vervelend neefje

Hoi hoi,

Zit met een probleempje. Eens in de 2 weken gaat mijn zoontje een dag naar oma (mijn schoonmoeder). Dan zijn zijn 2 neefjes erook. De oudste is het probleem. Hij is 5,5 jaar en gaat normaal naar school. Maar gisteren had hij vakantie. Nu is het probleem dat hij mijn zoontje totaal geen ruimte geeft. Daarnaast heeft hij het constant over kleintje en slaat hij tegen zijn billen (welliswaar zachtjes en door de luier voelt hij het niet, maar toch), op een manier dat ik denk dat is niet normaal een beetje intimiderend. Eerst was zijn broertje meestal  het slachtoffer, maar die mepte terug (en kreeg ook meestal de schuld). Nu begint zijn broertje steeds beter te praten en kan dus duidelijk maken dat hij meestal niet de aanstichter van de ruzie is. Zijn moeder ziet het niet, of wil het niet zien het is wel haar lievelingetje, maar hij doet het vaak ook in het geniep.
Gelukkig zet oma mijn zoontje ook nog wel in de box, zodat hij wat rust heeft af en toe en is zijn neefje over het algemeen naar school het grootste gedeelte van de dag. Maar hij is er altijd als mijn zoontje er is. Als we hem laten slapen bij oma is hij er ook (dat vind ie zo leuk), als hij een andere dag er is, komt zijn moeder wel met hem langs (vind dat ze er iets te vaak zijn, maar goed dat terzijde).
Maar ik laat hem met een vervelend gevoel achter, nu weet ik ook wel dat ik hem niet altijd kan beschermen tegen dit soort kindjes, maar toch.
 Is het gewoon de leeftijd van het jochie (hoewel ik het idee heb dat hij het altijd al wel een beetje gedaan heeft bij zijn broertje), het is een klein mannetje en volgens mij de kleinste in de klas. Hij is ook altijd bezig met de grootste zijn, het grootste stuk hebben de oudste zijn enz....

Vind het erg moeilijk om hierover te praten met mijn schoonfamilie het jochie is wel het lievelingetje van zowel mama als oma, maar ben bang dat de bom een keer barst. Mijn man is het  gedeeltelijk wel met mij eens, maar bovenstaande ziet hij meestal niet.  

groetjes Kabo

Oef, dit is een heel vervelend probleem. Ik kan je zo al zeggen dat er over praten met schoonfamilie waarschijnlijk niks opleverd, behalve een ontzettende ruzie dan misschien. Als dit neefje het lievelingetje is, zullen ze het niet (willen) zien. Dat heeft dus weinig zin lijkt me.
Wat ik zou doen is mijn kind niet meer alleen laten bij oma als het neefje er ook is. Als ze je oppas is, zou ik een ander oppasadres zoeken. Dus nog wel langs gaan bij Oma, maar wel zelf ook blijven.
Ik vind namelijk dat omdat het leeftijdverschil zo groot is, je wel je kindje moet beschermen. Doe ik zelf wel hoor.
Laatst zat een jongetje van rond de 5 mijn zoontje van drie uit te lachen terwijl hij achter hem liep. De moeder liep er ook bij. Nou, interesseert mij niks, ik heb me omgedraaid en aan het jongetje gevraagd of hij dat normaal vond om kleine kinderen uit te lachen!!!! Als kinderen dezelfde leeftijd hebben, vind ik het iets anders (is het soms nog nodig, namelijk als die ander drie keer zo groot is, heb nogal kleine kinderen).
Maargoed, even terugkomend op jou probleem. Probeer het te omzeilen. Misschien zelfs met een paar kleine leugentjes om de lieve vrede te bewaren. Succes ermee.
Ivy

quote: Kabo schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-02-2009 10:02:15'));

Hoi hoi,

Zit met een probleempje. Eens in de 2 weken gaat mijn zoontje een dag naar oma (mijn schoonmoeder). Dan zijn zijn 2 neefjes erook. De oudste is het probleem. Hij is 5,5 jaar en gaat normaal naar school. Maar gisteren had hij vakantie. Nu is het probleem dat hij mijn zoontje totaal geen ruimte geeft. Daarnaast heeft hij het constant over kleintje en slaat hij tegen zijn billen (welliswaar zachtjes en door de luier voelt hij het niet, maar toch), op een manier dat ik denk dat is niet normaal een beetje intimiderend. Eerst was zijn broertje meestal  het slachtoffer, maar die mepte terug (en kreeg ook meestal de schuld). Nu begint zijn broertje steeds beter te praten en kan dus duidelijk maken dat hij meestal niet de aanstichter van de ruzie is. Zijn moeder ziet het niet, of wil het niet zien het is wel haar lievelingetje, maar hij doet het vaak ook in het geniep.
Gelukkig zet oma mijn zoontje ook nog wel in de box, zodat hij wat rust heeft af en toe en is zijn neefje over het algemeen naar school het grootste gedeelte van de dag. Maar hij is er altijd als mijn zoontje er is. Als we hem laten slapen bij oma is hij er ook (dat vind ie zo leuk), als hij een andere dag er is, komt zijn moeder wel met hem langs (vind dat ze er iets te vaak zijn, maar goed dat terzijde).
Maar ik laat hem met een vervelend gevoel achter, nu weet ik ook wel dat ik hem niet altijd kan beschermen tegen dit soort kindjes, maar toch.
 Is het gewoon de leeftijd van het jochie (hoewel ik het idee heb dat hij het altijd al wel een beetje gedaan heeft bij zijn broertje), het is een klein mannetje en volgens mij de kleinste in de klas. Hij is ook altijd bezig met de grootste zijn, het grootste stuk hebben de oudste zijn enz....

Vind het erg moeilijk om hierover te praten met mijn schoonfamilie het jochie is wel het lievelingetje van zowel mama als oma, maar ben bang dat de bom een keer barst. Mijn man is het  gedeeltelijk wel met mij eens, maar bovenstaande ziet hij meestal niet.  

groetjes Kabo

Hi Kabo,
Wat een dilemma!
En corrigeren van het kleine tirannetje is geen optie? Beetje het idee van wat Ivy schreef: gewoon ingrijpen als je merkt dat je kindje het nodig heeft? Zo van; "Nou dat is niet aardig wat je doet hoor dat doet ...(jouw kindje)   ook niet bij jou toch?"  Of wat ik nog wel eens zeg; Geef .... eens even een cirkel van 3 mtr ruimte om hem heen, dat zijn 3 héle grote stappen! Hij wil ook lekker kunnen spelen of eten of wat dan ook op dat moment aan de orde is...
Als je schoonmoeder of schoonzus dan verbaasd reageerd zou je het misschien ook nog een beetje algemeen kunnen trekken; dat je er bv een beetje hekel aan hebt dat andere kinderen zich dominant opstellen tov jouw zoontje en dat je je genoodzaakt voelt hem een beetje te helpen. Dan weten ze iig al wel dat je je eraan stoort.
Wat Ivy zegt over een ander adres zoeken ben ik het wel mee eens, maar ben wel bang dat je dan alsnog een verklaring mag afleggen waar dat besluit ineens vandaan komt...
Dat zou ik dus als tweede stap doen als er totaal geen respons komt waar je wat mee kunt.
Misschien dat je een stukje kan filmen over de drie neefjes en dan natuurlijk over zo'n situatie als je beschrijft (die in het geniep).  Wie weet als je het samen terugkijkt dat je wel kan aanwijzen wat je bedoelt en dat ze het dan ook niet meer kunnen ontkennen...
Heel veel succes met deze K*** situatie!

Groetjes Saskia

Terug
Bovenaan