verstandig??

hoi hoi!
Ik ben nu bijn a zes weken zwanger, en vroeg me eigenlijk af of er dingen zijn die niet verstandig zijn om te eten of te doen tijdens de zwangerschap??
van roken weet ik dat t heel onverstandig is, en ben dus ook hard op weg om te stoppen. dus als iemand nog onverstandige dingen weet, zou ik die ook graag weten.
thx!
 
hallo
er bestaat een heel lijstje met dingen die niet verstandig zijn om te eten of te doen.
kan je geloof ik ook op de beginpagina van jonge gezinnen vinden.
maar hier alvast wat dingen.
onverstandig eten/drinken:
geen rauwmelkse kazen zoals schimmelkaas etc dan staat erop lait au crut en dan mag je het niet.
geen rauw vlees of rood vlees zoals biefstuk (alleen doorgebakken mag je het) file american rosbief tartaar carpacio.
geen alcohol natuurlijk.
de groentes goed wassen voordat je het eet en het fruit natuurlijk ook.
er zijn nog meer dingen hoor maar daar kom ik zo even niet op. je krijgt vast nog aanvullingen.
verder is het belangrijk dat als je in de tuin werkt of de kattebak moet verschonen je handschoenen aandoet omdat je anders een vorm van zwangerschapsvergiftiging kan krijgen door kattenuitwerpselen.

het is ook belangrijk foliumzuur te slikken en veel groene groentes te eten voor je ijzer.
hoop dat ik je op weg heb geholpen.
fijne zwangerschap toegewenst.
liefs tijger
 
En je mag niet zoveel cafeïne. Voor mij is dat vreselijk aangezien ik een echte cola drinker ben. Ik geloof dat je iets van 2 a 3 glazen cola of koffie mag en iets van 6 bekers thee. Dus dat is ff wat minder in vergelijking van anderhalf liter cola per dag.  Nou ja misschien zo ook wel gezonder.

En natuurlijk mag je geen alcohol, maar dat wist je vast ook wel. Al heb ik tijdens de zwangerschap af en toe wel gedronken, maar dan gewoon minder dan normaal. Iets van 1 a 2 glazen.

Voor de rest staat er in de tijdschriften nog heel veel meer, zoals rookworst, drop  e.d., maar dat ligt er aan of je last van een hoge bloeddruk e.d. heb. Zolang je daar geen last van heb, zou ik het gewoon eten. Maar dat is het zelfde met zoutloos eten in je zwangerschap.
 
hoi hoi

ik heb nog even een kleine aanvulling op die andere meiden. let er op dat je niet teveel vit.a binnen krijgt. dit zit voornamelijk in orgaan vlees het advies is dan ook geen lever ed te eten en zuinig te zijn met het gebruik van leverworst en dat soort producten je mag het wel hebben maar niet meer dan een bepaalde hoeveelheid per dag. verder ook goed letten op de inname van vit. c hier moet je juist wat meer van eten het bevorderd namelijk de opname van ijzer. dit heb je in je zwangerschap wat meer nodig om bloedarmoede te voorkomen. ik heb ook het advies gehad om geen melk bij het eten te drinken dit remt juist weer de opname van ijzer in het bloed. ik hoop dat je er wat aan hebt. ik zou zeggen geniet van je zwangerschap en veel succes.

groetjes
laura-e
 
Bedankt meiden!
bedankt voor de tip's.
Ik heb er echt veel aan, want van een aantal dingen wist ik echt niet dat ik t niet tot matig mocht hebben.
thx!
 
Terug
Bovenaan