Vervroegd eerste inenting

Vorige week is hier de wijkverpleegkundige van het cb geweest en die vertelde dat ze beginnen met inenten vanaf 1 maand ipv 2 maanden. Er zou kinkhoest heersen. Moeten jullie ook jullie kinderen vervroegd laten inenten?
Ik was trouwens aanvankelijk van plan om Matilda met 1 maand te laten inenten. Kinkhoest is een nare ziekte. Maar nu Matilda vorig weekend met hoge koorts in het ziekenhuis is opgenomen, de eerste helft van de week ook niet fit was en nog steeds enorm verkouden is, wil ik het gevoelsmatig toch liever met 1 of 2 weken uitstellen.

Bij de intake hebben ze wel gezegd dat ze het bij ons mogelijk ging doen maar nog niet zeker was omdat de uitbraak toen net begon. Ik mwrk woensdag wel of ze wel of niet enten.

Maar mogen jullie kiezen of je het met 1 of 2 maand doen dN?

Hier gaan ze niet vervroegd inenten. Evi krijgt 31 juli haar eerste prikjes. Dan is ze 2,5 maand oud.

Het is hier ook zo dat als kindjes ziek zijn, ze niet welkom zijn op het cb. I.v.m. besmettingsgevaar.

Doen wat jou goed lijkt! Succes!

Bij mij wilde ze ook bij het eerste bezoek inenten.
Maar er werd wel gezegd dat de baby koorts kon krijgen.
Nou had ik die week twee verjaardagen en zag het niet zitten met koortsig kind heen te moeten.
En mocht ook gewoon inenten bij het tweede bezoek.
Dus ik ga bij het volgende bezoek enten zoals gebruikelijk.
Daarbij moet je al iemand tegen komen die besmet is met kinkhoest om je eigen kind te besmetten.
Meeste baby's komen de eerste maand meestal niet veel buiten de deur.
Dus ja hoe groot is die kans dat je vervroegd moet enten.
Vind het soms ook overdreven hoe ze reageren bij het cb.

Net zo dat als de baby de laatste weken dwars of in de stuit liggen echo van de heupen moet krijgen.
Nieuwe protocol.

Ik zou niet eerder inenten dan met 8 weken, liever nog later. Ze zijn nog zo klein. Al zijn de klachten na 24 uur meestal wel over. Maar toch... ik zou voorzichtig zijn.
Hier heb ik van de hele reeks nog 2 vaccinaties staan. Die heb ik nog niet gedaan omdat Sven veel ziek was en snel koorts maakte. Puur om hem niet meer te belasten dan nodig was. Die vaccinaties kunnen echt wel wachten. Kijk gewoon uit waar je naar toe gaat met je kindje. Niet teveel bloot stellen aan zieke kindjes. Maar dat doe je sowieso wel ook als er geen kinkhoest heerst.
Je bent trouwens zelf de baas over die inentingen hoor. Ze kunnen bij het cb best pusherig zijn: "Dan heeft ie ze iig gehad..." ja... maar ik bepaal of ik het wil en hoe ik het wil.

Ze vertelden bij ons dat ze nu inderdaad vervroegd inenten, maar omdat norah 3 weken te vroeg was (geplande keizersnede, toen ze eruit was, bleek ze er nog niet helemaal klaar voor te zijn) en ze heel erg was afgevallen. Doen ze het bij haar met 8 weken.

Je kan ook vragen of ze alleen de prik met dktp geven (o.a. kinkhoest) en de andere pas bij de volgende afspraak.

Gisteren Matilda ingeënt! Ze heeft geen koorts gehad. Wel veel geslapen en een tijdje gemopperd gistermiddag, maar dat deed ze maandag ook, dus dat kan toeval zijn geweest. Ze is nog steeds erg verkouden, maar de arts op het cb zag geen reden om het inenten uit te stellen. Aangezien ik me nooit zou kunnen vergeven als Matilda ziek zou worden, had ik van tevoren al besloten de inentingen door te laten gaan. Blij dat het erop zit! Matilda was wel heel stoer. Ze stopte eigenlijk gelijk na de prikken al met huilen. Trots op mijn kleine meid!

Terug
Bovenaan