verloskundige

Vertrouwen is een groot woord hoor als je iemand aan je bed hebt staan.Als je je eerste kindje krijgt geloof je alles nog,maar krijg je een volgende dan wordt dat echt wel anders.Zoiets heet intuitie.Dat hebben moeders nou eenmaal.Bij een volgende ken je je lichaam beter.En ervaring hebben of ergens voor geleerd hebben zijn bij mij twee verschillende dingen hoor.Bij mijn andere kids had ikeen kei van een vk. 25jaar ervaring en een hoop mensenkennis.En ik kan je zeggen,dat werkt wel.Ik had haar liever aan mijn bed dan een vk die net 4 jaar dit beroep mag doen.Sorry,maar dat is mijn ervaring.Als die laatste vk die ik had bij mijn dochter had geweten hoe als ik beval,dan zou ze thuis geboren zijn net als de 6 andere.
Groetjes Hester
 
goed zo hester

laat maar van je horen hoor meid ik ben het helemaal met je eens. mijn vk zijn ook wat ouder en hebben wat meer ervaring. die ene van wie ik vertelde had net een jaar haar diploma. ik weet dat ze ook ervaring op moeten doen maar dan vind ik dat je als zwangere best aan je vk mag twijfelen als ze iets zegt waarvan jij zoiets hebt van zou het. het zijn en blijven ook maar mensen en er is niemand die zoveel over een zwangere vrouw weet dan een zwangere zelf of niet soms

groetjes laura79
ps heb nog even een berichtje onder je vorige berichtje gezet
 
Mijn vk is niet zo erg oud nl pas 25 jaar en ong 4 jaar afgestudeerd. En het is een kei van een meid! Ik denk dat het niet altijd een voordeel is als je vk al lang in het vak zit. Hierdoor hebben ze wel veel ervaring, maar kan het ook zijn dat ze gemakzuchtig worden omdat ze bij voorbaat al denken hoe alles gaat. Een pas afgestudeerde vk is nog lekker fris en heeft vaak vernieuwende ideeën.
En als ik lees wat een groot deel van de zwangere hier voor domme vragen neerzetten (zelfs aan zijn ze voor de zoveelste keer zwanger) dan lijkt het mij stug dat een zwangere meer weet dan de vk. Vraag je vk dan niks als je haar toch niet gelooft!
 
Ikzelf werk met veel verloskundigen samen en ik weet zeker dat ze het allemaal goed met je voor hebben. Idd zoals anoniem hierboven, de jonge meiden hebben soms de ervaring niet maar doordat ze net bezig zijn nemen ze geen risico ´s,terwijl de oudere denken `het loopt wel los ´niet iedereen is hetzelfde. Het belangrijkste is dat je een goed gevoel bij haar hebt en dat je haar vertrouwd. Het zegt mij in ieder geval niets of iemand oud of jong is. Ik ben het wel met Hester eens dat je wel op je intuitie moet vertrouwen.
 
Ik ben het ook met anoniem eens want als de de vk die net begonnen is niet de kans geeft dan kan ze nooit ervaring op doen.
En inderdaad een oudere heeft misschien sneller de instelling, "dat loopt wel los" terwijl de jongere dan misschien sneller het zekere voor het onzekere neemt en dus meer op haar hoede is.
Ook heb ik er geen problemen mee als stagiaires erbij zijn want als ze er nooit bij mogen zijn dan kunnen ze het vak ook niet leren.

En ik neem toch aan dat alle vk's een opleiding hebben gedaan en die net van school af komen en nog alles fris in het geheugen en misschien nieuwe dingen geleerd die de barende vrouw kan helpen.

Dus je hebt denk ik nooit iemand zonder kennis aan je bed staan.
 
Wat gek om te lezen hoe mensen over ervaring en kennis weten, terwijl ze zich nooit in een persoon verdiept hebben. Zelf ben ik toevallig jong, nog 'maar' drie jaar afgestudeert en ook nog eens zwanger (voor de tweede keer, dus met ervaring aan de andere kant!)Ik heb collega's die al 18 jaar in het vak zitten, maar nog nooit echt iets bijzonders hebben meegemaakt, en collega's die een half jaar zijn afgestudeert en alle theorie al in de praktijk hebben kunnen uitvoeren. Er studeren jaarlijks ongeveer 10 nieuwe verloskundigen boven de 30 af. Vertel mij maar wie de beste is, want ik weet het niet.

Jammer voor hester dat niet al haar kinderen thuis zijn geboren, al ken ik de omstandigheden niet. Misschien had je jonge onervaren vk er wel een hele goede reden voor, die ze wetenschapelijk en gevoelsmatig kan onderbouwen. En misschien was ze erg onzeker en koos ze eieren voor haar geld. Maar wat heb je liever, in het ziekenhuis bevallen en achteraf kunnen zeggen hoe jammer dat was, of thuis een vloedgolf van ellende over je heen krijgen omdat je vk zich door een barende heeft laten beinvloeden om thuis te blijven?

In ieder geval, je hebt niets aan elkaar als je elkaar niet vertrouwd, waar dat gevoel dan ook vandaan komt. Dus dames, mijn advies zou zijn: Praat met je vk!! Of met haar collega, als de confrontatie anders te groot voor je is! Bovendien heb je altijd recht op informatie, en hoef je niet met een angstig gevoel je bevalling in te gaan, of er op terug te kijken!
 
Natuurlijk hoort een nieuweling de kans te krijgen.Daar ben ik het helemaal mee eens hoor.En een stagiere is ook nodig.
Het punt is,dat er vk's zijn die alles met een korreltje zout nemen.Bij mijn dochter ging de hele zwangerschap goed,zei de verloskundige.Terwijl IK juist degene was die iedere keer zei dat er iets niet klopte.Dat dee ze af met dat ik een te bezorgde moeder was.
Maar in die tussen tijd ging het echt niet goed.Ik heb in die zwangerschap twee verschillende vk's gehad,en alletwee zeiden ze hetzelfde.Dus in feite moet je er dan van uitgaan dat ze gelijk hebben,of niet soms? Nou,ik vond van niet.Toen kreeg ik 4 weken voor de uitger. datum verloskundige nummer 3.En wat zei zij? Het gaat niet goed met de baby.En zij had wel gelijk,want zij luisterde wel naar mijn argumenten.Ik heb niet gezegd dat iedere jong beginnende vk niets is,maar ik denk wel dat het afhangt van de ervaring die heb gehad met iemand.Ook vraag ik me af of de anoniem hierboven alle wijsheid in pacht heeft,omdat ze vind dat er op dit forum zoveel domme vragen gesteld worden.Voor jouw even:er zijn geen domme vragen,alleen domme antwoorden.Je zou iemand beter kunnen helpen of bij staan door beter te lezen of te luisteren,dan door je conclusies te trekken over bepaalde dingen.Als jij zo zeker bent had je wel een ander antwoord gegeven dan onzekere mensen nog eens extra een duw te geven.Dat jij misschien goede ervaringen heb gehad,zegt nog niets voor een ander.
En ik ben niet onzeker hoor,alleen voorzichtig.En dat is heel wat anders.
Hester
 
Hallo Hester.
Ik lees de vragen juist met erg veel aandacht! En ik heb mijzelf hierboven misschien ook niet zo heel vriendelijk uitgelaten. Daarvoor mijn excuses. Ik heb zeker de wijsheid niet in pacht hoor! En wat extra bevestiging als je al onzeker bent, dat alles goed is met je kindje kan erg fijn zijn. En ik snap ook dat je niet voor ieder wissewasje je vk wilt bellen. (dat waardeert je vk ook niet!) Maar dat neemt niet weg, dat ik merk dat er juist door een gedeelte van de "ervaringsdeskundigen" zoals Laura79 ze noemt, juist de dames nog onzekerder maken door alle indianenverhalen, en niet kloppende adviezen. Ik denk dat er meer vrouwen moeten vertrouwen op hun intuïtie. En zich niet de kop gek moeten laten maken door hun omgeving.
 
Terug
Bovenaan