verloskundige

hoi allemaal, ik heb over twee weken de eerste afspraak bij de verloskundige kunnen jullie me een beetje vertellen wat me te wachten staat en krijg je dan ook een inwendig onderzoek? alvast dankjewel. groetjes jessie
 
hallo jessie,
bij je eerste bezoek aan de vk gaan ze eerst met jou en je partner doornemen of er ook erfelijkheid in de familie voorkomt,allergieen,en of je medicijnengebruikt enz.
daarna gaat ze aan je buik voelen hoe hoog je baarmoeder zit en tot slot het hartje luisteren.
heel veel succes
groetjes 34 weken
 
Heb je al een echo gehad?Zo nee dan krijg je waarschijnlijk ook je eerste echo!Inwendig onderzoek heb ik niet gehad alleen wel een inwendige echo omdat ze met de uitwendige nog niks konden zien.
Succes
 
Het is volgens mij nog niet in alle praktijken standaard dat je een echo krijgt bij je eerste bezoek.
Als de termijn van de zwangerschap duidelijk is en alles verloopt normaal is er volgens mij ook geen echte reden voor.
 
Hallo,
Bij de praktijk waar wij waren kreeg je alleen een echo bij bijzonderheden. Ik was gelijk na het stoppen van de pil zwanger. Ik kreeg hierom een echo. Moest ervoor naar het zh want ze hadden het daar niet eens.
Groetjes
 
Hoi,
allereerst gefelicteerd met je zwangerschap. Ook ik heb bij verloskundige praktijken nog nooit een inwendig onderzoek gehad, bij de gynecologe daarentegen wel.
ook ik heb wel een echo gekregen, maar moest daarvoor naar het ziekenhuis, ze noemen het dan gewoon een termijn echo, om de datum "zeker" te stellen.
vraag er gewoon om, want het is niet meer standaard in nederland (helaas). zeg anders maar dat je echt niet weet wat je eerste dag was of zo...
ga er in ieder geval niet vanuit dat je een echo krijgt !

veel plezier
esther
 
Hoi,

Ik ben de anoniem van 02-10-04 12:19:28.
Sorry,dacht echt dat het normaal was dat je een echo kreeg rond 12 wkn.Heb er vorige keer een gehad en ook deze keer (andere verloskundige praktijk)krijg ik er een.
Echt weer iets voor NL om dit niet als standaard te doen.
Dus nogmaals sorry,wilde je niet blij maken met een dooie mus.
Groetjes
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Zo'n eerste bezoek aan de vk vond ik best spannend. Was ook een beetje 'bang' voor een inwendige echo, hoewel dat volgens mij niet echt erg is.

Bij ons namen ze eerst al onze gegevens op en info over ziektes in de fam. Wanneer je voor het laatst ongesteld bent geweest, hoe lang je cyclus is/was, of je de pil gebruikte, of je rookt/drinkt etc.

Ik voelde mijn eisprong altijd dus het was heel makkelijk vast te stellen hoe lang ik zwanger was, maar toch kregen we een echo. Krijgt er bij ons standaard 3 en als je je druk maakt, maken ze er zonder zeuren nog 1. Heel lekker dus.

Ze zeggen overigens dat als je veel water drinkt voor je eerste bezoek, je baarmoeder door je blaas omhoog wordt geduwd waardoor een uitwendige echo gemakkelijker is. Ik had liters water gedronken, maar moest nog 15 min wachten voor ik aan de beurt was. Ik dacht dat ik ging ontploffen! Toch nog voor de echo naar de wc geweest, maar het was uitwendig harstikke goed te zien met 11 weken. Het ligt er trouwens ook aan hoe dik je bent. Hoe minder vetjes, hoe makkelijker te zien. Een inwendig onderzoek hebben ze bij mij trouwens niet gedaan. Geloof niet dat dat tegenwoordig nog gebeurt.

Succes bij je eerste afspraak en ik zou me niet druk maken over een eventuele inwendige echo. Die schijnen overigens nog mooier te zijn.
 
Terug
Bovenaan