verschil

hallo,
wat is nou het verschil tussen een:
koperen spiraal
mirena spiraal.

wat zijn de voordelen en nadelen ervan.
kan op internet opzoeken tot ik erbij neerval maar ervaringen van anderen zijn altijd fijner

Mirena is een spiraaltje met hormonen en zorgt ervoor dat je geen eisprong meer hebt.
Voordeel: geen menstruatie meer en na het verwijderen in principe gelijk weer vruchtbaar.

Koperspiraaltje zorgt ervoor dat bevruchte eitjes niet in kunnen nestelen. Heb er geen ervaring mee maar ik had meer het idee dat je iedere maand dus wel een menstruatie krijgt. En het druiste tegen mijn gevoel in om bevruchte eitjes "weg" te laten gaan. Ik wilde liever geen eitjes.

Hai. Ik weet geen site erover. Maar is wat supertje zegt.

Ik wil juist geen hormonen en heb daarom een koper spiraal. Word wel ongesteld. Maar ben dat nog niet geweest ivm bv

Wil niet negatief doen maar met de mirenaspiraal is je eisprong ook niet opgeheven, de gemiddelde vrouw heeft ook gewoon een eisprong.
Het is maar bij een klein aantal vrouwen dat de eisprong word verminderd maar niet opgeheven.
Wel leeft sperma dan minder goed door de spiraal en deze hormonen dat de kans op bevruchting ook daalt.
Maar de hormonen uit de mirena zorgen ervoor dat je slijmvlies zich niet opbouwt en ontwikkelt, hierdoor heb je dus geen menstruatie meer en kunnen bevruchte eicellen niet innestelen en kan je zodoende niet zwanger worden.

Bij de koperspiraal komen er geen hormonen vrij maar zorgt de koper ervoor dat je baarmoederslijmvlies soort van licht ontstoken of geirriteerd raakt waardoor je eitjes niet innestelen, bouwt het slijmvlies zich wel op en worden de meeste vrouwen gewoon ongesteld.
Door de koper leeft sperma ook minder goed waardoor je minder kans hebt op bevruchting.

Dit is mij zo door onze huisarts uitgelegd
(vrouwelijke huisarts die volgens haar zich er erg in verdiept heeft)

Liefs Marina

Terug
Bovenaan