verstopping.....

hoi hoi,
ik heb een tweeling van 18 weken. brenda en samantha.
na 3 dagen had samantha net eindelijk weer een grote poepluier. het kostte haar veel moeite om het eruit te krijgen (20 minuten) en het eerste deel leek net een blok droge klei. wat kan ik hier aan doen? kan ik haar iets geven ter voorkoming van? het deed ook flink zeer dus ging het ook gepaard met gehuil. ik probeer ze extra water te geven, maar dat is niet altijd even succesvol.

ze krijgen allebei sinds vorige week dindag gepureerde banaan en peer. ik maak het vers omdat ze de potjes niet lekker vinden. ik kreeg vroeger als kind ook verstopping van door het eten van banaan.... ik denk dat samantha daar dan ook last van kan hebben. maar brenda heeft het niet. die heeft normaal om de dag een volle luier, maar sinds het fruit juist elke dag.

ik gebruik ook sinds 2,5 weken nutriton tegen het vele spugen dat de meisjes deden. dit helpt erg goed. zou het ook invloed op de dikte van de stoelgang kunnen hebben?

alvast bedankt voor de tips!

Groetjes,
Petra

Hoi Petra,

Wat lastig joh maar je kunt heel simpel wat kleine dingetjes doen. Ons dochtertje heeft er ook last van gehad. Ik ben toen begonnen met iets van VSM (weet de naam niet meer) maar het is om de stoelgang te bevorderen en het zijn druppeltjes kun je halen bij de Etos en helpt heel goed.
Banaan stopt inderdaad ik zou het inruilen voor pruim, appel, perzik kiwi enz.
Voor zover ik weet kan nutriton ook invloed hebben op de stoelgang maar omdat je het nodig hebt om het spugen te reduceren kun je niet anders.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt sucses!

Groetjes louise

Kindertjes die nog zo jong zijn kun je liever helemaal geen fruit geven, zeker niet als ze last hebben van hun ingewanden zoals met verstopping.
Het beste begin je met 6 maanden met de introductie van bijvoeding, bij voorkeur eerst groente en dan pas fruit.
Vooral bij tweelingen die toch meestal wat eerder dan met 40 weken geboren zijn geldt dit!

't Is met tweelingen natuurlijk extra lastig, omdat wat voor de een werkt en goed is voor de ander niet altijd hetzelfde is.
Kan best zijn dat de een al eerder aan hapjes toe is dan de ander hoor! Het zijn nou eenmaal 2 individuen. Wat best lastig is, omdat je dubbel moet denken.

Wat die verstopping betreft: naast geen bijvoeding meer geven (verstopping is een van de tekenen dat de darmen er echt nog niet aan toe zijn), kun je beter niet het water tussendoor proberen te geven, maar de flessen met 15-20cc extra water aanmaken (alleen voor Brenda die verstopping heeft natuurlijk, haar zusje krijgt gewoon wat ze kreeg). Daarnaast zou je ook eens kunnen kijken of de soort melk die Brenda nu krijgt eigenlijk wel geschikt voor haar is. Pas als haar darmen helemaal tot rust zijn en er geen verstopping meer is kun je voorzichtig met bijvoeding beginnen, liever groente dan fruit.

Die Nutriton kan zéker verstopping veroorzaken! Er wordt juist gezegd dat het diaree kan geven maar ons mannetje zat ook vaak verstopt...
Ik deed dus echt maar 1 ½ à 2 schepjes (die kleintjes die bijgeleverd worden in het pakje) op een volle 210cc fles. Dat was net voldoende om de stroom aan de bovenkant te reduceren en de onderkant open te houden...
Vervolgens deed ik bij verstoppingsverschijnselen slechts 10(!!) cc water extra in de fles, dat is ook wat aanbevolen word door de artsen.
Uiteindelijk ben ik overgestapt op andere voeding (bon bébé) reeds besproken in een ander topic (en nee ik heb géén aandelen echt niet!)   en dat was voor ons het succesverhaal!
Er zal ongetwijfeld een goede reden zijn waarom je al voor de 6mnd aan bijvoeding begonnen bent, wij hebben wel gewacht tot 6 mnd maar ook ons mannetje zat regelmatig op een volle broek te zwoegen... Het ligt dus niet altijd aan de bijvoeding.
Als ze verder nergens op reageren gewoon wisselen met fruitsoorten; het een stopt en het ander laxeert dat is een mooie uitvinding van moeder Natuur!!

Succes!

Grtz Saskia

Hoi Petra,

Thomas en Sophie krijgen geen banaan, ik maak ook alle hapjes zelf.
Niet omdat ze  potjes niet lekker vinden, maar ook omdat die potjes zo duur zijn.
Ik ben begonnen met peer, even koken en afkoelen in koud water, vervolgens met de staafmixer pureren.
Daarna heb ik perzik geprobeerd, op dezelfde wijze klaar gemaakt.
Vervolgens heb ik ze bij elkaar gedaan voor weer een nieuw smaakje.
Daarna andere fruitsoorten zoals appel, Mango (zeer gewilt bij Thomas) enz.

Wij gebruikten ook Nutriton, ook 1,5 tot 2 lepeltjes per fles van 200 cc. Dus niet zoals het op het pakje staat (4 schepjes per fles van 200 cc.)

Ik heb dit alles gedaan in overleg met het CB, de arts heeft mij dit zelfs aangeraden.
Met Thomas gaan we al een stap verder, hij krijgt nu 4 flessen voeding, een fruithapje om 10 uur en een groentehapje om 18 uur.
Maar ja naar hem kun je niet kijken, hij heeft nu overigens al maat 80 aan.

Als ik jou was zou ik het gewoon even overleggen met de arts van het CB.
We zijn overigens vorige week nog bij de kinderarts in het ziekenhuis geweest en hij zei dat het rustig mocht hoor met 4 maand.
Maar wel oppassen dat ze er geen last van krijgen, dan even een week of 2 stoppen en dan weer voorzichtig gaan kijken.
Wachten tot 6 maand was lang niet altijd nodig, ook niet als ze te vroeg geboren waren.
Die 6 maand was een algemeen advies en elk kindje is weer anders.
Zelfs een tweeling zoals je wel gemerkt zult hebben.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Hoi Petra

dit is inderdaad erg lastig en heel zielig voor die kleine baby'tjes.... wij hebben hier enorm veel problemen mee gehad vanaf de geboorte van Tom. Hij is vorige week 2 jaar geworden en nog is het af en toe drama...

Van VSM heet het middel Kindikol.... bij ons hielp het trouwens niet...
Volgens onze dokter is een rijpe banaan juist stoppend. Een overrijpe met van die lekkere ranzige bruine vlekjes zou juist laxerend werken. Dat klopt inderdaad ook.. ik doe er ook een kiwi bij per dag maar ik denk dat jouw kleintjes daar nog echt te klein voor zijn.

Verder heb ik op doktersrecept toen Tom hooguit 3 maanden was het middel lactulose gekregen. Erg goed mee oppassen met dosering. Door dokter voor laten schrijven. HEt is vrij verkrijgbaar bij de apotheek en zorgt ervoor dat er genoeg vocht in de poep terecht komt waardoor de poep zacht blijft... maar nogmaals de dokter gaat over de dosering... maar het werkt super... ik heb standaard altijd een flesje in de koeling.. en soms geeft ik het een hele tijd niet maar als ik merk dat hij er moeite mee heeft dan een dagje wel en dan is het weer opgelost...

Bij Tom was het wel heel erg hoor, tot bloedens toe... heel heel zielig..... want soms worden kindjes bang omdat het pijn doet met persen en dan houden ze het juist op met alle gevolgen van dien natuurlijk....

ik hoop dat je hiermee wat kunt.... en succes!!!!
Liefs
Sunny Flower...

wij doen gewoon olijfolie door de flessen heen ...kan ook roosvice laxo , maar dat vinden wij te zoet om al aan te wennen...maar die olijfolie werkt prima!!!

manon

hoi dames,
bedankt voor de tips!!! ik heb het genoteerd. omdat ze inmiddels weer ruim 2 dagen niet gepoept hebben, heb ik vanmiddag de kindikol van vsm gekocht. hopelijk werkt het. ik heb geprobeerd om de nutriton te verminderen, maar minder dan 2 schepjes gaat niet.
verder ben ik wel gestopt met het geven van fruit. als ze toch wat problemen hebben met de nutriton wil ik de darmpjes niet overbelasten. ik kijk hoe het de komende weken gaat en kijk dan wel wanneer ik weer fruit ga proberen. ze zijn toch voorlopig nog geen 6 maanden dus het geven van fruit heeft geen haast.
als ze morgenochtend nogsteeds niet hebben gepoept, geef ik ze wat olie in de flesjes.

Groetjes,
Petra

Terug
Bovenaan