Vermaken

<p>Hallo dames,</p><p>Wij hebben een meisje van 14 maanden en ik vroeg mij af wat voor activiteiten jullie doen op zo'n dag met jullie dreumes?</p><p>Mijn meisje heeft genoeg speelgoed, maar heeft er weinig interesse in. Misschien voor een paar seconden of minuten. Maar verder loopt ze liever doelloos rond in huis en speelt ze liever met rommel. En als het kan wilt ze steeds tv kijken en muziek op YouTube kijken op mn mobiel. Maar wil haar niet verslaafd aan maken.</p><p>Ook kan ze beter en zoeter spelen met mijn man dan met mij. Zodra ik erbij kom is het aan mij hangen, dragen en jengelen. En uit verveling willen eten. Herkennen jullie dit?</p><p>Als t mooi weer is probeer ik ook naar buiten te gaan en wandelen. Maar heel lang vind ze vaak ook niet leuk.</p><p>Mijn man werkt thuis. Ik ben nu thuis moeder. En vind het vrij lastig en zwaar om haar te vermaken heel de dag. Want zelf spelen is ze ook nog niet goed in. En is het nu soms veel jengelen en huilen op een dag. (Ze zit nu in een sprong dus dat speelt ook mee).</p><p>Dus ik vroeg mij af of jullie tips hebben wat jullie heel de dag doen met jullie dreumes of kids. Speel tips? En hoe leren jullie ze een beetje zelf te spelen?</p><p>Thanks</p>
 
Rond die leeftijd vinden ze het nog inderdaad heel lastig om zichzelf voor langere tijd te vermaken. Dat kwam hier rond de 18 maanden ineens.
Tot die tijd is het veel samen spelen en dan vooral boekjes kijken.  Hier is het grote voertuigenboek een succes, echt een jongensboek, er zal vast ook zo'n soort boek voor meisjes zijn. Gewoon een boek waar oneindig veel in te ontdekken valt.
Ik ging ook eigenlijk iedere dag wel op pad, hier sliep hij vanaf 14 maanden nog maar 1 slaapje, dus in de ochtend gingen we op pad (fietsen, wandelen, op visite, kinderboerderij, wandelend boodschappen doen) en in de middag ook weer.
Wij hebben een IELM-pak gekregen voor zijn 1e verjaardag, ideaal! Waterafstotend, winddicht, dun, maar warm. Zo kunnen we zelfs als het niet zo lekker is buiten, gewoon de hort op! 
 
Heb je de box nog staan? Onze zestienmaander kan ook zo maar een beetje doelloos rondlopen maar speelt in de box wel heel goed. Het lijkt net of hij beter tot spelen komt als hij meer begrenst is. Anders blijft het vooral bij heen en weer lopen en met spullen sjouwen. Wat we samen doen is boekjes lezen (vooral zoekboeken en aanwijsboeken) met de Duplo of houten dieren spelen etc. Hij vindt het ook leuk om in zijn kinderstoel in de keuken te zitten als ik aan het koken ben. 
 
Heel herkenbaar! Bij papa speelt ze veel meer zelf. Al ben ik ook een pushover: ik ga dan toch vaker met haar meedoen dan papa.. maargoed hier is t vaak een filmpje sochtends, dan met de hond wandelen, even langs een speeltuintje, dan even binnen een spelletje of duplo oid en dan slapen, weer naar buiten (loopfiets met 3 wielen) en dan weer even spelen, voetballen, keukentje, dansen.. het is een beetje zoeken wat je kindje leuk vindt. Maar herkenbaar is het zeker, al wordt het wel steeds beter.
 
Ja zeker herkenbaar rond die leeftijd! Mijn jongste dochter is nu 18 maanden en nu kan ze ineens langer en gerichter spelen en hangt ze minder aan mn been. Maar dat Was tussen 12-17 maanden wel anders...

Heeeeel veel erbij zitten op de grond en mee spelen. Ik kon amper naar de wasmachine lopen, dan hing ze alweer aan mn been. Koken was helemaal drama. En bij mn man kon ze wél spelen! Helaas werkt dat blijkbaar gewoon zo...

Wij gaan ook 2x per dag een uur naar buiten. Ze loopt Al Vanaf 12 maanden. Ze heeft een gevoerd regenpak en laarzen. Dus hop, in weer en wind naar buiten en stampen in de plassen of naar de eendjes of boodschappen doen. Ze moet echt 2x per dag een uur luchten...

Nu heb ik nog een oudere dochter van ruim3 jaar. Dat maakt het allemaal iets makkelijker nu, ze vermaken elkaar wat meer. Maar ik herinner me van mn oudste dochter ook echt nog wel die periode tussen 12-17 maanden,ze kon ook écht niet alleen spelen.

Ze zijn gewoon nog heel klein. Geen baby meer, maar ook nog geen peuter. Ze willen van alles maar hebben nog geen rust en concentratie en nog geen fantasiespel. Nu mn dochter 18 maanden is, krijgt ze ineens wat fantasiespel en kan ze bijv. een duplo-poppetje laten slapen/lopen in haar spel.

Verder veel activiteiten aanbieden. Verven, rommelen met klei, bellenblaas, een waterboek (verven met water, ideaal!), klein puzzeltje etc. Dat soort activiteiten doe ik bewust aan tafel zodat ze even van de vloer af is. Het is vaak maar 10 minuutjes, maar het breekt wel even het moment. Of dansen op muziek of rollen met een bal.

Tv kijken doe ik op vaste tijdstippen en dat weten ze ook. Van 9.30-10.00 (tijdens het fruit eten) en van 17.00-17.45 (tijdens het koken)
Zodra ik fruit pak, weten ze dat de tv aan mag. T is heel voorspelbaar en saai elke dag, maar ze weten daardoor wel waar ze aan toe zijn en zeuren verder niet om tv! ;)

Het wordt beter rond de 18 maanden maar dat duurt nog even... succes! Helaas kun je nu ook niet zoveel hè, anders ging ik vaak toch wel een keer naar een tuincentrum of babyzwemmen. Nu zitten we door Corona wat meer aan huis gekluisterd en t is winter, dus het zijn lange saaie dagen! ;)
 
Hier vons mijn zoon het rond die tijd erg leuk te "helpen" met schoonmaken. Stoffer en blik was zijn favoriete speelgoed en ook een swiffer kon die zich goed mee vermaken. Wel ongebruikt natuurlijk ?
 
Fijn te horen dat het herkenbaar is! Zie er ook al goede tips tussen waar ik nog niet op gekomen was.
De box hebben we niet meer staan. Daar wilde ze met 10 maanden niet meer in, toen begon ook der ik hang het liefst de hele dag aan mama fase.
Deze corona tijd maakt het idd niet makkelijk,  dat vele binnen zitten. En buiten is het niet altijd even mooi weer. Maar ik ga ook wel vaak bij mijn ouders langs voor afwisseling. Daar is ze iig niet zo jengelig als dat ze met mij thuis is en kan ze er ook leuk spelen.
Maar er is hoop zo te horen na 18 maanden, nog even doorbijten dus haha.
 
Onze dochter van 14 maanden is ook graag nabij mij. Wat ik vaak doe is op de grond spelen. Dan pakt ze een speeltje en gaat ze zitten op Mn schoot ermee. Ik kan dan gewoon een tijdschriftje oid lezen. Ik hoef haar dan niet continue te vermaken.
Daarnaast wissel ik het regelmatig af door boven op de eerste verdieping te zitten. Traphekje dicht, dan loopt ze zelf van slaapkamer naar slaapkamer met speeltjes enzo. En dan weer aan tafel zitten met een boekje/speeltje etc. Dus een beetje afwisselen zo binnen en buiten. ?
 
Terug
Bovenaan