vervolg : ontslag door zwangerschap

A

Anoniem

Guest
Een paar weken geleden schreef ik jullie nog dat ik ontsagen zou worden door mijn zwangerschap. Omdat ik het hier niet mee een was ben ik met mijn werkgever gaan praten en heb ik gezegd dat ik het er niet bij laat zitten en dat ik tot het bittere eidne zou gaan om mijn baan te behouden (niet dat ik hier nog zou willen werken hoor)

Ik moest net op gesprek komen i.v.m. mijn baan, mijn werkgever kan nu opeens wel mijn contract verlengen, maar (ik wist dat er een maar zou komen)ik kan alleen een cotract krijgen voor 32 uur, terwijl ik hier al 2 jaar 40 uur per week werk. Als reden kreeg ik te horen dat ik na mijn verlof 1 dag ouderschapsverlof op wilde nemen. Ik wil dit inderdaad, maar wel na minn verlof, anders krijg ik tijdens mijn verlof maar 32 uur per week betaald. Er werd wel even bij gezegd dat tijdens vakanties of ziektes ze wel van me verwachten dat ik dan 40 uur werk. (waar halen ze het lef vandaan!!!)

Er werd ook nog duidelijk verteld dat ze ook niet weten of ik na mijn verlof nog wel werk heb, of de functie dan nog wel bestaat. Ze zeggen nog net niet: We willen je nu niet ontslaan omdat je zwanger bent, maar na je verlof kan je oprotten.

Weet iemand hoe ik hier mee om moet gaan, ik wil gewoon een contract voor 40 uur hebben!
Graag jullie reacties hierop.
liefs laura

hi Laura,

oh, netelige situatie, ik kan je aanraden om eens met het CWI (voorheen arbeidsburo) te bellen of met de vakbond. ik ben het met je eens dat ze je zo een oor aan willen naaien. succes met je strijd.

gjes Miep36

Hoi laura,

Als ik het goed heb, mogen ze jou niet zomaar verplichten om minder uren te werken.
Ook kunnen ze niet zeggen dat ze na jou verlof misschien geen werk meer voor je hebben omdat de functie niet meer zou bestaan.
Dit argument kunnen ze wel gebruiken als er een reorganisatie aan zit te komen.

Wat je in iedergeval niet moet doen is ergens voor tekenen!!!!

Heb je je verzekerd voor rechtsbijstand? zij helpen je dan met alles incl advocaat ed.
Laat je goed informeren!1

Heel veel succes.

nog ff een opmerking over je ouderschapsverlof.......

Je bent niet verplicht om dit direct op te nemen, je hebt hiervoor de tijd  voor je kindje 8 jaar is.
dus dit mogen ze zeker niet gebruiken om je minder te laten werken......wat denken ze daar wel

Hallo Laura,

Ben je verzekerd voor rechtbijstand of bij een bond aangesloten. Zij kunnen je heel goed helpen met wat de werkgevers wel en niet mogen. Mijn rechtbijstand heeft een aardige som  voor me weten binnen te halen. Daar heb ik nu mijn bedrijf mee opgezet.

Als ik het goed begrijp werk je met jaarcontracten  en sta je op het punt dat dat is afgelopen. Als dat zo is zou ik bijtekenen want ze zijn tot niets verplicht. En je weet niet hoe je zwangerschap verder verloopt laat staan de bevalling. En een kind opvoeden en 40 uur werken is een grote opgave.

En heb je al in je CAO boekje gekeken?

Succes met je beslissing
Nathalie

iedereen heel erg bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad een rechtbijstand verzekering bij Unive en die ga ik morgen bellen om te vragen wat ik hiermee moet.

Ik vind het geen probleem om 32 uur te werken, dit wil ik zelfs na mijn verlof, alleen wil ik geen contract van 32 uur. Zodra ik namelijk ziek wordt of ontslagen wordt krijg ik minder geld dan wanneer ik nu ontslagen zou worden.

Ik heb mezelf ook voorgenomen om zodra ik bevallen ben ander werk te gaan zoeken. Ik heb het heeeelemaal gehad bij dit klote bedrijf.

Ik hou jullie op de hoogte
gr laura

Terug
Bovenaan