Vertel me dat ik niet de enige ben

Hoi moeders,

Onze dochter word in Oktober twee jaar en hebben op sommige (de meeste) dagen echt onze handen vol aan haar.
Het word 'nee' kent ze niet meer, lacht je uit, bijt je, rent weg, klimt overal op of uit (kinderstoel en wagen) en valt tegenwoordig ook pas om 9 uur in slaap i.p.v. 7 uur.
We gaan dit jaar voor het eerst 2 weken op vakantie en hou echt mij hart vast.
Ben ik de enige moeder die met haar handen in het haar zit wat te doen? Iemand tips?
 
Heftig he! Ons kindje is 1.…. Maar zo te horen bijna even ondernemend als die van jou. Ik heb een mantra "HET IS EEN FASE!!!!"
haha daarmee houd ik het vol. En wij wisselen veel af.

Op vakantie gaan we dat ook zo doen. Als de een iets moet doen, houdt de ander de kleine bezig.
 
Dat vooral. Het is een fase! Net als je denkt het komt nooit meer goed met onze avonden, vallen ze ineens weer binnen 1 minuut in slaap. Hou vol is het enige dat ik kan adviseren. Het wordt vanzelf weer anders:)
 
Klopt!  Onze zoon zat met 1.5 in de peuterpubertijd. En is nu 3 en kan nu wel zeggen dat het nu iets makkelijker wordt. Hij begrijpt me nu aardig goed. Kan ook dingen onthouden als ik het hem uitleg. Begin het nu weer echt leuker te vinden. Pak hem soms alsnog te hard aan als die zijn broertje van 1.5 weer es slaat schopt en omduwd. Maar dat gaat dan ook egt hard en niet maar 1 x. Zeker wel 8 of 9 x achter elkaar. Zeker met warme weer als je er zelf ook totaal geen energy voor hebt dagen ze je helemaal uit. 
Het komt egt goed. Probeer de opvoeding soms ook beetje los te laten. Ik wilde ook altijd het perfecte kind. Me man zei dat lukt toch niet. Het meest voorbeeldige kind is soms ook stout en dat is ook zo
 
Was je maar de enige. En bij 3jaar word het nog erger. Het belangrijkste is grenzen trekken want dat is waar de behoeftes liggen. Voor mij was de sleutel om het niet zover te laten komen en op de gang te zetten. Zeker bij pijn doen zoals bijten, slaan en schoppen, daar zit 0 waarschuwing voor. Gelijk de gang op. En dat werkte perfect. In een week was het afgelopen. En tuurlijk blijven ze testen maar dat is gezond. 
Ik laat hem overigens zeker met 2 jaar toen echt een seconde op de gang. Ze hebben dan geen tijdsbesef dus dit hoeft echt maar heel kort te duren. Het gaat erom dat je het gedrag doorbreekt en duidelijk maakt wat wel en niet mag. 
 
En dat slapen.. dat verandert constant en steeds moet je opzoek naar wat werkt. Ook daar ga ik geen strijd meer over aan. Word iedereen ongelukkiger van. Wij liggen er nu naast tot hij slaapt. Kunnen mensen van vinden wat ze willen maar beter dan die eindeloze strijd. 
 
Onze dochter is bijna even oud (september 2020) en kan ook flink draken.. dus sommige dingen die je noemt herken is zeker!
wat hier helpt:
- consequent blijven!! dus stem ook goed af met je partner wat je wel en niet toe laat. Kinderen hebben enorme behoefte aan regels, dat is ook de reden dat ze de grenzen opzoeken: wat zijn die regels precies? en zijn de regels nog hetzelfde als 5 minuten geleden?
- geef 2 opties: kom we gaan naar bed, wil je zelf naar boven lopen of zal mama je dragen? of: we gaan lekker fruit eten, wil je banaan of appel? Door 2 opties te geven geef je je dochter het idee dat ze controle heeft, maar gebeurt uiteindelijk wel wat er moet gebeuren (in deze gevallen naar bed of fruit eten)
- choose your battles! laat sommige dingen toe die je eigenlijk misschien niet wilt, maar vraag je af hoe erg iets is.. zoals kliederen met eten of water.. wij laten dat dus toe; dochter blij en ik haal er een doekje overheen en het is weer schoon. 
- waak ervoor dat je niet de hele dag 'nee' roept en wat niet mag! maar bied je kind opties wat wel mag en geef ook complimenten als ze iets goed doet. (als je kind de grenzen aan het opzoeken is, schiet dat er nog weleens bij in, maar is wel erg belangrijk voor het zelfvertrouwen)
 
sterkte en succes!
 
 
Terug
Bovenaan