vervolg voorkeurshouding

Hihi, zoonlief (8 weken inmiddels) is dus echt enorm linkerduimverslaafd! Vannacht heef hij op zijn rechterzij gelegen m.b.v. handdoekjes (althans... dat was de bedoeling) en zijn favoriete duim zat met de rest van zijn linkerhand en arm verstopt in de slaapzak (armsgat gesloten met twee veiligheidsspelden). Hij zat ook nog strak ingestopt onder een dun dekentje en lakentje. Rechterhand was wel vrij, in de hoop hem te stimuleren om rechts te pakken. Rechts naar het licht, de leuke attractieve knuffel stond rechts.. wat wil je nog meer?

Vammorgen meneertje uit bed gevist en? Hij lag op zijn rug met zijn hoofd naar links en zijn mond? Die zat vastgehapt om zijn linkervuistje dat in de slaapzak zat. Ik ga dus straks een babysleep kopen, zo'n set rolletjes waar hij wat vaster in ligt. Die kan hij in ieder geval niet wegduwen....

Groetjes Dionne/vis78

Tjonge jonge jonge... da's echt een verslaving...
Maar even zonder gekheid. Het is echt slim om er iets mee te gaan doen, want anders wordt die afplatting van het hoofd steeds erger. En dat gaat niet vanzelf weg.
Succes.
Groetjes Veerle

Tja, verslaafden zijn niet voor reden vatbaar, ha, ha!!
Grappig he, dat zo'n ventje zich niet laat ontmoedigen of ompraten en gewoon zijn eigen gangetje blijft gaan. Ik zou hem inderdaad maar stevig gaan vastleggen op die rechterzij... Ooit is hij er dankbaar voor!

Veel succes,

Groetjes, Karin
Mama van Christian (9 weken)

Hoi Karin,

onze thom heeft ook een voorkeurs houding maar nu hij bij een ostheopaat/ fysiotherpaeut is geweest, is het al een stuk minder geworden!
zijn nekje zat een beetje vast van de bevalling! hij ligt nog wel het liefst op zijn rechterkant maar heeft er geen problemen meer mee als hij op zijn linkerkant ligt.

succes ermee!

bij mijn eerste hebben we veel baat gehad bij de oefeningen die de kinderfysio ons gaf. Helaas hebben we die pas met 4 maanden ingeschakeld, toen het al niet meer helemaal corrigeerbaar was. Gelukkig valt het niet op, maar helemaal recht is het niet meer geworden.
Wij hebben ons zoontje ook veel tussen opgerolde badlakens op zijn zij gelegd en dat was eigenlijk het enige dat echt hielp tegen het liggen op de voorkeurskant. De oefeningen hielpen voor de beweeglijkheid beide kanten op.
Trek dus op tijd aan de bel!

groetejs
greet

Bijna 24 uur later en bijna even zo veel pogingen later: vergeet het maar! Morgen bel ik een fysiotherapeut! We hadden hem helemaal ingebouwd in zijn bed, maar hij wurmt net zo lang totdat   hj weer op zijn rug kan liggen met zijn hoofd naar links en zijn duim in zijn mond. Hihi, wat een kracht in zo'n 8 weken oud mannetje!

groetjes Dionne

p.s. De babysleep heb ik maar niet eens meer gekocht, was hier bij de prenatal sowieso al uit het assortiment genomen wegens herhaaldelijk verkeerd gebruik met onveilige situaties als gevolg

Hi Vis78,

Hier precies hetzelfde verhaal. Mijn zoon is ook enorm linkerduimverslaafd. Lijkt wel of daar honing op zit haha.
Met 2 maanden werd me op het CB op het hart gedrukt dat het toch wel heel erg opviel, dat hij alleen maar naar links keek. Hij kon de verpleegkundige niet eens helemaal naar rechts volgen (of wilde niet, dat kan ook). Daar ben ik van geschrokken en dus ben ik enorm enthousiast aan de slag gegaan, net als jij: licht rechts, speeltjes/mobile  rechts, benaderen via rechts, etc. In het begin zag ik heel af en toe een beetje resultaat, maar hij bleef steeds weer naar links toe trekken. Toch ben ik vol blijven houden hem te stimuleren en heel langzaamaan zag ik hem toch steeds vaker en makkelijker naar rechts kijken. Overigens ben ik wel gestopt om zijn hoofdje in zijn slaap naar rechts te draaien, want daarna werd hij bijna altijd huilend wakker. Kennelijk deed hem dat toch ergens pijn ofzo.

Inmiddels zijn we ruim 5 weken verder en gaat het hartstikke goed. Hij heeft nu ook zijn rechterhandje ontdekte als  'zuigmateriaal' en is zelfs bezig zijn rechterduimpje in zijn mond te krijgen, helaas heeft hij alleen nog niet helemaal die coordinatie om dat voor elkaar te krijgen, maar dat zal slechts een kwestie van tijd zijn. Ook zie ik hem nu regelmatig met zijn hoofdje naar rechts slapen! Daar kan ik echt blij van worden, want ik heb me best veel zorgen gemaakt in het begin over zijn voorkeurshouding.

Ik denk dat hij gewoon totaal niet in de gaten had dat hij een rechterarm-en handje had. Heel langzaamaan is hij daar dus nu achter gekomen gelukkig.

Heel veel succes! Hopelijk lukt het je met veel geduld en eventueel professionele hulp om hem naar rechts te stimuleren en kun je moed putten uit mijn verhaal!

Groetjes Femke

Terug
Bovenaan