verslikken door rijstebloem? advies gevraagd.

<p>Hoi hoi,</p><p>Sinds 3 dagen geef ik rijstebloem aan mn zoontje van 4,5. maanden. Ik maak 90 ml+ 3 schepjes kunstvoeding en daarna nog wat schepjes rijstebloem. Hij eet t met een lepeltje. Daarna geef ik de borst nog. Maar we hebben sinds die 3 dagen een probleem.. Hij verslikt zich heel erg in zn slaap en dit is meestal als hij ligt midden in de nacht. Het kan soms wel een half uur duren en dan lijkt het de hele tijd alsof ie naar adem hapt hij wordt hierdoor ook wakker. Net naar de HA geweest en ze zei dat ik t een dagje zonder rijstebloem moest proberen. Nou wil ik dit wel maar hij komt de nacht niet meer door zonder rijstebloem. Hij krijgt zn laatste voeding om 19.00/19.30 en komt daarna weer rond 3/4 uur. Met de rijstebloem was dit rond 6/7 uur in de ochtend.</p>

De HA zei ook dat hij misschien dan een vol maagje had waardoor t een beetje terugkwam en hij daardoor die geluidjes (verslikken) maakte. Heeft iemand hetzelfde gehad? En zou t verschil maken met moedermelk ipv kunstvoeding?(gelezen dat t dan minder dik wordt)

Je zou 't idd eens kunnen proberen met moedermelk. Volgens mij wordt het dan minder dik inderdaad. Onze zoo krijgt pepti en dat is ook dunner dan gewone voeding. Ik krijg 't met geen mogelijkheid zo dik dat het pap is. Of misschien iets minder geven, bijv. 60 ml? Misschien dat hij daarop de nacht ook doorkomt, maar z'n buik net iets minder vol zit. 

Als hii zich verslikt is ook niet fijn! Misschien toch een te grote verandering voor zijn lijfje, en kv en rijstebloem. 4.5 maand is nog best jong natuurlijk! Heeft hij geen last van met ontlasting?
Als hij er echt last van blijft houden, zou ik toch weer stoppen. En dan red hij de nacht misschien niet, maar hoe erg is dat? Mijn zoon van 5 maanden komt ook nog vaak in de nacht. 
Er komt vanzelf een moment dat hij uit zichzelf door gaat slapen.

KV krijgt hij wel eens bij oppassen! Ontlasting was niet goed door start vaste voeding maar dat gaat nu prima. Ik moet t misschien maar eens met moedermelk proberen. 60 ml had ie ook last van eerste dag had ik 60ml gemaakt. maar nu 24 uur na de rijstebloem verslikt ie zich nog dus vraag me af of t daardoor is..

Je kan toch een paar dagen geen rijstebloem geven.
Als ie dan om 4uur komt geef je hem lekker een slokje BV, en leg je hem terug in bed.. 
Hij gaat vanzelf weer langer slapen

Als je wil dat de pap met bv net zo word als met kv dan moet je de bv aan de kook brengen en daarna de rijstebloem toevoegen. In moedermelk zitten enzymen die de binding tegengaan en daarom blijft het dun als je het bijv in een flessenwarmer warm maakt en dan de rijstebloem erbij doet. Enige is dan wel dat de belangrijke voedingsstoffen uit de bv verloren gaan als je het kookt. 
Eerlijk gezegd denk ik niet dat er rijstebloem ervoor zorgt dat hij langer slaapt maar doordat hij veel voeding krijgt. Heb je al geprobeerd om alleen een flesje kv te geven en daarna de borst? Dan krijgt hij in principe dezelfde hoeveelheid binnen. Kv duurt ook langer dan bv voordat weer verteerd is. 

@AnneEva ik vraag me af of BV echt zo veel lichter verteerbaar is. Volgens mij blijft het per kindje verschillend.. Mn zoon slaapt met 12 weken namelijk wel van 1915 tot 600 op BV.. (Ja heel luxe! Ik weet t !) En soms wat korter, ach dan krikgt hij eerder de borst. Ook prima

Terug
Bovenaan