Vertellen aan kind, graag jullie advies!

Hoi allemaal,
Ik heb even een vraagje:

Aankomende dinsdag krijg ik mijn eerste echo, en mijn dochtertje van bijna 5 (08-07) breng ik dan even naar een vriendin.
Nu vieren wij zaterdag 03-07 haar verjaardag en ik wil het haar dan toch wel gaan vertellen.
Mede omdat ik begin van dit jaar een miskraam heb gehad en daar heeft zij wel wat van meegekregen, en ze wil heel graag een broertje of zusje.

Is het verstandig om het haar al zo vroeg te vertellen?

We gaan namelijk op haar verjaardag op vakantie en er zijn dingen die ik dan toch even liever laat, terwijl ik normaal overal voor in ben!

Ik zit eraan te denken om voor haar straks elke maand een kalender te maken, hebben we ook gedaan dat haar vader voor 3 weken weg moest voor zijn werk.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes Moosie 1677
 
Hoi,

Wat is verstandig? Het duurd natuurlijk nog lang, maar als jij denkt dat ze het fijn vind om te weten en je het zelf graag wil vertellen zou ik het gewoon doen, je kunt bijv zeggen, eerst komt de vakantie dan begint de school weer, dan komt sinterklaas en kerst en rond carnaval komt de baby.
Zo krijgt ze een duidelijker beeld over hoelang het nog duurd!
Ik maak ook altijd kalenders voor de kinderen maar dat is meestal voor max 2maanden.
Ook heb je leuke boekjes die kinderen voorbereiden op de komst van een broertje/zusje.

Succes Gr MJ
 
tja inderdaad wat is verstandig!
ik heb het onze meiden wel verteld na de eerste echo!
vooral omdat ik altijd snel groei en mijn oudste (bijna 5) me al vroeg of ik een baby kreeg!
dus na 6 weken hebben we het verteld.
ik had van de vk een tasje vol met boekjes enz gekregen en aan de hand van de echo heb ik ze laten raden wat het was..
toen riep de oudste meteen een baby!!!
ik heb wel ff de angst gehad dat het fout zou gaan want tja hoe leg je dat uit, maar mama was zo moe en futloos en misselijk dat ze er nu begrip voor hadden.. (althans de oudste)

ik heb ze gewoon gezegd dat het nog lang zou gaan duren en dat de baby geboren werd na de grote vakantie.. en dan ook af en toe met de kalender..

succes

liefs
 
Hoi,

hier vroeg mijn oudste toen ik 7 weken zwanger was, waarom ik toch zo moe was en bijna niet meer met hem wilde voetballen. Hij is bijna 4 en na overleg met mijn man hebben we het hem verteld, hij was erg enthousiast. Hij wilde graag weten of de baby al snel kwam natuurlijk. Ik hem uitgelegd dat het eerst vakantie is, dat hij jarig is, dat het dan sinterklaas, kerst en vuurwerk is en dat dan de baby komt. Ok dus dat duurt nog heel lang mam, was zijn reaactie.

Groetjes Danielle
 
Hoi,

wij nemen onze dochter van 4 as maandag mee naar de echo. Ze heeft een paar weken geleden al een baby 'besteld' bij ons, dus ik verwacht dat ze er wel blij mee zal zijn. Maar ook voor haar duurt het dus nog erg lang, dus ook bij ons het verhaal van vakantie, verjaardagen, sint en kerst en dan...
Wat wijsheid is, tjs dat is geheel en al afhankelijk van jullie en jullie dochter. Het ene kindje is er al veel eerder klaar voor dan het andere. Ik las op een ander forum dat ze het na 6 weken al verteld hadden aan een kindje van 2, wat daar begrip voor kon opbrengen. Dat zie ik bij onze zoon dus echt nog niet gaan gebeuren ;-)
 
Wij hebben het onze dochters verteld na de eerste echo. Onze oudste dochter is 4 jaar en snapt heel goed dat het nog een hele tijd duurt voor de baby geboren is. De baby is nog maar zo groot (ongv. 5 cm) en moet nog veel groeien in mama's buik. En als sinterklaas komt dan wordt de baby geboren. En dan is zij al 5.
Ze vindt het super dat ze straks weer grote zus wordt en maakt het heel bewust mee. Leuk hoor.
 
Ik heb bij mn vorige zwangerschap tegen mijn dochter (toen 2 jr) gezegd dat mamma heel misschien een baby in haar buik heeft en dat we .... (datum) naar de verloskundige gaan en die kan met een televisie in mamma haar buik kijken. Dan weten we of er een baby in zit.

Ik heb mn dochter dit keer nog niets verteld, ben nu 6 wk maar ze weet het denk ik wel. Ze is nu 4 en vangt toch veel van de gesprekken op. Ik vroeg haar gisteren weet je wel waar dat over gaat, zegt ze ja hoor mamma krijgt een baby! Denk dat kinderen van deze leeftijd meer meekrijgen dan je zelf doorhebt :)

Je moet doen wat voor jouw gevoel goed voelt.

Succes!

 
Wij hebben het onze oudste verteld, vlak voor we het de familie gingen vertellen. Hij was toen 4½ jaar. We wilden niet dat hij het van een ander moest horen, dus aan het begin van de avond hebben we het hem verteld en later op de avond (ik was toen jarig) de familie. Ik was toen net 11 weken zwanger.
 
Terug
Bovenaan