verloskundige/ gynecoloog

Hoi,

Hier weer de onervaren aanstaande mama!! Jullie hebben het allemaal over de verloskundige, maar er zijn toch ook wel meiden die naar de gynecoloog moeten? Verwijst een verloskundige je door of doet de huisarts dat? En het viel me op dat heel veel van jullie al zo vroeg een echo hebben? Is dat vanwege een medische geschiedenis? Ik heb 15 jaar geleden mijn schaambeen gebroken (auw) dus ik denk eigenlijk dat ik wel naar een gynecoloog moet. Ik ga morgen mijn huisarts maar bellen, vooral omdat ik vorige maand bij haar ben geweest omdat "het" maar niet wilde lukken! Dan zal zij wel vertellen wat ik nu moet doen.

Dat is de eerste stap inderdaad als je zwanger bent van je eerste.
Je kan ook meteen een verloskundige bellen, maar als je die in jouw buurt niet weet te vinden, dan weet de huisarts dat zeker.
Hier is het zo dat iedereen in eerste instantie naar de verlokskundige gaat en dat zij evt een doorverwijzing ergelen naar de gyn. Gyn is altijd op medische indicatie.
De eerste echo's wisselt echt heel erg. Maar dat is al per verloskundige verschillend en of je wel of geen miskraam in het verleden hebt gehad. Dan krijg je (hier in ieder geval) al eerder een echo.
Een gebroken schaambeen in het verleden kan wel een reden zijn om eens na te laten kijken of jouw bekkenbodem wel breed genoeg is voor het kindje denk ik. Maar dat zal de arts je wel vertellen.
Spannend he, zo'n eerste!

Hoe lang hebben jullie er over gedaan?

Hoi Suusie,

Ja, ik laat het aan mijn huisarts over om te kijken wat voor mij het beste is. We hebben er ongeveer 10 maanden over gedaan. Maar omdat ik al 34 ben en een erg onregelmatige menstruatie had was ik al naar de huisarts gegaan. We moesten gaan beginnen met temperaturen en mijn vriend moest binnenkort "iets" inleveren, maar dat hoefde dus niet want het is gelukt!
En wat mijn schaambeen betreft knijp ik 'em wel een beetje maar we zullen wel zien. Het duurt gelukkig nog een tijdje!! (moet er nu nog niet aan denken).

Wij zijn dit keer (is onze 3de) 1,5 jaar bezig geweest. En ik ben net 35.
We hadden net besloten naar de huisarts te gaan als het deze keer weer niet raak was.
Maar dat is dus niet meer nodig .

Hoi hoi,

Ik begin deze zwangerschap bij de verloskundige, maar moet halverwege naar de gyn. Ik heb bij mijn vorige bevalling een keizersnede gehad en moet deze keer weer in het ziekenhuis bevallen. Als het allemaal zonder complicaties gaat mag volgens mij de vk de bevalling doen. Maar dat zal ik allemaal nog wel horen.

Ik ben zowel bij de vorige als deze zwangerschap bij de Gyn! Dit komt omdat ik met hun hulp zwanger geraakt ben! Ik heb ook schildklier problemen dus houden ze dat goed in de gaten! Bij mijn vorige zwangerschap mocht ik met ong 20 weken wel naar de vk maar dat wilde ik toen niet meer! Was al zo gewend bij hun! En ik wil toch in ziekenhuis bevallen!!

enne nog een voordeel, ik kreeg elke keer een echo! Dat is wel helemaal super

Ik heb al sinds mijn 18de hoge bloeddruk en slik daar ook dagelijks medicijnen voor...

Toen ik zwanger was van mijn eerste zoontje heb ik naar de vk gebeld, daar heb ik intake en eerste echo gehad, daarna heeft zijn mijn door verwezen naar de gyn!!
Daar heb ik van 12 weken tot 35 weken gelopen, toen bleek ik zwangerschapsvergiftiging te hebben en ben ik opgenomen... mijn zoontje is met 36 weken geboren!!!

Nu heb ik met 6 weken naar de vk gebeld en uitgelegt dat ik medicijnen heb vanwege hoge bloeddruk en dat ik bij de vorige zwangerschap door hun door verwezen ben naar de Gyn...
Zij raadde aan om gelijk naar de gyn te bellen, dat heb ik gedaan en heb een afspraak gemaakt...
Ik had ook eerst de HA kunnen bellen om me te laten voorverwijzen!!!

Ik vond het super dat ik onder controlle was van de gyn en dat ik bevallen ben in het ziekenhuis, ik zou niet anders willen.... gelukkig heb ik die keus ook niet

Hoi,
Ik loop wel meteen bij een gynaecoloog, maar dat komt omdat ik nogal wat complicaties heb gehad bij de vorige bevalling. De zwangerschap verliep gewoon goed.
Tegen mij hadden ze gezegd dat ik bij een volgende meteen onder controle van het ziekenhuis zou staan. Ik heb, nu ik weer zwanger ben,  dus ook naar het ziekenhuis gebeld ipv de huisarts of verloskundige. Ze hebben wel 2 keer om een verwijsbrief gevraagd, maar toen ik vandaag langskwam voor mijn afspraak, hebben ze in de pc gekeken en was een verwijsbrief niet eens nodig. (Bij mij dan). Bij de meesten zal dat wel nodig zijn.
Ik heb ook meteen een (inwendige) echo gehad en bleek pas 6 weken te zijn.
Wel het hartje zien kloppen    en een foto meegekregen van onze wurm.
Ik krijg over 2 weken weer een echo, dan kunnen ze precies zeggen hoeveel weken ik ben. Was nu eigenlijk nog te klein om precies te kunnen zeggen.
Bij de vorige heb ik in het totaal maar 2 echo's gehad, want toen zat ik bij een verloskundige en was er geen aanleiding voor meer echo's.
Bij ons duurde het 2 maanden voordat ik zwanger was. Ben net 35.
Bij de eerste was het na 1 maand raak.

Terug
Bovenaan