Verstopt traanbuisje

Sylvan heeft vanaf zijn geboorte al last van een vies oogje. Er werd de hele tijd gezegd dat dat kwam omdat hij een verstopt traanbuisje heeft. Wij maken nu reglamatig overdag zijn oogje schoon en masseren zijn traanbuisje om het los te maken. Maar beter wordt het nog niet. Op het CB zeggen ze elke keer dat hij er nog wel over heen groeit, maar als hij na een jaar nog steeds een vies oogje heeft dat we dan naar e oogarts moeten. Maar deze zou er dan nog niet meteen wat aan doen, maar na ongeveer een half jaar het traanbuisje door prikken. Oftewel dan zijn we anderhalf jaar verder...

Vanochtend had Sylvan weer zijn hele ook vies en dicht. Dus ik besloot maar eens langs de huisarts te gaan. Nu hebben we druppeltjes gekregen, waardoor het misschien beter wordt. Maar de huisarts vertelde dat als het traanbuisje doorgeprikt moet worden dat dat het beste kan in zijn eerste jaar. Dan is de kans van slagen het grootste. Hij haalde er zelfs literatuur bij waar in dat vermeld stond. Dus dat komt helemaal niet overeen met wat op het CB gezegd werd.

Heeft iemand ervaring met verstopte traanbuisjes? En wanneer ze doorgeprikt zijn? Wij staan nu namelijk in dubio wat te doen. Luisteren naar de huisarts of naar de artsen van het CB.

Ik heb er geen ervaring mee, maar persoonlijk zou ik dan van huisarts doorverwijzing vragen voor oogarts.
Want die weet het toch echt het beste. En als je daar geweest bent, kan die je vertellen wanneer hij de tijd te beste vind en dan weet je weer meer.
Je ben dan ook gelijk met dit probleem bekend bij hen en als je dan nog eens met dit probleem zit, kan je zo weer bellen.
Zo zou ik het doen.
Heel veel succes, mijn vraagje nog, hoe weet je dat het verstopt is? Behalve dan vieze oogjes?
Want Pepijn heeft maar paar keer geen vies oogje gehad, maar ik dacht dat het komt omdat hij zo vaak verkouden is geweest.

Liefs

Heee, Ik zou ook lekker naar de oogarts gaan en afwachten wat hij zegt. Robin had ook een heel vies oogje. ?Het is even weggeweest toen hij aan de anti biotica zat (voor iets anders), maar daarna was het weer terug. Wel wat minder. Nu is het sinds 1,5 week helemaal weg!!! Dus wie weet met een beetje geduld ;). (hij is trouwens nu bijna 4 maanden). Ik merkte dat tocht, kou en wind niet lekker voor zijn oogjes waren.

Mijn oudste was met prutoogjes geboren. Elke verkoudheid zaten de oogjes weer vol met pus, en als hij niet verkouden was liep zijn traanvocht nooit weg via zijn traanbuisjes maar was het alsof hij de hele dag huilde. Hij heeft een keer zo'n zware ontsteking gehad dat ik ook naar de huisarts ben gegaan en antibioticum gekregen heb, die werkte niet omdat door de verstopping het niet kwam op de plaats waar het moest zijn. Hij is uiteindelijk eraan geholpen toen hij 1,5 was, maar zo'n operatie bij zo'n kleintje is ECHT niet leuk ook al duurt het werkelijk maar 5 minuten je ben er 6 uur voor in het ziekenhuis.

Het heeft voor 1 jaar nog geen zin om naar de oogarts te gaan. Mijn zus werkt bij oogheelkunde hier op het UMCG dus zij heeft ons het eerste jaar de adviezen gegeven die we zouden krijgen als we naar de oogarts waren geweest. Oogartsen gaan meestal pas na het 1e jaar denken aan een operatie. Omdat kinderen er inderdaad overheen kunnen groeien.

We hebben een heel behandelingsprogramma ervoor gehad:
Het eerste half jaar...
- 's ochtends en 's avonds schoonmaken met een wattenschijfje en uitgekookt (afgekoeld water, stond in een kopje met een schoteltje er op op de komode)
- zolang ik borstvoeding gaf elke dat even in de oogjes druppelen.
Na 6 maanden begonnen met elke avond uitwassen met babyshampoo, heel zielig maar helpt wel in 9 van de 10 gevallen als er geen sprake is van een aangeboren vernauwing.

Toen hij een jaar was heb ik een verwijsbrief van de kinderarts voor de huisarts gevraagd, die begon eerst met dezelfde voorstellen als mn zus, na 2 zinloze huisartsbezoeken met behandeladviezen die niet werkten en antibiotica die ook niets deden heb ik een doorverwijzing naar de oogarts geëisd.
Een bezoekje en hij kwam op de wachtlijst voor een operatie, ze hebben maar 1 oog geprikt omdat hij met zijn rechter oog zijn linkeroogje ook besmette. 3 maanden op de wachtlijst en afgelopen juni is hij geopereerd, daarna nog 2 weken traanoogjes en toen was het ineens over en nu nooit meer pusoogjes. Als ik de foto's terug zie denk ik wel eens, ik had de dokter een jaar geleden wel gelijk kunnen vragen om een verwijsbrief voor de oogarts maar goed.

Terug
Bovenaan