verschillende adviezen, maar welke te volgen????

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Mijn baby is nu twee weken oud. In het ziekenhuis zeiden ze (in Belgie) dat ik om de twee of twee en een half uur moet aanleggen en dat hij 20-30 minuten moet drinken. Dit haalt hij bijna nooit.   een ander zegt om de drie uur aanleggen  is weinig, de vroedvrouw zegt op verzoek borstvoeden.
Maar het probleem is dat mijn baby na vijf minuten in slaap valt en ik krijg hem niet wakker om meer te drinken. Om de twee uur aanleggen is zinloos, want hij valt in slaap of ik krijg hem niet wakker en moet ik wachten. Zo gaat er soms vier-vijf uur voorbij tussen een voeding. Dat is niet goed, maar ik kan er niks aan doen.
Als ik dwing, komt er voeding terug.
Op zich doet hij het goed, maar ik maak me toch zorgen.
Ik hoop dat iemand advies hheft.

Groetjes

Als je kindje wel wakker is, is ie dat allert en vrolijk? Heeft ie allemaal natte luiers? Als dat zo is zou ik me niet te druk maken en je eigen gevoel volgen. Sommige baby's drinken een borst in 5 minuten leeg, anderen doen daar 30 minuten over. Probeer eens een dagje op verzoek, wie weet valt het mee en kom je toch aan 7 of 8 voedingen per dag.

Mijn uk valt ook vaak in slaap aan de borst, ik verschoon dan vaak zijn luier en dan wil ie mijn andere borst vaak nog wel hebben. Misschien werkt dat bij jou ook?

Succes en als je het echt niet meer weet of twijfelt gewoon een lactatiekundige inschakelen.

Hoi,

Je kindje is nu al weer 2 weekjes oud en de borstvoeding is misschien al goed op gang gekomen. Dan hoeft hij iets minder vaak aangelegd te worden.
Hou goed in de gaten of hij actief is, genoeg plasluiers heeft en goed groeid. Dan kunnen jullie je eigen ritme gaan vinden.
Laat eventueel wat vaker wegen in het begin.

Groetjes

heb zelf geen borstvoeding gegeven, maar een collega heeft toen haar kinderen heel snel stopten met drinken een keer gekolfd om te kijken hoeveel melk ze had.
Je schijnt zelf wel te voelen hoe vol of leeg je borsten zijn (ik zou het niet weten), misschien dat je dan (in combi met nate luiers, vrolijk/alert kind) iets meer gerustgesteld bent???

Hallo

Ik heb zelf geen borstvoeding geven maar ik heb wel eens gehoord dat als je borstvoeding geeft dan je dan op verzoek mag voeden.
Succes

Groetjes Tatjana

Hallo,

Volgens   mij gaat het bij elke baby weer anders. Ik geef nu 5,5 maand borstvoeding en was ook erg onzeker. Ik ben er zo'n eentje die haar baby voor en na een voeding weegt. Nog steeds. Nu is dat zeker niet aan te raden, maar op deze manier heb ik het wel volgehouden. Het voordeel van flesvoeding vind ik namelijk dat je weet wat een baby drinkt.
In het begin spuugde mijn dochter heel erg en dronk best veel dus door te wegen kon ik het een beetje in de hand houden. Pas na vier maanden is dat spugen gestopt (ze dronk toen weer heeel weinig en nu weer redelijk normaal, maar het spugen is weg).
Bij ons zat er steeds ongeveer 3,5 a 4 uur tussen. Soms wel eens een enkele keer 5 uur. Dat was niet zo'n ramp, maar je wilt liever dat ze 's nachts wat langere tijd er tussen hebben. Mijn dochtertje is heel bescheiden en zal niet zo snel huilen van de honger, ze wacht rustig af. Dus eigenlijk heb ik een combinatie van een schema en voeden op verzoek. Na 3,5 / 4 uur leg ik haar aan en dan drinkt ze goed, heeft ze echt honger (en dat is soms best moeilijk om dat vast te stellen) dan krijgt ze wat eerder. Als je baby te moe is om te drinken werkt het natuurlijk niet. Dan drinkt je baby te weinig en krijgt snel weer honger terwijl het beter had kunnen slapen. En kleine beetjes drinken schiet niet echt op, want dan moet je inderdaad elke 2 uur aanleggen en dan krijgt je kindje ook geen rust.
Ik zou zeggen probeer een schema/regelmaat te ontwikkelen. Ook wat slapen betreft. Zo is je kindje uitgerust genoeg om te drinken en ook hongerig genoeg en zal het beter drinken. En probeer de meeste voedingen overdag te geven, zodat je kindje dan een langere tijd zonder borstvoeding 's nachts kan.
En natuurlijk de plasluiers in de gaten houden en goed kijken of je kindje alert, vrolijk en goed wakker te krijgen is.
Ik heb wat betreft een slaap- en voedingsschema veel gehad aan het boek 'De tevreden baby'.
Als je nog wat wil weten, lees ik het wel.
groetjes, Sabine

Hallo,

Bedankt voor de reacties. Ik ben inderdaad heel erg onzeker.
Ik heb verschillende problemen, ik probeer een schema en regelmaat aan te houden, maar dat lukt niet altijd. Mijn zoontje is moeilijk wakker te krijgen en valt ook snel in slaap, maar ik kan niet op verzoek voeden en wil ik ook niet. Daar ben ik te onzeker voor. Ik heb liever regelmaat, zowel voor hem als voor mij.

Maar de verpleging in het ziekenhuis heeft me heel erg aan het twijfelen gebracht, hij moet minimaal 8 keer per 24 uur eten, en dat haalde hij nooit, dus was ik heel bang enz enz.

Ook hier in Belgie heb je geen lactatiekundigen, alleen vroedvrouwen en kinderartsen.
Vroedvrouwen helpen je wel bij het borstvoeden.

Ik kijk het nog even aan, en anders ga ik naar een kinderarts,

groetjes

Hoi Siraa, ik heb zelf 3 kids, de 2 oudste heb ik 11 maanden gevoed, en onze jongste is nu 6 maanden, en krijgt nog steeds borstoeding. Er werd al gezegd dat je kindje snel zou kunnen drinken, maar zijn zijn plasluiers wel goed? Als hij wakker is, is hij dan allert? Ik zou gewoon mijn gevoel volgen, als hij goed groeit, krijgt hij toch genoeg binnen? Vergeet niet dat je kleintje net 2 weekjes oud is, is toch logisch dat je je regelmaat moet zoeken? Gun jezelf gewoon de tijd om aan je nieuwe situatie te wennen. Ook kan ik je advieseren om eens een kijkje te nemen op: www.borstvoedingsforum.nl . Daar kun je al je vragen stellen over borstvoeding. Heb er zelf ook heel veel steun aan gehad, als het even tegen zat. Via hun kun je ook in contact komen met een lactatiekundige, als je dat zou willen, maar gewoon al te zien dat het bij anderen ook zo gaat als bij jezelf haalt heel veel twijfel weg. Groetjes en veel succes met voeden. Wendy

Terug
Bovenaan