verwennen????

Hallo, ik heb ook eens een vraagje...

Hoe zit het nu met verwennen? Ik weet het echt niet meer hoor! Zoveel mensen zeggen "een baby kan je niet verwennen" maar weer even zoveel mensen zeggen "oh, jawel hoor, een baby kan je zeker verwennen". Zelf denk ik dat je ze na een paar weken best kunt verwennen. Maar wat zijn een paar weken? Marly is nu net 3 weken.

Overdag gaat het eigenlijk heel goed met Marly, maar 's avonds kan ik haar uren de borst geven. Steeds als ik denk dat ze slaapt, leg ik haar in haar bedje. Na 2 minuten is ze wakker (dus ze wordt niet wakker van het omleggen) en begint dan weer te huilen. Ze stopt pas weer als ze de borst heeft gehad. Dit gaat soms door van  23u tot half 2! Moet ik haar nu dan laten huilen,  of toch de borst nog geven???  
Dan is er ook nog het probleem dat ze vaak groenige ontlasting heeft. Ik geef bv, en heb ergens op internet gelezen dat dat komt door teveel voormelk. Ik heb inderdaad meer dan genoeg melk, maar als dit alleen maar voormelk is...? Dus dan is ook weer de vraag of ze dan 's avonds misschien niet genoeg voedzame melk krijgt. Maar als ze eenmaal slaapt, slaapt ze ook makkelijk 6 uurtjes. Dus moet de melk toch wel weer voedzaam genoeg zijn...???
Wie heeft een idee???
Groetjes, Marloes.

Hoi Marloes,

Mijn zoon is (morgen) 5 weken. Ook ik geef borstvoeding en herken je probleem van 'savonds niet meer van de borst willen. Julian begon vaak aan het eind van de middag al en ik was soms tot 10 of 11 uur met hem bezig. Elke keer als   ik dacht dat hij sliep en hem weglegde begon hij weer. Ik werd er gek van en het maakt ook nogal onzeker over de kwaliteit van je bv. Maar ik dacht bij mezelf: als hij dit alleen 'savonds doet heeft hij snachts en overdag wel genoeg. Op advies van het CB pak ik het nu anders aan. Als ik denk dat hij genoeg heeft gehad (hij drinkt altijd erg lang, dus ik ga uit van een uur ongeveer) leg ik hem weg. Komt hij dan weer dan laat ik hem door mijn partner afleiden. Hij ligt dan een tijdje bij hem of mijn partner wiegt hem in slaap. Je baby assosieert jou met melk en wordt dus onrustig als hij jou ziet of ruikt. Ik ben een paar avonden heel vroeg op bed gegaan. Nu krijgt Julian vaak de laatste voeding uit de fles (gekolfd). Snachts slaapt hij goed en overdag is hij ook redelijk rustig. Als afleiding kun je ook een fopspeen gebruiken of bijv. met hem gaan wandelen zodat hij in slaap valt.

Wat dat verwennen betreft. Ik denk ook dat je een baby tot hij een half jaar oud is niet kunt verwennen, maar hij kan wel wennen! Daarom probeer ik er nu ook zoveel mogelijk regelmaat in te brengen (wat wel heel lastig is) en bijv. ook hem in zijn eigen bedje te laten (in)slapen. Heb ik straks tenminste geen peuter tussen ons inliggen op bed. Natuurlijk is het weleens lekker om sochtends met zijn drieen op bed te liggen, maar het slapen en inslapen doet onze zoon op zijn eigen bed.
Teveel borstvoeding zul je hem niet geven lijkt me, dus hem verwennen is ook niet aan de orde. Maar het is voor jezelf zo vervelend en doodvermoeiend. Een goede reden dus om het anders aan te pakken.

Succes!
Daisy

Hoi,

Daisy heeft gelijk..

Tot een kindje een half jaar oud is kun je het eigenlijk niet verwennen.. maar ze kunnen er wel aan gaan wennen..

Dit omdat de kleine dan eigenlijk nog geen echt besef/geweten heeft. Na een half jaartje weten ze dingen net wat meer te bespelen en ja,.. dan is het opletten geblazen haha..

Succes met alles!

Esmé mv Kay

Hoihoi! Bedankt voor jullie reactie!
Enne... Daisy, wij zijn gelijk met jouw tips aan de slag gegaan... of het toeval is of niet, maar het ging geweldig. Om half 12 nog gevoed tot 12u, toen was ze alleen nog maar aan het sabbelen. Toen heb ik  haar in haar wiegje (wel bij ons op de kamer) gelegd. Toen ze begon te huilen heeft mijn man haar gepakt en in het donker een paar rondjes met haar gelopen en toen weer in het wiegje gelegd met de speen. Die ze gelijk accepteerde, terwijl als ik haar die geef, dan weigert ze hem! Het heeft wel tot kwart over 1 geduurd voor ze sliep en mijn man is geloof ik wel 5 keer opgestaan om de speen weer terug te stoppen(op de tast in het donker)! (dit wordt dus het volgende probleem, maar dat is dan van latere zorg, eerst eens ritme erin krijgen he?!) Toen heeft ze tot half 7 doorgeslapen. Ik heb haar tot kwart over 7 gevoed (in het donker! eerst liet ik altijd mijn nachtlampje aan), en toen ze weer begon te sabbelen, heb ik haar in haar bedje op haar kamertje gelegd. Speen erin, en ik denk dat ze zo'n 20 min later sliep! Zonder huiltje!!
Ben benieuwd of dit nu niet toeval is... ik hoop het niet!
Daisy, ik ben je wel dankbaar tot nu toe!!

Enne, ik geloof dat er inderdaad iets in zit in dat wennen ipv verwennen!!
Groetjes!!

uhm.... deze nacht was inderdaad minder... gisteravond was ze echt niet tevreden met de speen. Na een half uur pungelen, toch nog maar eens aangelegd. Ze dronk weer een paar keer  daarna  nog 1 keer met de speen geprobeerd, maar ze bleef onrustig en huilen. Toen heeft mijn man haar in haar eigen kamertje in bed gelegd. We hadden afgesproken haar max 20min te laten huilen, precies op de 20e minuut werd het stil... ze sliep en heeft tot 7uur doorgeslapen! Dus honger had ze niet! Maar vannacht proberen we het weer... tis toch allemaal maar uitproberen he? Die kleintjes hebben jammer genoeg geen gebruiksaanwijzing!!

Hi hi, nee die van mij kwam ook zonder gebruiksaanwijzing. Maar gelukkig is er dit forum, is er het consultatiebureau en zijn er genoeg boeken. En met je gezonde verstand kom je ook al een heel eind!
Wat goed trouwens dat je voedt etc. in het donker. Ik geloof dat ik accuut weer in slaap zou vallen.
Hoe gaat het nu 'savonds met de kleine?

Groetjes,
Daisy

Terug
Bovenaan