verwennen

Vraagje:
Ik hoor vaak dat je pasgeboren baby's nog niet kunt verwennen,
in de zin van te vaak knuffelen of oppakken etc.
Maar.. vanaf welke leeftijd ongeveer kan dat wél dan??
Ben ik wel benieuwd naar

Groetjes Happy
mama van Roy 11-06

Hi,

Goede vraag, zou ik ook wel eens willen weten!

Aan de andere kant:   waarom zou je je kind niet verwennen met knuffels en liefde? Daarom is hij of zij toch ter wereld gekomen?

Groetjes Tamara
mama van Cas (16-04-2007)

Ik heb ook geen idee, maar ben het eens dat je wat mij betreft een kind nooit kunt verwennen wat liefde betreft.

Lang geleden in verweggistan (weet niet wanneer en waar precies meer) heeft een of andere keizer een onderzoek gedaan om te zien wat er zou gebeuren wanneer je een groep baby's alleen voedingen geeft en geen aandacht. Dit om te zien wat voor lichaamstaal en gewone taal en gedrag de groep kinderen onderling zou gaan gebruiken. Dit onderzoek hebben ze 3x gedaan. Tot 3x toe stierven alle baby's (door gebrek aan aandacht en liefde). Het is dus een levensbehoefte!

Groetjes, Marisa  

Haha dat snap ik, ik geef mijn baby ook de hele dag knuffels en liefde want ik vind niets leuker om te doen!!!
Maar ik lees/hoor zo vaak de kreet ''je kunt ze nu nog niet verwennen'' dus ik vroeg me af waarmee precies en wanneer dan wel!???

Hoi,

Goede vraag. Ik vraag mij ook af wat wijsheid is. Natuurlijk is liefde en aandacht erg belangrijk, maar ik denk dat rust en regelmaat ook belangrijk is. Ik ben twee weken geleden bevallen van een dochter Lynn. Vanaf dag 1 heeft zij al problemen met inslapen. Zij maait zich met haar armen steeds weer wakker en valt met name overdag alleen in slaap als ik of mijn vriend haar in slaap blijven wiegen. In de avond is zij dan zo uitgeput(wij ook!!) dat zij als een blok in slaap valt en nog maar een keer wakker wordt. Volgens onze wijkverpleegkundige weten ook jonge babietjes heel goed wat er gebeurd. Lynn weet volgens mij heel goed dat als ze het op een brullen zet dat wij haar oppakken en in slaap zullen wiegen. In overleg met het consultatiebureau dan ook begonnen met inbakeren. Dit lijkt voor ons de oplossing, hoe moeilijk ook want Lynn huilt zich daardoor uiteindelijk zelf in slaap en steeds korter door het inbakeren. Ik denk dus dat liefde en aandacht heel belangrijk zijn maar dat rust en regelmaat(slapen) ook heel erg belangrijk zijn. Iedere keer oppakken heeft bij ons de situatie alleen maar erger gemaakt. Nu geven wij haar de liefde en aandacht zodra na de voeding, waarna ze terug naar bed gaat. Dit alles neemt ongeveer per keer drie kwartier in beslag. Tja of dit nu de beste oplossing is, weet ik niet. Ik denk dat het ook per kind verschilt. Wij hebben een prikkelbare baby.

Uiteraard. Als je kleine moe is moet 'ie slapen en 'em niet oppakken en wakker houden. Dat lijkt me logisch. En bijna alle kids hebben moeite om in slaap te komen en gaan in eerste instantie huilen. Hebben wij ook met Lotte meegemaakt. Maar ik vind dat even los staan van aandacht geven in het algemeen.

Je moet als moeder leren om te luisteren naar je baby, dan hoor je vanzelf waarom hij/zij huilt.

Groetjes, Marisa

Wij hebben op zwangerschapscursus (en van de kraamhulp) gehoord dat je  een baby pas vanaf een maand of 6 kunt verwennen (dit verschilt wel per kind). Hij/zij zal dan de connectie kunnen gaan leggen tussen huilen en 'verwend/getroost' worden. Voor die tijd kan je baby dat nog niet en kan het dus geen kwaad om hem/haar op te pakken en lekker te troosten. Zodra je dus merkt dat je baby meteen stopt met huilen als je hem/haar oppakt, weet je dat dit bewust gebeurd. Je kunt dan even controleren op standaard dingen: vieze luier, honger of pijn. Is dit geen van allen het geval dan is het gewoon aandacht trekken.

Chantal

idd. knuffelen is een levensbehoefte, voor de dames die er zin in hebben. dit is een link naar een verslag uit 1958 over een appje wat twee moeders krijgt, een van staaldraad met een fles voeding, en eentje met een zachte wollen vacht": http://psychclassics.yorku.ca/Harlow/love.htm
ik heb ooit eens tijdens mijn studie de film ervan gezein, hartverscheurend. maar idd met knuffels en kusjes kan je een kind niet genoeg verwennen.wel is het belangrijk om een ritme op te bouwen, verwennen wordt vaak verward met te snel aandacht geven, dat is wat anders, als de kleine huilt omdat ze niet wil slapen en alleen in je armen wilt liggen en je geeft daar iedere keer aan toe, zie ik anders dan verwennen met zoentjes enzo..

Terug
Bovenaan