verwend?

hoi meiden,

ik start dit onderwerp omdat ik graag jullie eerlijke mening wil.

Het begon allemaal toen ik en een vriendin samen de stad ingingen om te gaan winkelen voor mijn kids. Ik kocht bij benneton een leuk setje voor mijn zoontje en wou er toen ook schoentjes bij. Had toen de bui al moeten zien hangen want ze liep al te puffen dat het allemaal belachelijk was, maar kocht daarna ook een paar kleine nikes. Opeens werd ze hardstike kwaad en vertelde me dat ik een a-sociaal was en dat ik me kinderen verziek. Mijn klomp brak op dat moment echt, ik vroeg nog waarom ze zo kwaad was. Volgens haar moet ik rekening ermee houden dat niet iedereen zoveel geld uit kan geven en hoor ik mijn kinderen de waarde van geld bij te brengen. Nou ik ben van mening dat ik zelf wel bepaal wat ik uitgeef en dat als ik het me niet kon veroorloven ik net zo makkelijk ergens anders shop, verder heeft wat ik uitgeef niks te maken met de manier waarop ik mijn kids opvoed. Volgens haar dus wel en maakte ik ondankbare wezens van ze. In mijn boosheid heb ik haar beschuldigd van jaloezie omdat wij het wat beter hebben als haar, vind dat echt wel een beetje kinderachtig van mezelf, maar voelde me zo aangevallen. mijn vraag is nu.... Waarom zou de aanschaf van merkkleding mijn kinderen in ondankbare wezens veranderen en wat is er zo a-sociaal aan? Wil niemand de ogen uitsteken of mezelf beter voordoen, maar ben gewoon blij als ik iets leuks kan kopen zonder perse 3x het kaartje om te moeten draaien. Is echt wel eens anders geweest, mijn dochter droeg toen ook dingen van de zeeman en toen werd ik ook niet kwaad als ik al die kindjes met hun oililly kleding zag. Gek genoeg voel ik me toch rot over het gebeurde. Mijn man lacht erom en wou eigenlijk het liefst iets extravagants kopen om het er nog ff in te wrijven, gelukkig kon ik hem ervan afhouden want ik zit er wel mee.

groetjes Lou.

Ha khemam,

Natuurlijk is er niets mis met merkkleding als je het kan betalen. Maar ik snap wel de zorgen rond merkkleding. ik werk op een basisschool en er zijn echt kinderen die elkaar beoordelen op nike/oilily/benneton... ga zo maar door. Wij hebben daar erg veel mee te stellen op school. Ik denk dat er niets mis mee is als je je kinderen leert dat het merkje niets bijzonders is, maar dat de kleding gewoon leuk staat. Ik ken kinderen die niet eens kleding van zeeman willen dragen (ze zijn dan 10 jaar oud!) Die kant moet je dus echt niet op. Ik snap de zorgen van je vriendin wel, want er schuilt een gevaar in. Maar als je je kinderen er op een goede manier mee leert omgaan, hoef je je daar niet schuldig over te voelen. En om je kids dat goed te leren, denk ik dat het een goed idee is om af en toe ook eens bij hema of zeeman te shoppen.

Succes ermee en voel je niet schuldig, waarschijnlijk is ze ook een beetje jaloers...

hoi bloempje,

het is ook niet zo dat ik alleen maar merk koop. Liever niet, ik ben gek op koopjes!!!!! Ik koop gewoon wat ik leuk vind en kijk ook echt wel naar de prijs/kwaliteit verhouding. dat kinderen elkaar pesten over merken is iets van alle tijden. ikzelf kan mij herinneren dat er op de lagere school al werd gekeken of je wel de juiste gympies had. en ik schaamde me dood als ik van me moeder met een zeeman tas over straat moest. ik kom uit de chipie-broeken, nafnaf-truien tijd en ik weet dat dat toen echt status was als je die had. de vraag is hoever ga je daarin mee als ouder. mijn dochter is nu 14 en bij haar speelt dit nu ook heel erg. Gelukkig dragen ze hier een uniform (poloshirt) maar er is nog steeds een groot verschil in de gympies en jeans die ze eronder dragen. Dus ze heeft idd de tofste hightops van het bekende merk maar verder is het nogal een individualist qua kleding en ik juich dat ook alleen maar toe. wij proberen onze kinderen mee te geven niet met de meute mee te lopen, je eigen stijl te vinden en lekker dragen wat je leuk vindt. niet kijken naar de mode, maar kijk naar wat je staat. tot op heden lukt dat aardig. elke maand heeft ze een kledingbudget en als zij daar 1 duur ding van koopt is het verder jammer. op = op. als je elke dag met dezelfde toffe jeans naar school moet, leer je dat vanzelf wel af hahaha en inmiddels spaart ze nu zelfs voor de uitverkoop zodat ze dan haar slag kan slaan. ach merken en erbij willen horen is een realiteit. ik vind het veel belangrijker dat mijn kids lekker in hun vel zitten. dan is wat je eroverheen hangt ook niet zo belangrijk meer voor ze.

Hoi
Ik vind ook dat iedereen moet kopen waar hij zin in heeft. De 1 heeft nu eenmaal meer geld als de ander. Wel vind ik het goed dat kinderen de waarde van het geld moeten leren kennen. Voor Dilan koop ik meestal de kleren bij de Wibra of de Zeeman. Ik wil dat mijn kindje er leuk bij loopt en zo lang deze winkels kleren naar mijn smaak hebben vind ik het prima zo. Ik koop liever 3 stel goedkopere kleding dan 1 dure.
Lou ik denk dus dat je vriendin jaloers is en ik vind ook dat ze wat heftig reageerd. Laat iedereen gelukkig zijn met wat ze hebben. Wij hebben het niet echt breed, maar ik ben niet jaloers op mensen die veel meer verdienen, wie weet hebben die weer andere zorgen.
Groetje Nurse

Hoi,
ik denk dat dit nog niet de leeftijd is om met dat soort problemen te zitten. De ene volwassene is gevoeliger voor merkjes dan de ander. Het kind heeft er geen idee van. Ik koop maar net wat ik leuk vind en omdat er nu eenmaal een zeeman dicht in de buurt is, is dit veel zeeman.
Ik had als kind geen merkkleding, maar mijn moeder was wel zo slim om te zorgen dat ik niet wist waar ze mijn kleren gekocht had. Ook heb ik geleerd dat kleren zowieso duur zijn en ik ze dus niet mocht scheuren.

Ik vind het veel erger als moeders supergrote sinterklaascadeaus kopen (spelcomputers enzo van >50 euro) voor hun kinderen waarna het kind daarvan tegen zijn vriendje verteld wat hij gekregen heeft. Dit vriendje kreeg maar iets van lego. Dat steekt wel af. Waarom geeft sinterklaas jantje wel een spelcomputer? Mama zei dat dat te duur is voor sinterklaas maar ik heb er toch ook om een gevraagd?

oei ja een gevoelig moment, en wat dan? was jantje gewoon liever het hele jaar of is het onze straf voor liegen?

mijn zus geeft altijd de duurste en mooiste kado's aan haar kids. is ook een compemsatie voor het nee zeggen het hele jaar omdat er gewoon geen geld is voor extra uitgaven. begrijp het wel van haar kant. wij vertellen onze kids dat je verjaardag de tijd is om je droom kado te vragen en de andere feestdagen er zijn om je liefde, vriendschap of waardering te tonen, dus moet je je wensen ook daaraan aanpassen. ook geef ik de oudste de keuze, haar droom kado of ons kado? meestal is haar keus een stuk voordeliger. dit jaar heeft ze voor onze keus gekozen en krijgt ze voor haar verjaardag een laptop die ze gewoon nodig heeft voor school, weet nu al dat ze heel blij zal zijn, want het is beter dan een ipod, en vroeg of laat moesten we hem toch kopen voor school. dus 2 vliegen in 1 klap en beste mama en papa in de wereld prijs op de koop toe. met de kerst zal het een paar leuke dingetjes voor haar kamer zijn. gewoon betaalbaar en persoonlijk. ik vind dat het daarom moet gaan, iets geven waarvan je weet dat het echt iets is dat die persoon echt heel leuk gaat vinden, ongeacht wat jij ervan vindt. de kunst van geven is iets wat ik heel belangrijk vindt, ook om door te geven aan mijn kinderen.

Terug
Bovenaan