Vertellen dat je zwanger bent voor de echo??

A

Anoniem

Guest
Wanneer vertellen jullie het op je werk dat je zwanger bent? Ik werk als politieagent en kom dus veel in aanraking met agressie, junks en lichamelijk zwaar werk. Ik ben nu bijna 7 weken. Vinden jullie het te vroeg om te vertellen? Ik heb volgende week mijn eerste afspraak met de VK en krijg dan ook een echo. Kan ik beter wachten tot na de echo met vertellen? Ik weet dat veel mensen wachten tot na de eerste drie maanden, maar dat kan ik echt niet.

Als je voor je werk bepaalde dingen niet meer wilt of kunt doen of als je wilt dat men er rekening mee houd, dan zou ik het gewoon vertellen.
Je hoeft niets te vertellen als je dat nog niet wilt, maar er zijn geen regels voor ofzo. Een collegaatje van mij kwam jaren geleden met de positieve test op het werk. Moest nog niet eens ongesteld zijn, dus was nog geen 4 weken zwanger. Zij vond dat prettig. Ach, zei ze, als het niet goed gaat, dan kan ik ook dat met jullie delen...

Je moet doen waar jij en je partner je prettig bij voelen.

Ik hoop dat het helpt.

Groetjes,

Sandra.

Je mag zelf bepalen wanneer je zoiets verteld. In eerste instantie HOEF je de eerste 12 weken niets te zeggen, maar MAG natuurlijk wel. In jou situatie zou ik het ook eerder vertellen, wegens je lichamelijke en agressieve werk af en toe.

Al zou ik dan nog wel deze week wachten totdat je in ieder geval deze echo hebt gehad....

Doe waar jij je goed bij voelt. Ik heb het ook bij 8 weken verteld...en ik ben secretaresse...

X Saskia

Hey,

Je heb zogenoemde risico beroepen. Ik werk zelf op het lab met stoffen en straling. Heb het zodra ik het wist gemeld. Om risico's uit te sluiten ben ik op een andere werkplek neergezet. Pas negen maanden na de bevalling mag ik weer terug.

Omdat jij met geweld in aanraking komt, zou ik het wel melden. Misschien dat je collega's hebt die je misschien een beetje kunt peilen hoe zei het hebben aangepakt tijdens hun zwangerschap.

Veel succes Evy