloeddruk, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Mag ik vragen waarom je nu bij de gynaecoloog zit?

Fijn dat je het zelf niet erg vindt dat je pas nu mocht komen.... ik heb ook iedere keer nog oppas kunnen regelen voor ons dochtertje van 2 jaar... niet handig inderdaad om ze mee te nemen.

Ik had bij de zwangerschap van ons dochtertje zwangerschapsvergiftiging. Was al 2x bij de vk geweest met mijn klachten.. maar die hebben de ernst van de situatie niet ingezien.... er waren overigens heel veel tekens voor zwangerschapsvergiftiging.
Omdat mijn man het niet vertrouwde (zelf geloofde ik toch nog in de vk) stond hij erop dat ik naar de huisarts ging....
tsja... toen was er paniek... met spoed opgenomen in het ziekenhuis en met 36 weken bevallen. Uiteindelijk 3 weken in het ziekenhuis gelegen.
Bij de bevalling waren bovendien complicaties waardoor ik nu sowieso in het ziekenhuis moet bevallen.
Ons vertrouwen in de vk is weg, we willen daar echt niet meer heen...vandaar dat ik nu bij de gynaecoloog zit.
Die zullen vast ook wel eens een foutje maken, maar ik voel me toch 'veiliger'.

Jeetje, wat een verhaal! Dan begrijp ik heel goed dat je sowieso geen vertrouwen in de vk hebt.Hopelijk verloopt deze zwangerschap dan wat soepeler en zonder complicaties!

@Linda zo een verloskundige hebben wij in ons dorp ook. Woon je toevallig in Brabant? Ik ben ook bij de eerste met een gyn bevallen. Blij toe.
Nu loop ik bij een andere verloskundige een stad naast ons.
Maar een vriendin van mij liep ook bij die verloskundige van mij, ze dacht dat haar vliezen waren gebroken. Omdat er elke keer wat lekte, de VK zei nee joh is niks aan de hand. Heeft ze 2 weken ermee rond gelopen, en toen pas zeiden ze ow ja.
Dat van jou is natuurlijk een veel grotere fout maar soms denken die VK dat ze God zijn.

@Sab fijn dat je het hartje weer hebt gehoord :) altijd een fijn gevoel..

@mamaroos88, nee hoor.... ik woon in Zuid-Holland... Vrij grote stad waar we 3 verloskundige praktijken hebben... enige is dat ze alledrie in hetzelfde pand zitten, zelfde gang én dezelfde wachtruimte hebben...
Ben erg blij dat ik dus naar de gyneacoloog mag zodat ik niet bij alle controles de verloskundigen van mijn eerste zwangerschap tegen het lijf loop.

En... leuke bijkomstigheid... bij iedere controle wordt er nu met de echo even gekeken... is toch weer leuker dan het hartje luisteren via de doptone.

Maar wat een vreselijk verhaal ook van die vriendin van je! Ze kan een klacht indienen hè!
Wij hebben dat uiteindelijk niet gedaan... maar zelfs in het ziekenhuis heeft de gyneacoloog me er na de bevalling op gewezen dat dat een mogelijkheid was!

Terug
Bovenaan