Vermoeide peuter

Essil

Moderator
Hoi,

Mijn dochter slaapt 's middags vaak 4:15uur. Op kinderdagverblijf meestal korter. Ondanks stevige dut is ze 's avonds vaak erg moe. We proberen uiterlijk 18:30 te eten. En de laatste weken lukt het vaak al om 20:30 haar in bed te leggen. Op werkdagen wordt ze er rond 6:30 uitgehaald. Anders is ze vaak rond 7:30 wakker.
Ze is ongeveer 28 maanden oud.
Nou vinden veel mensen het dutje lang, maar ze blijft daarna wel moe.
Heeft iemand tips?
 
De dut is misschien lang, maar totaal aantal uren vind ik echt niet raar. Hier toen ong bed van 19:15-7:30/8:00. Maar dan tussendoor nog zeker 2 uur. Dus totaal net zo veel ongeveer. Die van jou gaat gewoon laat/later naar bed. 
 
Voor 2,5 is het misschien een te lange dut? Hier sliep ze 2 uur tussen de middag en ginf dan om 7 uur naar boven. Misschien werkt een langere nachtrust beter dan een lange dut. 
 
Dat is makkelijk gezegd, savonds eerder naar bed.. moet maar net passen en uitkomen qua werk en alles.
Persoonlijk zou ik kijken naar het gedrag van je kind en niet naar de uren. De een slaapt meer, de ander minder. En veel mensen vinden dat met 2.5 de middagdut al klaar moet zijn of een stuk korter, maar waarom? Als je kind nog moe is en het nodig heeft, heeft ze het nodig. Ook makkelijk gezegd hoor, maar jij weet dat het beste want jij kent je kind het beste.
 
Het dutje is misschien lang, maar ze gaat ook 1,5 uur later naar bed dan mijn peuter op die leeftijd én moet eerder opstaan dan mijn peuter deed op die leeftijd. Dus dan verbaasd me die lange dut niet. 
Wij hebben een hele tijd max om 17:30 gegeten omdat mijn peuter anders te moe was en er helemaal geen eten meer in ging 
 
Hier ook een lange dutter. De magie van de middagdut vind ik sowieso bijzonder. 
Mijn dochter is altijd een vroege vogel geweest. Uiterlijk 6 uur wel klaar met slapen. Die sliep tot niet zo lang geleden 3 volle uren tussen de middag en dan moesten we haar nog wel eens wakker maken. 
Ze ging tot ze 2 was 19 uur, uiterlijk 19.30 uur slapen. Rond die tijd gaat ze nog steeds naar bed, maar al maanden valt ze pas laat in slaap. Rond 20.30 uur slaapt ze wel.

Toen had ze met 26 maanden zoiets? een fase dat ze het middagdutje ging weigeren op rustige dagen. Dan viel ze wel 18.30 uur als een blok in slaap. Dus ik dacht hee, daar is het moment dat ze geen middagslaapje meer nodig heeft! Ze deed het ook best goed.

Maar haar fantasie groeide en ze ging ineens kletsen over dingen van langer geleden, je merkte dat haar wereld weer wat groeide, ook aan andere dingen. En al 4 maanden weer gewoon een lange middagdut. Ze valt nog steeds laat in slaap, maar staat nu voor het eerst ook rond 6.30/7 uur pas op! Heerlijk voor ons. Sinds een maandje komt ze nu op 2 uur slapen tussen de middag uit, maar dat is dus sinds ze iets langer uit slaapt.

Ze is nu 2 jaar en 7 maanden. Totaal komt ze dus altijd wel op 12/13 uur slaap uit. En tot een maandje geleden was de middagdut 3 uur.
 
Terug
Bovenaan