Vermoeiende peuter!!!!!!

hoi,

Mijn zoontje is 2 jaar en drie maanden. Hij is een leuk en vrolijk kereltje, maar in de peuterpubertijd, dus heel vermoeiend. Alles kan een strijd zijn. Het ene moment is hij heel vrolijk en dat kan meteen omslaan, nee mama zegt hij constant. Altijd tegenwerken. Voor ik het huis uit kan en hem zijn jas en schoenen kan aantrekken en hem een schone luier kan geven, heb ik hem meestal al tig keer op de mat in de gang gezet.

NAar bed gaan is geen probleem, maar strijd met tandenpoetsen enz enz enz. In alles moet je een compromis vinden, want hij heeft zo'n koppig karakter dat je met sommige dingen moet gaan onderhandelen. Hij moet een klein beetje het gevoel krijgen dat hij ook wat te zeggen heeft, want anders heeft hij lange driftbuien.

Op zich niets abnormaals en het hoort erbij. Maar ben ik de enige die het zo enorm vermoeiend vindt.

Ik breng hem nog naar bed smiddags, maar hij slaapt al een lange tijd niet meer. Ik had die twee uurtjes nodig om te slapen, ook omdat ik nog een baby heb die nu een half jaar is. Zonder middagdutje is het nog zwaarder voor me.

Nu heb ik besloten hem maar 1 uurtje naar zijn kamer te brengen, om te spelen. Dan zorg ik dat mijn kleine meid al gegeten heeft en in bed ligt voor haar dutje, breng hem naar zijn kamer om te spelen en kan ik even op de bank. Want slapen wil hij niet smiddags, hij heeft geen moeite met naar zijn bed gaan, maar blijft spelen de hele tijd. Savonds valt hij ook veel te laat in slaap. Ik volg al lang hetzelfde bedritueel, hij blijft vrolijk achter in bed na het boekje lezen, maar blijft nog lang babbelen, spelen, soms weer schommelen, dan ga ik naar boven toe en spreek hem streng aan dat hij moet gaan liggen. Hij slaapt al in een groot bed en vindt het heerlijk zijn benen eruit te laten bungelen en dan lekker te schommelen.

Ik snap niet waarom hij niet meteen in slaap valt. Als ik zo rondvraag blijven de andere kinderen misschien een half uurtje wakker. Mijn zoontje breng ik om half acht naar bed. Ik heb ook besloten om hem vanaf vandaag om zeven uur naar bed te brengen. Hij is toch vroeg wakker dus dan heb ik nog wat aan mijn avond. Dan kan de baby ook om half acht naar bed en ben ik ruim voor acht uur klaar met de kinderen.

Etenstijd is ook heel hectisch, ook omdat ik het alleen moet doen. Mijn dochter krijgt een groentehapje maar eet nog niet fatsoenlijk. En mijn zoontje die begint te klieren omdat mijn aandacht naar mijn dochter gaat.

Al met al heel vermoeiend allemaal en ik vroeg me af hoe jullie dit allemaal bolwerken. Ik leef van dag tot dag op het moment. Het moeilijke ook is dat ik best veel slaap nodig heb om goedgeluimd de dag door te komen, dus dit breekt me echt.

Sorry voor de veel te lange tekst.
Jo
 
Ik begrijp je helemaal. En om je vraag te beantwoorden hoe wij het allemaal bolwerken: precies zoals jij, van dag tot dag, van uur tot uur.
Na de geboorte van mijn eerste dochter heb ik al heel snel besloten dat ze om 7 uur naar bed moest. Niet omdat zij moe was, maar omdat ik compleet afgemat was. Toen ik zwanger werd van de tweede heb ik haar geleerd dat mama s'middags op de bank ging liggen en daar alleen voor poepjes vanaf kwam. Zo kon ik toch even een dutje doen.
Nu heb ik drie kinderen en probeer nog mijn rust tussendoor wel te nemen, maar is toch wat moeilijker. Ook omdat de huishoudelijke taken steeds omvangrijker worden. Halen en brengen naar school komt erbij, vriendinnetjes etc.
Het enigste wat me nog steeds opbreekt is inderdaad tussen 5 en 7 uur. Dan moet er gekookt worden, twee kinderen en ik moeten eten (en dat gaat niet altijd even snel bij de dames), mijn zoontje moet de fles en heeft daarna net z'n onrustige tijd. Daarna moeten ze soms in bad, pyama's aan etc, in bed leggen. Zoontje nog eens de fles en naar bed, en dan...dan ben ik compleet kapot!
Wat betreft die driftbuien van je zoontje, mijn dochter heeft ze ook lang gehad. Heel vermoeiend.
Ik zette haar gewoon op haar kamer totdat ze klaar was met krijsen.
Ze is nu 6 jaar en heeft er denk ik nog 2 per jaar. Gelukkig!
Ik heb geen tips, alleen dan: leg de lat niet te hoog voor jezelf. Dan doe de was morgen maar, dan is het maar even een rotzooitje.
Ivy
 
Hoi,

Ik kan me voorstellen dat dit vermoeiend voor je is.
veel kleintjes hebben inderdaad tussen 5 en 7 uur een vervelende tijd, worden ze moe en hebben ze honger en allemaal van dat soort rare fratsen.
erg bekendveel tv kijken is niet goed voor kleine kinderen, maar als ik mijn spitsuur heb vanaf 5 uur dan zet ik mijn zoontje lekker voor de tv of zet ik zijn favoriete dvd op.
wat je ook kan doen in de tijd van 4 tot 5 is volledige aandacht aan je oudste kind geven, zodat hij zijn moeder even voor zich alleen heeft, hierna het groentehapje van de jongste klaarmaken, evt. je oudste zoon erbij betrekken en dan daarna als de baby heeft gegeten en hopenlijk tevrden in de box of zijn bedje ligt dan kan je met de oudste samen gaan eten, het vergt misschien even tijd, maar het zou kunnen helpen.
verder denk ik wel dat je moet proberen de negatieve aandacht die je zoon vraagt zoveel mogelijk te negeren.
heel veel succes
 
Terug
Bovenaan