verloskundige

Hoi allemaal,

Ik las op een site van een verloskundige dat ze ook een bloedtest gaan doen om bepaalde dingen te onderzoeken. Moet dat of mag je ook bepaalde dingen wegstrepen om te laten onderzoeken.

Ik weet niet of het MOET, maar ze kijken na of je niet bepaalde infecties hebt (HIV, Hep.B oid) welke de baby en mogelijk jezelf in gevaar kunnen brengen. Ook testen ze je rhesusfactoor, als die negatief is, moeten ze dat echt weten. Veder HB gehalte ed.
Het is een standaard protocol,  vanaf een bepaalde BMI meten ze zelfs op diabetes (vond ik wel wat overdreven, de vorige twee keer deden ze dat nog niet, maar goed, ik heb er niet echt moeite mee ofzo...)
Mochten ze wel iets vinden, dan kun je namelijk voorkomen door medicijnen of andere ingrepen dat je baby besmet raakt of dat je zelf in de problemen komt bij bv de bevalling.

Ik weet trouwens ook niet of je bepaalde tests kunt 'verbieden' dat zou je aan je vk moeten vragen. Het bloed werd bij mij in het ziekenhuis afgenomen en onderzocht.

Waarom zou je dit overigens niet willen als ik vragen mag?

groetjes
Klarie w1d zwanger van de 3e

Niets moet, niemand kan je dwingen bloed te laten afnemen...
Maar het is wel in het belang van jezelf en het kind, ze controleren idd dingen om problemen te voorkomen of op tijd te zien!
Bepaalde infecties kunnen ernstige gevolgen hebben voor ongeboren kindje, gevolgen die met medicijnen tijdens zwangerschap voorkomen kunnen worden.

Maar je hebt altijd het recht om bepaalde dingen niet te laten testen.

Het is niet verplicht, maar ik raad je het wel aan om te doen. Het is voor de baby erg belangrijk om te weten of de moeder bijv. HIV besmet is. Met medicijnen kan je de kans dat de baby besmet wordt veel kleiner maken. Dit is iets wat je voor je kind doet!!!

Ze kijken bij het onderzoeken van het bloed o.a. naar jouw bloedgroep, dat kan belangrijk zijn (rhesus negatieve moeder en rhesus positief kind) voor de zwangerschap en geboorte. Bovendien wordt er gekeken naar de hoeveelheid ijzer in je bloed en naar allerlei andere stoffen die belangrijk zijn voor de groei van je kindje. Ik zou het zeker laten onderzoeken. Ik was nooit fan van bloedprikken, door misprikken toen ik 6 jaar was, maar dooor mijn zwangerschap heb ik het overwonnen.

Net wat Betje75 zegt, wat zou je dan niet willen weten/onderzoeken?
Het is niet een test om te zien of je kindje iets mankeerd, maar meer om duidelijkheid te krijgen om mogelijke problemen te voorkomen.

HAemoglobine: de bepaling van het ijzergehalte.
Glucose: de bepaling van het bloedsuikergehalte.
Rubella: wanneer je voor het eerst zwanger bent, wordt gecontroleerd of je in het verleden antistoffen hebt aangemaakt tegen rode hond.
Bloedgroep/Rhesusfactor: er zijn een aantal bloedgroepen: A, AB, B en O. Gekeken wordt welke bloedgroep je hebt en of je rhesuspositief of rhesusnegatief bent.
Irregulaire antistoffen: om te controleren of je antistoffen hebt aangemaakt tegen een andere bloedgroep.
Lues: een geslachtsziekte.
Hepatitis-B: een ziekte van de lever.
HIV: het virus dat AIDS kan veroorzaken.

Het zijn eigenlijk alleen maar dingen waar je, mocht er iets van deze punten "fout" zijn, goed op in kunt springen om de gezondheid voor jou en je kindje te waarborgen.

Liefs Rixt

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Ookal doe je het niet voor jezelf, het is vooral in het belang van je kindje dat deze dingen getest worden. Alles wordt vertrouwelijk behandeld, dus waar zou je bang voor moeten zijn?

Er kunnen heel wat problemen optreden als je een van de dingen hebt waarvoor je getest wordt. Dat zou ik zeker niet opzettelijk weigeren.

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan