Verschillende opvang per week

<p>Hallo, met 2 weken zit mijn verlof erop en gaat onze zoon voor het eerst naar de opvang. Echter twijfel ik ineens hierover. Hij gaat 3 dagen in totaal naar de opvang, maar allemaal verschillend. Dag 1 is een kinderdagverblijf maar met 6 kindjes. Dag 2 gaat 'ie naar of mijn schoonmoeder of schoonvader. En dag 3 naar een gastouder, ook met zo'n 6 kindjes. Nu twijfel ik erover of dit niet te veel wisselingen zijn. En ook twijfel ik over het kinderdagverblijf zelf. </p><p>Wij wilden in eerste instantie dat hij 3 dagen naar de opvang van dag 1 zou gaan, echter heeft zij volgend jaar pas plek hiervoor. Ik ken haar van vriendinnen met kids en dat zag er altijd goed uit. Nu waren wij laatst een middagje kijken en hebben we onze kleine man voorgesteld en ik kwam er met helemaal geen goed gevoel van thuis. Ondanks dat het een kleine groep was, zijn de kids heel druk en zij ook. Ik had verwacht dat ze onze kleine wat meer in bescherming zou nemen maar ze liet die kids er vol bovenop gaan. Ik ben helemaal niet moeilijk met hem uit handen geven, maar dit vond ik niet tof. </p><p>Ik twijfel om hem toch 2 dagen naar de gastouder te laten gaan (dus ook op dag 1), zodat het iets stabieler is. Hij is trouwens 11 weken oud als hij voor het eerst gaat. Wat is jullie mening hierover?</p><p>Moet er ook nog wel bij zeggen dat ik het sowieso moeilijk vind dat ik hem dadelijk 3 dagen overdag moet missen, ook al weet ik dat het voor mijzelf wel goed is om weer aan het werk te gaan.  Daarnaast zou het trouwens voor het kinderdagverblijf geen issue zijn als wij ons toch terugtrekken. Een van de andere kids heeft net een zusje gekregen en zij willen eigenlijk ook graag haar naar dezelfde opvang brengen wat nu niet kan omdat er geen plek is (en als wij weg gaan dus wel). Niet dat dat bepalend is oid maar wel goed om te weten. </p><p> </p>

Ik denk dat je je antwoord al gegeven hebt…
Als de gastouder plek heeft en dit wél goed voelt, laat je kindje vooral hier heen gaan.
Je laat je grootste en belangrijkste bezit achter, dus dat moet te allen tijde goed voelen! ❤️
Ik vond loslaten heel moeilijk en heb de eerste twee keer veel tranen gelaten toen ik mijn dochter op het kdv achter liet, maar het werd makkelijker.
En nog steeds mis ik haar als ik aan het werk ben, maar des te fijner om haar daarna weer in mijn armen te sluiten☺️
Mijn moeder past ook één dag op en dan krijg ik de hele dag foto’s, zó fijn! Die vertrouw ik het allermeeste haha.

Het begin is écht moeilijk en wellicht wordt het nooit heel makkelijk. Maar je kindje moet op de juiste plek zitten, dat is het allerbelangrijkste ?

Ik zou hem naar de gastouder brengen waar je wel een goed gevoel bij hebt voor die 2 dagen. En misschien voor straks voor de ziekte en verkoudheid etc, als hij wat minder verschillende kinderen ziet minder vaak ziek?!
Ik breng mijn zoon ook naar de gastouder, meer vanwege onregelmatige werktijden van mijn man, zij is zo flexibel in tijden, af en toe middagje meer of minder kan altijd...Toch anders als bij een kinderdagverblijf

Ik denk dat 3 verschillende plekken voor je kindje misschien wel wat verwarrend kan worden. Al is hij nog klein dus het went misschien makkelijker. Maar ook voor jezelf moet je communiceren met 3 partijen.
Als jouw gevoel bij het kdv nu niet optimaal is zou ik er denk ik ook voor kiezen om te beginne met 2 plekken. Opa en oma en de gastouder. Wellicht past een kdv beter bij jullie wanneer je kindje wat groter wordt en zichzelf wat beter kan uiten.
Daarnaast denk ik wel dat het wegbrengen vooral in het begin altijd lastig is. Maar je zal ook merken dat naarmate je kindje groter wordt, er met plezier naartoe gaat en met leuke verhalen thuiskomt het steeds makkelijker gaat. En het vertrouwen met gastouder of juf van het kdv moet eerst ook nog groeien, dat is begrijpelijk.

3 verschillende lijkt me ook superverwarrend, want het kind krijgt op iedere plek andere regels. Moet je maar net tegen kunnen.

Onze kinderen gaan ook naar 3 verschillende plekken in 3 dagen. opa en oma a, kinderdagverblijf en opa en oma B. Onze kinderen doen het op alle plekken prima, al voelen opa’s en oma’s meer als thuis.
Maar als er iets niet goed voelt en je je kind liever ergens anders ziet; stap lekker over! Of je nu 3 verschillende plekken hebt of niet staat daar los van denk ik.

Terug
Bovenaan