Vervanging kunstvoeding met KMA en soja allergie

<p>Onze dochter heeft een KMA. We zijn daar pas met 3,5 maand achter gekomen, en toen accepteerde ze geen enkel merkje sterk gehydrolyseerde voeding. In overleg met de kinderarts hebben we haar op geiten kunstvoeding gehouden tot nu. Ze heeft wel wat klachten gehad, maar heel mild. Vaak kapotte billen, niet altijd mooie poep. Maar ze had geen eczeem en is altijd vrolijk. <br /><br />Nu is ze net 1 geworden. Ze drinkt nog een ochtendfles en is absoluut niet klaar om die eraf te halen. In de namiddag krijgt ze nog een halve drinkbeker en een tussendoortje. Ik was bezig om die te vervangen voor sojamelk. Ik keek namelijk erg uit naar de dag dat we met dierlijke melk konden stoppen ivm de allergie. Ze reageerde nooit zichtbaar op pancakes of havermout met sojamelk, of sojabonen, brood met soja erin. Misschien omdat die eerste drie maar af en toe zijn. Maar nu we een weekje elke middag een bekertje geven, zit ze weer onder de pukkeltjes en is ze erg jengelig eind van de dag. Gaat dus ook niet goed. <br /><br />Hoe gaan we haar nou van de geitenmelk af krijgen? Want sojamelk is in de supermarkt de enige plantaardige drank die wat eiwitgehalte betreft een beetje overeen komt met gewone melkproducten. <br /><br />We eten veel vegan (niet volledig vegan). Ik ben me er dus zeker bewust van dat eiwitten niet alleen maar in melkproducten zitten. Maar ze eet niet supergoed. Wel ontbijt (brood met notenpasta, havermout met appel en rozijn, kokosyoghurt met flakes) en lunch (brood, hummus, pompoen beleg, soms een ei, bietenburger, wat fruit)  en een aantal fruitsoorten, ook gedroogd. Als tussendoortje maak ik bananenbrood met havermeel, amandelpasta, lijnzaad. Ze eet ook wel kikkererwt crackertjes of pannenkoekjes, weer een beetje yoghurt.<br /><br />Maar dan avondeten... er zijn een paar dingen die ze eet. Maar het meeste is ieuwl, bah, getver, direct eruit. Groenten eet ze dus erg slecht, dus daar zal ze geen eiwitten uit krijgen. Vlees heb ik geprobeerd, lust ze nog minder. <br />Daarom vind ik het nu lastig om dan maar te zeggen: goed, geen melkproducten dus. <br /><br />Zijn er mensen met ervaring met deze allergieën samen? Hoe hebben jullie de vervanging voor kunstvoeding geregeld?</p>
 
Ik eet momenteel zelf soja en koemelkeiwitvrij en drink nu oatly havermelk? Daar zit geen koemelk en geen soja in en ik geloof wel de benodigde vitaminen en mineralen.
 
Voor mezelf zou ik dat ook kiezen. Maar er zitten erg weinig eiwitten in, net als amandelmelk, of kokosmelk. Dus voor het doel niet erg geschikt voor mijn dochter nog denk ik? 
 
Er is behalve de soja groeimelk helaas niks plantaardigs wat de juiste voedingswaarde heeft. Wij hebben min of meer hetzelfde probleem met mijn zoontje van 13 maanden. Die kan tegen geen enkele merk van dierlijke oorsprong. Hij krijgt nog altijd borstvoeding waarbij ik op dieet ben maar ooit wil ik daar wel een keer mee stoppen. Soja gaat hier ook niet goed helaas. Wij lopen bij een diëtiste die enkel de optie soja groeimelk of koemelkvrije poedermelk geeft. Maar dat laatste is zo vies dat mijn zoontje het niet accepteert. Veel herkenning dus in jouw verhaal maar helaas geen tips ?
 
Het is moeilijk he? MirtjeMirtje
Soms denk ik wel, nou dan maar opvolgmelk 3 van deze geitenmelk. Daar heeft ze dan toch de minste klachten van. En hopelijk gaat ze met een paar maandjes beter avondeten. Maar ik hoor ook wel dat dat slechte eten doorgaat tot een paar jaar. En je moet toch eens van de kunstvoeding af. 
Ik kan me voorstellen dat je op termijn de bv af zou willen bouwen. Een vriendin van me heeft het tot 3 jaar nog wel gedaan. Heel knap hoor. Maar dat moet maat net bij je passen. 
Na veel googlen heb ik 2 opties gevonden. 
Kokos yoghurt greek style van Abbot Kinney. En AH eigen merk schijnt een ewrtenmelk te hebben waar ook veel eiwit in zit. Beiden kan ik proberen, als ze het niet lust evt aanlengen met wat fruitpuree/sap. Beiden hebben 3,5 gr eiwit per 100 ml. Net als koeienmelk. Misschien ook een tip voor jou. 
 
Na wat speuren in de supermarkt bleken AH amandel yoghurt Greek style en Oatly haver yoghurt Greek style ook geschikt te zijn. 

Ze vond de amandelyoghurt het lekkerst, en ik moet zeggen dat ik die zelf eigenlijk ook best lekker vind!

Later in de week ga ik de erwtenmelk proberen.
 
Mijn dochter krijgt havermelk of kokosmelk zonder soja. Alleen dit keer is me op gevallen dat ze in eens veel duurder zijn geworden. Van 2.95 na 3.95 euro. En dit drinkt me dochter wel heel graag zelfs. En op Facebook heb je ook een groep voor koemelkallergie. Met onwijs veel tips, en veel mensen delen afbeeldingen van producten zonder melk/soja/ lactose.
 
Dit word vaak wel aan geraden als alternatief melk. Want in de pakken waar soja in zit, is ook niet veel voedingstoffen in de melk. De kleine krijgt voedingstoffen door als ze mee eten savonds, smiddags broodje krijgen.
 
Terug
Bovenaan