verslikken in Liga

A

Anoniem

Guest
Hallo meiden,

Roy is maandag 6 maanden en wij geven hem sinds kort 's middags af en toe een halve Liga.
Helaas heb ik het al diverse keren meegemaakt dat hij zich enorm in die dingen verslikte.
Ik vind het nu nogal eng om hem liga te geven.
Op het CB zeggen ze dat hij er niet in kan stikken omdat het door het speeksel oplost maar ik zie mijn kind elke keer met een rood hoofd en traanoogjes zitten omdat hij er te grote stukken afbreekt.
Wat is jullie ervaring hiermee?

Groetjes, Cora

Hoi,

Als ik jou was zou ik hem nog geen halve liga in de hand geven, als het arme ventje er half in stikt.
Ik heb een dochter van 7.5 mnd en die begint nu pas zelf iets in haar handen te krijgen. Bv liga of een ijscracker; daar sabbelt ze dan op. Ze kunnen van het cb wel zeggen dat hij er niet in kan stikken, maar ik voel me er niet lekker bij als mijn kind ergens half in blijft.

Dus doe gewoon lekker rustig aan: stukjes zelf in zijn mondje aan hem geven , totdat ie het zelf kan...

Succes ermee!!

Renata.

Hoi Cora,

Lars heeft ook een periode gehad, dat hij alles naar binnen propte. Wij zijn toen ook snel afgestapt van de broodkorsten: die duwde hij in z'n geheel naar binnen . De liga hebben we in die tijd verkruimelt en brokje voor brokje in zijn mondje gedaan. Inmiddels kan hij prima zelf de liga en de soepstengel eten (hij is nu ruim 8,5 mnd.).

Groetjes, Marijon

Hoi hoi,

Ik heb hem in het begin geholpen met de liga. Op schoot gehouden en samen het liga koekje gegeten. Zo kon ik redelijk goed voorkomen dat hij het koekje in een keer in zijn mondje duwde. Later is hij het zelf gaan doen . Heel af en toe verslikt hij zich nog.
Of gewoon de liga in kleine stukjes in zijn mondje stoppen.

Hoi,

Ik heb dat bij mijn oudere zoontje ook gehad, ik vind persoonlijk die liga's en andere speciale baby koekjes dood eng, ze breken vaak in veel te grote stukken af dat krijgt zn kleintje toch niet weg! mijn jongste is nu 6mnd maar hem ga ik ze zeker niet geven.
Ik geef liever een soepstengel of rijstewafel.

Groetjes MJ

Hallo,
Mijn zoontje 5,5 maand vind een halve liga wel lekker, eerst verkruimeld door zn fruithapje gedaan en als hij dan een stukje in zn mond had, hem laten zien dat je moet smakken met je mond en moet sabbelen, dat is ie nagaan doen van mij , en nu kan hij ook gewoon uit zn handje eten. Als hij het een beetje moeilijk begint te krijgen ga ik gewoon weer voor hem staan en doe voor wat hij moet doen.
Misschien werkt het...
Succes
Daphne

hoi hoi

Onze kleine man is nu ruim 6 maanden, en eet ook zelf zijn liga.
Hij vind ze heerlijk, en het gaat gewoon goed.
Ben begonnen met het door een fruithapje, toen kleine stukjes in zijn mond.
En nu eet hij hem helemaal zelf, wel heb ik er altijd een fles limonade bij.
Zodat als hij zich verslik hij een slokje kan nemen, maar dit is gelukkig maar 1 keer gebeurd.

Ik moet er wel eerlijke bij zeggen dat onze Patrick erg snel is wat eten betreft.
Hij krijgt 2 pap flessen, die vind hij heerlijk.
Ze melk flessen wil hij niet meer, maar krijgt hij wel.
Daar drink hij de ene keer meer van dan de andere keer.
Voor de rest eet hij lekker met ons mee, en dat gaat prima

groetjes desi

De babykoekjes zijn inderdaad niet echt lekker voor je kindje omdat ze juist zo plakkerig worden.
Maar hier heb ik nooit iets gepureerd gegeven, alles in stukken, en dit gaat perfect! Is erg goed ook voor je kindje omdat hij dan heel gedoseerd dingen binnenkrijgt wanner hij zelf er aan toe is.
kindjes hebben namelijk zelf een reflex om te kokhalzen als er iets in de keel komt wat er niet in hoort (bijv omdat het te groot is), de wurgreflex. Hierdoor zijn kindjes dus juist in staat om zich NIET te verslikken, al kan dit er soms wat akelig uit zien.
Wat wel belangrijk is dat je kindje goed rechtop zit tijdens het eten, bijvoorbeeld bij jou op schoot en niet in het wipstoeltje!
meer informatie over deze methode (de rapley methode) kun je vinden op www.borstvoeding.com, en dan informatie zoeken over bijvoeding.

Terug
Bovenaan