Vermindering verlof door ziektedagen

<p>Hi allemaal,</p><p>Ik ga over 3 weken met verlof, 4 weken voor mijn uitgerekende datum. Ik ben nu gewoon gewoon nog aan het werk. Ik ben van week 23 t/m week 26 (gedeeltelijk) ziek thuis geweest ivm zwangerschapsgerelateerde klachten. <br /><br />Ik had gekozen voor 4 weken zwangerschapsverlof en 12 weken bevallingsverlof. Die 4 weken mag gewoon omdat ik vanaf week 26 weer volledig aan het werk ben, maar blijven die 12 weken ook zo of worden de eerdere ziektedagen in mindering gebracht van dit verlof naar 10 weken? </p>

Van wie mag die 4 weken gewoon? Want van het UWV mag dat niet als je zwangerschapsgerelateerd ziek bent geweest moet je 6 weken vtv met verlof. Zij betalen je verlof namelijk, niet je werkgever.

Die vermindering van verlof door ziektedagen geldt alleen als je ervoor kiest met 36 weken met verlof te gaan, maar tussen de 34 en 36 weken zwangerschap ziek bent. Dan worden die ziektedagen aan de "achterkant" van je verlof afgetrokken.
@gebruiker
Verder geldt volgens mij alleen dat je met 34 weken met verlof MOET als je tot aan je verlof zwangerschapsgerelateerd ziek bent en daardoor minder werkt tot je verlof begint. Het UWV staat niet toe dat je 50% werkt van week 30 bijvoorbeeld en dan wel doorgaat tot 36 weken. Als je echter allang weer volledig werkt tot je verlof ingaat geldt dit niet.

Die verlof die je moet nemen van 6 weken van te voren is alleen verplicht als je echt in de ziektewet beland. Ik ben met nummer 1 in het ziekenhuis belandt met 24 weken dus bij mij ging het toen al in en dus ook de 6 weken zwangerschapsverlof van te voren. Met de 2e had ik zelf uren gespaard zodat ik 10 weken eerder kon stoppen met werken en daar dus de laatste 6 weken als zwangerschapsverlof ingingen. Als je niet aangemeld bent bij het iwv ivm ziekte en het gewoon van je ziekendagen af is gegaan mag je gewoon 4 weken ervoor stoppen

Nee, wat hierboven ook al is benoemd mag dat niet.

Stel je kiest ervoor om met 36 weken met verlof te gaan én je raakt met 32 weken (volledig of half) in de ziektewet dan ben je verplicht met 34 met verlof te gaan. Als je zoals jij tussendoor weer gewoon volledig aan het werk kan mag je gewoon tot 36 weken doorwerken en heb je daarna gewoon recht op 12 weken bevallingsverlof vanaf de dag van de geboorte van je kleintje ☺️.

Dus omdat ik voor 34 weken weer volledig aan het werk was, blijft mijn verlof staan zoals afgesproken?
Mijn werkgever wist het ook niet zo goed en zei dat ik van het uwv te horen krijg na de bevalling tot hoe lang mijn verlof duurt.

Hier kun je het nalezen: https://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-met-werkgever/ik-ben-zwanger-en-heb-een-werkgever/detail/ziek-voor-mijn-aanvraag/ziek-door-zwangerschap/ziek-door-zwangerschap-in-de-6-tot-4-weken-voor-de-dag-na-de-uitgerekende-datum
Alleen als je tussen de 34 en 36 weken zwangerschap een ziektewetuitkering krijgt, worden die dagen van je zwangerschapsverlof afgetrokken. Als je tussen 34 en 36 weken volledig werkt, heb je dus na de bevalling gewoon recht op 12 weken verlof. 

Terug
Bovenaan