Vervolg sollicitatie (16-04)

Hoi meiden,
Allen bedankt voor de reacties op mijn stukje van 16-04 over de sollicitatie, met name Eef..
Ik zal nog even wat toevoegen aan mijn verhaal over mijn situatie.
Ik werk met jongeren en ben in januari gestopt op de groep waar ik voor vast werkte. Ik zit nu in een herplaatsings traject wat inhoudt dat ik een half jaar de tijd heb om een vaste plek te vinden binnen de organisatie. Ik heb voorrang op andere sollicitaten die niet in zo'n traject zitten. Op de groep waar ik maandag een gesprek voor heb heb ik al aardig wat dagen gewerkt deze maand en vorige maand en de collega's zijn enthousiast over mij. Nu hoorde ik gister dat de zelfde leidinggevende voor een andere groep iemand heeft aangenomen die ook zwanger is en al snel met verlof gaat. Het gata hier wel om een groep waar een team in opbouw is wat het lastiger maakt als iemand meteen weg is. Dit probleem heb ik niet. De leidinggevende zei wel dat als hij wist dat ze zwanger was, hij haar niet had aangenomen. Ik zou pas in oktober met verlof gaan dus kan nog aardig lang doorwerken. Het is een baan voor drie dagen in de week wat ik kan combineren als de kleine er is, dit is ook een reden geweest om te sollicieren. Ik heb geen proeftijd van twee maanden en zou per 1 mei beginnen! Volgens mij ben ik niet verplicht te vertellen dat ik zwanger ben maar als ze het vragen wil ik wel eerlijk zijn.

Sorry dat het zo lang is geworden maar dat ik (mn van Eef) nog reacties krijg!!

Liefs Sas
 
Het klinkt als de ideale baan! Ik weet niet wat ik in jouw geval zou doen, maar ik geloof dat ik toch zou kiezen voor eerlijk vertelllen. Als je nou net een week erachter bent kan je het nog verzwijgen onder het mom van: ik wist het zelf nog niet! Wat in jouw voordeel werkt is dat de nieuwe collega's enthousiast over je zijn en inderdaad dat je pas in oktober met verlof gaat. Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta, een lastige beslissing! Succes, liefs Kiki (van het andere forum...)
 
Je moet het dan juist niet vertellen, aangezien je leidinggevende je zwangere collega niet had aangenomen als hij dat had geweten. Bij een sollicitatiegesprek mogen dat soort vragen over zwangerschap ook niet gesteld worden en als ze gesteld worden, hoef je hier geen antwoord op te geven.
Ik heb in een zelfde positie verkeerd. Een collega heeft haar zwangerschap verzwegen tot het niet langer ging en toen werd meteen haar contract niet verlengd. Ik dacht, ik ben eerlijk, zeg het wel en ik kon erachter aan vertrekken. Wat koop je daarvoor? Letterlijk niets. Kun je een uitkering gaan lopen trekken, omdat je 'eerlijk' bent geweest.
Dat is nou eenmaal het risico als je vrouwen in dienst hebt, die kunnen vaak zwanger worden. Da's dan jammer voor die kerels. Iemand kan ook door zijn rug gaan en dan ben je er ineens zoveel maanden tussenuit. Dit kun je op een gegeven moment aangeven en dan kan er bijtijds voor vervanging gezocht worden.
 
Ik weet niet of zeker, maar zo te horen heb je al een vast contract (hoe kun je anders in een herplaatsingstraject zitten)? Dus je zwangerschap zou geen reden voor ontslag kunnen zijn, alleen zouden ze over een halfjaar ontslag kunnen aanvragen omdat ze nog geen andere geschikte plek voor je gevonden hebben.
Maar blijkbaar is er nu een geschikte plek voor je gevonden?! En het lijkt me niet erg slim als ze je nu een halfjaar zonder werk laten zitten, terwijl het straks maar om 4 maanden gaat (waar hun bovendien niets kost, omdat het door de uitvoeringsinstantie betaald wordt).

Ik vind het hoe dan ook een domme uitspraak van je leidinggevende, maar ik zou wel vertellen in het soll.gesprek dat je zwanger bent (wel ergens aan het eind ofzo, eerst eens zien hoe het gesprek loopt). Misschien waardeert je leidinggevende het wel heel erg, juist omdat hij zich nu 'versproken' heeft.
 
Hoi Sas,

Allereerst ben ik blij dat je iets aan mijn reactie heb gehad!

Ik vindt het jammer dat ik te laat ben om je voor je sollicitatie nog een reactie te geven. Ik blijf toch bij mijn eerste reactie. Ook nu je meer informatie hebt gegeven. Ik vind het hoogst opmerkelijk dat een leidinggevende een opmerking maakt naar mensen toe over het niet aannemen van een zwangere vrouw. Maar goed, niet iedereen is gelijk.

Ik ben nogsteeds van mening dat als je sterk bent en goed kunt motiveren waarom je die baan wilt (incl je verlof datum enz) dat eerlijkheid je verder brengt dan het te verzwijgen.

Ik zou als leidinggevende graag iemand in dienst nemen die goed bij de collega's ligt, niet hoeft te worden ingewerkt en niet de ambitie heeft om haar contacturen uit te bereiden. Tevens getuig je van een goede en eerlijke aard als je stil staat bij dit onderwerp(wel of niet vertellen).

Ook al lees je het niet meer toch heel veel succes met je beslissing en sollicitatie!!!!
Ene laat je het weten?

Gr Eef
 
Terug
Bovenaan