Vertrouwen weg naar meerder miskramen, herkenbaar?

Chantal van Ham

New member
Hallo allemaal,


Ik wist niet goed in welk topic mijn verhaal/vraag kon, dus toch maar een nieuw topic gestart.

Mijn vriend en ik zijn nu twee jaar bezig met zwanger worden. Tijdens het fertiliteit onderzoek werd ik spontaan zwangerm de blijdschap was van korte duur. Bij 9 weken kreeg ik een miskraam. Het was 'pech' en als we maar om de dag zouden vrijen kwam het heus wel goed volgens de gynaecoloog. Na 5 maanden ben ik opnieuw zwanger geraakt. Bij de termijnenecho bleek het echter toch weer mis en deze week dus de volgende miskraam gehad.

Vanochtend weer een gesprek gehad met de gynaecoloog, helaas 'pech'. Op dit moment is mijn vertrouwen totaal weg. Vorige keer werd gezegd dat twee miskramen na elkaar niet veel voorkwamen en ik had het ook totaal niet zien aankomen. Alles voelde goed en waren klaar om vrienden en familie het blijde nieuws te vertellen. Ook nu wordt gezegd...' drie keer achter elkaar komt niet veel voor, het komt vast wel goed'. Ik geloof er zelf niet meer in, het is vreselijk moeilijk zwanger te raken en om dan een miskraam te krijgen.... Herkent iemand dit? En hoe ga ik nu verder?

Groetjes
 
Hoi Chantal,

Heel herkenbaar je verhaal. Mijn man en ik zijn nu ruim een jaar bezig en heb ondertussen 2 miskramen (1 missed abortion met 9.5 week, met 7 weken gestopt met groeien, en 1 spontane miskraam met 5,5 week) achter de rug. Ondertussen ben ik nu 6+6 weken zwanger, dinsdag staat de eerste echo gepland.
Ik moet zeggen dat ik er ook totaal geen vertrouwen in heb en ben ontzettend bang dat het voor de derde keer misgaat. Ze zeggen inderdaad vaak dat het een kans van 10-15% is dat het mis kan gaan, maar als je het meerdere keren hebt meegemaakt, zit de schrik er goed in en het vertrouwen is compleet of bijna weg. 

Ik ben zelf, om wat rustiger in mijn hoofd te worden en wat ondersteuning te krijgen bij het zwanger worden/blijven, op 'aanraden' van een aantal meiden hier op het forum (Topic: Zwanger worden na miskraam) naar een acupuncturist gegaan en ben gestart met bepaalde voedingssuplementen. Ik weet niet of dit geholpen heeft, maar ik was gelijk de cyclus na mijn laatste miskraam weer zwanger en redelijk relaxt.

Probeer zo rustig mogelijk te blijven, blijf vertrouwen in je lichaam hebben, al is dit natuurlijk erg moeilijk. Ik probeer dit ook en de ene dag gaat dit beter dan de andere. Ik heb overigens heel erg gemerkt dat als ik er relaxter in stond, dat het dan makkelijker ging om zwanger te worden. Bij alle 3 de keren heb ik dit gehad, dus voor mij schijnt dat te werken (denk ik dan...). Nu maar hopen dat het deze keer wel goed gaat :)

 
 Hee,
Emsie, jou heb ik al vaker voorbij zien komen in andere topics. Wat fijn dat je weer zwanger bent. Wat spannend. Ik hoop dat deze keer alles goed blijft gaan!
Chantal, ik heb vorige maand ook voor de tweede keer een MA gehad. Deze keer curettage laten doen en het is nog allemaal bezig met herstellen. Nog steeds bruinverlies nu ongeveer 3 weken na curettage. Ook ik ben heel onzeker over mijn volgende zwangerschap. Na twee miskramen ben ik zo bang dat het de derde keer ook mis gaat. We zijn nu ook bezig met onderzoeken om te kijken of er bij één van ons iets mis is. 31 juli krijgen we de eerste uitslag van een paar bloedtesten en in september komt er nog een onderzoek naar stollingsafwijking en uitslag van chromosoomonderzoek. Spannend allemaal. Aan de ene kant hoop ik dat we een oorzaak kunnen vinden, maar aan de andere kant hebben we toch liever dat we gezond zijn en dat het domme pech is geweest en volgende keer alles goed gaat.
Hebben jullie je ook laten onderzoeken Emsie en Chantal? Of chantal misschien nog van plan dat te doen aangezien het nog pas gebeurd is..
Hoe nu verder.. Tja.. Veel verdriet en ik denk dat het toch vooral tijd nodig heeft om emotioneel te herstellen. Uiteindelijk komt het wel goed denk ik dan :)
 
 
Hey Ingel, goed om van je te horen! Net de eerste echo gehad en het zag er nu goed uit, zit nu op 7.3weken. Ik ga er nog steeds vanuit dat het mis kan gaan, dat blijft door je hoofd gaan... 
 
wij hebben geen onderzoeken laten doen, ik was gelijk na de 2e miskraam weer zwanger. We hebben zelf wel gezegd dat als deze weer mis zou gaan we het wel zouden doen. 2 keer vond ik zelf te weinig keren voor onderzoeken, maar iedereen staat daar natuurlijk anders in ?
Ik hoop dat je goede uitslagen krijgt en dat je snel weer zwanger mag worden!
 
 
 
Helaas heel herkenbaar jullie verhalen... Maar zit dit berichtje te typen met een prachtige zoon van 3maanden op mijn schoot. Na 3 miskramen is het dan toch goed gegaan!!! De eerste drie maanden van deze zwangerschap (we hebben al een dochter. Was in 1x raak en zorgeloze zwangerschap gehad) waren vol spanning. Kreeg pas rust na de 20wkn echo. Ik weet dat het heel makkelijk is gezegd want het verdriet en de frustratie is zo herkenbaar maar probeer vertrouwen te hebben in je lichaam! 
 
Terug
Bovenaan