Verstopping en eetgedrag discussie

Op dit moment heb ik een discussie met een "vriendin" over het eetgedrag van haar zoontje. Hij is 9 maanden en krijgt kv. Ook krijgt hij sinds   4 maanden bijvoeding. Eerst gewoon netjes een potje fruit oid, maar toen hij 6 maanden was vertelde ze al lachend dat iemand hem een stukje Magnum had gegeven.

Nu vertelde ze me dat hij met 9 maanden gewoon een kroket eet en patat, terwijl ze hem een stukje van haar chocoladetaart gaf.

En nu komt het... ze zit om de haverklap met de kleine bij de dokter, want hij kan niet poepen. Er   is nu al anderhalve liter lactulose doorheen en nog steeds blijft hij last van verstoppingsverschijnselen houden.

Ik vertelde haar dat bij bv kindjes wordt geadviseerd om bij verstopping even helemaal te stoppen met de bijvoeding en alleen even moedermelk te geven.
Dus dat het misschien bij kv kindjes ook zo is. Dus gewoon weer kv en misschien wel een potje fruit of een stukje brood, maar niet teveel.
Ook heb ik gezegd dat ik het wel erg vroeg vond om een kind van 9 maanden patat en een kroket te eten te geven.

Ze keek me eigenlijk een beetje verbaasd aan en vroeg me waar ik dat vandaan haalde. Eigenlijk dacht ik "gewoon mijn gezond verstand", maar ik heb maar gezegd dat het naar mijn idee ook vetzucht bij kinderen kan veroorzaken.

Nu is mijn dochter 5 maanden en leeft op alleen moedermelk, wat ik blijf doen tot de 6 maanden... dus ik moet me nergens mee bemoeien.... maar toch zit ik er mee. Wat is jullie mening hierover. Met name de mening van moeders die ook kunstvoeding geven graag!

Een kindje van 9 maanden patat en kroket?? Mmm.... ook ik heb daar zo mijn bedenkingen over. Zeker als hij last heeft van obstipatie.  Natuurlijk  moet hij wennen aan vast  voedsel en dus is verstopping niet zo vreemd, maar om  direct  te beginnen met een vette hap vind ik wel erg overdreven. Goh, waar komen al die dikke kinderen toch vandaan?
Zoals jij ook al zegt zou ik het gewoon houden op flesvoeding, gevarieerd met potje groente en/of fruit. Een stukje brood of liga koek kan ook zeker geen kwaad.

Kan me voorstellen dat dit hele verhaal je toch niet lekker zit. Je wilt toch altijd het beste voor je kindje? Ik heb een dochter van 7 weken. Vanaf week 2 krijgt ze flesvoeding. Graag had ik langer de borst gegeven, maar het wilde niet.

Succes!
Groetjes Sandra
(moeder van Daphne  7 wk)

Hoi hoi,

Bij mijn oudste dochter was ik heel strict in wat zij te eten kreeg... Nu bij de tweede merk ik dat ik veel makkelijker ben met mijn eigen eten laten proeven. Het is gewoon zo grappig om te zien dat wanneer zij een stukje patat opheeft ze meteen gaat "zeuren" om een nieuw stukje. Natuurlijk niet teveel maar ach... vroeger aten kinderen ook van alles. En ik geef haar echt niet van alles hoor maar ik vind dat je het jezelf niet zo moeilijk moet maken. Maar ik geef je wel gelijk wat betreft het kindje van je vriendin. Als hij (het is een jongetje toch?) last van verstopping e.d. heeft kan je je gewoon beter aan het normale voedingsadvies houden voor kindjes van die leeftijd. Nogmaals ik ben voor gezonde voeding maar op zijn tijd iets lekkers wat wij ook eten vind ik wel kunnen hoor.. Mijn oudste dochter van 3 snoept niet veel en eet liever een kiwi dan chips. Dus zoveel invloed heeft het niet denk ik.
Nou lang verhaal maar anders zou je gaan denken dat mijn kids alleen snoepen en ongezond eten. hihi

Nou eet gezond, eet een appel (en af en toe een patatje)

Groetjes wendy

9 maanden en dan magnum patat kroket en chocola?!?!?!?!?!
Nou sorry hoor maar volgens mij heeft zij een steekje los zitten. Vind je het gek dat dat kind verstoppingen heeft! Sorry dat ik zo fel ben hoor maar dat kan er bij mij echt niet in. Ik geef kv en heb nooit last gehad van verstoppingen ed. Maar ik denk niet dat dit er veel mee te maken heeft... Het ligt gewoon aan het feit dat die kleine nu al vet eten krijgt, terwijl de darmen er nog helemaal niet op voorbereid zijn. Wie weet heeft hij ook al last van brandend maagzuur daardoor.. dat zou ik ook hebben op die leeftijd.

Kroket...... ik moet er niet aan denken zeg....

Nogmaals sorry voor deze reactie hoor...

Kroket.... hahaha

Groetjes Bren.

Hoi,

Jeetje, patat? volgens mij mogen kinderen tot minstens een jaar helemaal geen toegevoegd zout krijgen... en daarna moet je er ook nog heel goed mee uitkijken.
In het boek "baby en kind" van Penelope Leach staat dat als een kindje moeite heeft met de ontlasting op die leeftijd dat je dan inderdaad even naar het eetgedrag moet kijken en eventjes moet stoppen met nitraatrijke groente (natuurlijk zout dus), laat staan toegevoegd zout.
Ik denk dat er bij die vriendin van jou inderdaad een steekje los zit. Maar goed... als zij zich er happy bij voelt.

Wat zegt de huisarts hiervan? Of heeft ze niet verteld wat ze die kleine allemaal voor troep te eten geeft. Sorry hoor, maar ik snap dit soort dingen gewoon niet en ik kan me helemaal voorstellen dat je je zorgen maakt. Laat haar deze reacties maar eens even lezen. Misschien dat er dan een belletje gaat rinkelen.

groetjes,

Desiree

Hoi,

Tot een jaar moet je zeer spaars zijn (lees liever niet!) zout. Dat zout neemt al het vocht op. De niertjes kunnen er ook een flinke opdonder van krijgen. Net als vet. Jus mogen ze pas rond het eerste jaar (paar weekjes eerder of later maakt niet uit) hebben.
Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat het zoontje van je vriendin last krijgt! En lactulosestroop is ook niet zalig makend. Mij is altijd geleerd dat de darmen daar lui van worden na verloop van tijd.

Maar goed, je vriendin moet het zelf weten wat ze met haar kind doet. Maar gezond vind ik het niet.

Groetjes, Cathy

Hoi,

Mijn gezonde verstand zegt ook, geen patat, kroket en chocolade.
Mijn zoontje is 10 mnd.  Ik heb vrijwel vanaf het begin kv gegeven. Met 5, 5mnd begonnen met bijvoeding, eerst een beetje groente en later ook fruit. Met 7 mnd stukjes brood.
Nu is hij 10 mnd en krijgt s'morgens en s'middags brood, tussendoor fruithapje, af en toe een liga. Verder groentehap en soms yoghurt met diksap of een kinderkwarkje. Als hij ergens is krijgt hij wel eens een soepstengel of een biscuitje, maar verder heeft hij nog nooit wat anders gehad. Vind het ook nog niet nodig.

Groetjes Sanne

ik vind het eerlijk gezegd ook wel erg snel hoor om een kind meteen allerlei snoep en vette hap te geven.
Mijn dochtertje is nu bijna 2 jaar en kreeg echt pas met 1 jaar haar eerste frietje (nu is ze er eigenlijk helemaal niet dol op)
Ik wil er toch echt voor zorgen dat ze goede voeding binnen krijgt.
Een kind van 9 maanden weet naar mijn mening niet of hij nou friet krijgt (zoals de andere van de familie) of een lekker groete hapje.
En even voor de duidelijkheid, tuurlijk mag een kind ook best eens wat lekkers, maar wat is er mis met groente en fruit dat is toch ook iets lekkers.
Mijn dochtertje lust erg graag fruit en is helemaal niet gek op friet (pizza wel hoor)
Mijn zoontje is pas 3,5 maand en krijgt nog alleen maar melk van mama hij moet nog zeker 2 maanden wachten op alle lekkere (fruit)hapjes

Terug
Bovenaan