Verplicht vernoemen (bij tweede kindje)?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Even een vraagje. 'k Ben benieuwd hoe jullie hier over denken:

Onze eerste is nu net een jaar, en we hebben haar bij haar geboorte vernoemd naar mij en mijn moeder (en via mij weer naar mijn oma, want ik ben naar mijn oma vernoemd). Vond ik erg leuk, omdat je dan vier geslachten in één (doop)naam hebt.

Nu zijn we aan het nadenken over een tweede, en ik heb eigenlijk helemaal geen zin om dan weer te gaan vernoemen. Maar nu heb ik eigenlijk het idee dat ik dat niet kan maken, omdat ik er nu eenmaal aan begonnen ben, en mijn schoonouders nu wel aan de beurt zijn met vernoemen. Mijn schoonvader is al een keer vernoemd (een nichtje is naar hem vernoemd). Wel een dilemma hoor: het is nogal wat om je kind VERPLICHT naar iemand te vernoemen. Aan de andere kant is het wel een duidelijke boodschap als je bij een tweede ineens stopt met vernoemen...

Lastig? Wie heeft hier ervaring mee, of een opbouwende mening over?

Hoi hoi,

Lastige vraag. Wij hebben het bij de eerste ook gedaan. Eigen naam en naar de beide opa's vernoemd, dus 3 namen. Heb ik zelf ook. Bij een eventuele tweede zou ik het weer doen. Bij weer een jongen weet ik nog niet wat het gaat worden, maar een meisje zeker de oma's. Vind het zoiezo mooi meerdere initialen.
Maarja dat is voor iedereen verschillend.

groetjes Kabo

Ik kan me je dilemma wel voorstellen. Maar uiteindelijk moet je een naam kiezen die jij mooi vindt en als dat dat geen vernoeming is, jammer dan. Ik zou nooit een naam kiezen omdat je je daartoe verplicht voelt, grote kans dat je later spijt krijgt. Misschien is er een tussenoplossing en kun je van 2 namen 1 leuke naam maken. Als je schoonfamilie er een probleem mee heeft dat je niet hebt vernoemd is dat hun probleem, maar ik denk dat dat uiteindelijk wel mee zal vallen....

Groetjes, Yvette

heyhey

eigenlijk hoor ik hier niet hoor, ben van t voorjaar 2008 forum
wilde toch even op je verhaaltje reageren.
ik vind dat je je daar niet verplicht door hoeft te voelen.
je man en jij moeten een nasam kiezen, die jullie mooi vinden, niet omdat je je verplicht voelt om je kindje naar je schoonmoeder te noemen.
denk je dat je scheve gezichten zal krijgen, als je je kindje niet vernoemd naar je schoonmoeder?
ik snap je dilemma hoor, dat wel.
maar het is wel een naam die je kindje de rest van zijn/haar leven bij zich moet dragen en jij dus ook.en dus is het iets om goed over na te denken.
een vriendin van mij zat in het zelfde schuitje als jou dus die heeft het zo gedaan:

nhij is naar beide opa's vernoemd, maar omdat het zo oudbollig was heeft ze er dit van gemaakt:

marcus, octaaf roepnaam: marco
zo is hij toch vernoemdn naar zn opa's en toch een stoere/moderne naam.

je kan natuurlijk ook gewoon een naam uitkiezen die je man en jij mooi vinden en als 2e naam naar je schoonmoeder vernoemen.

maar het is en blijft natuurlijk een keuze van jou en je man
enm van niemand anders!

groetjes, do
mama van nathalia 11 maanden.

Hallo,

We hebben Bente als 2e en 3e naam de naam van onze moeders gegeven
Ze heet dus Bente Anna Christa en roepnaam Bente.
Als we een 2 e krijgen dan wordt de roepnaam weer een leuke gewone naam en evt de 2 e en 3e naam een verwijzing naar de opa's of overgrootoma's. Zo kan je het probleem ook oplossen zonder je in bochten te gaan wringen van wat wordt nu de 1e naam cq doopnaam en wat wordt dan nu de roepnaam...

Misschien heb je er iets aan.

Groetjes Anja

Hoi,
Ook wij hebben onze eerste dochter drie namen gegeven. Eerst een eigen roepnaam en daarna een vernoeming naar de zus van mijn man en mijn zus. We dachten dat het bij 1 kind zou blijven...er volgden er nog drie en die hebben allemaal drie namen. We hebben gewoon diep in de familienamen gegraven en sommige wat aangepast om toch mooie namen te verkrijgen, maar de vernoeming zit er in. Zo heet mijn tweede dochter behalve haar roepnaam Eve ook Emma, mijn oma heette namelijk Emerenciana, ze werd altijd Emmy genoemd en wij hebben daar Emma van gemaakt, Vond ze helemaal prachtig.
Daarom, met een beetje speurwerk en wat creativiteit kom je een heel eind, hihi. Maarre...ik zou me trouwens niks aan trekken van druk van   buitenaf hoor. Het geven van namen is iets dat prive is. Het alleenrecht van de ouders vind ik.
Ivy

Wij hebben nr 1 (een jongen) vernoemd naar onze beide vaders.
Wilden in eerste instantie niet vernoemen, maar mijn man zijn vader overleed toen we net verteld hadden dat ik zwanger was en toen hebben we hem dus toch vernoemd.
Hij heeft een gewone moderne roepnaam en de 2e en 3e naam komen dus van de vaders.

Nr 2 werd ook een jongen, die hebben we niet vernoemd.

Nr 3 werd een meisje, die hebben we naar mijn schoonmoeder vernoemd (2e naam)  Mijn schoonmoeder  was helaas inmiddels ook overleden. Toen mijn moeder vroeg waar de 2e naam vandaan kwam en wij zeiden dat het vernoemd was naar de moeder van mijn man reageerde ze toch wel van:OH..
Dus denk dat ze het uiteindelijk toch niet zo leuk vindt dat zij niet is vernoemd. Maar mijn moeder heeft echt 2 verschrikkelijke namen, die wij niet mooi vinden, dus wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen......

Ik vind dat iedereen zelf moet weten met vernoemen.

Groetjes Renata.

Terug
Bovenaan