Verwijd nierbekken bij ons ongeboren mannetje (32 weken)

Hallo allemaal,

Gisteren is bij ons kleine mannetje bij een 32 weken echo ontdekt dat hij verwijde nierbekken heeft. Dat was al zo bij de echo van 20 weken maar toen gingen ze er van uit dat het met 32 weken wss wel normaal zou zijn, dat komt namelijk vaak voor. Bij ons dus helaas niet.

Het linker niertje is het ergst verwijd, zit nu op 19,2 mm en de rechter op 7,4 mm. Ik weet eigenlijk niet eens of de rechter binnen de norm valt (echoscopist heft daar niks over gezegd). Linker is iig ruim verwijd.

Maandag de 19e hebben we een afspraak/echo bij de gynaecoloog en tot die tijd is het afwachten, juist dat vind ik zo moeilijk. Iedereen zegt maak je niet ongerust maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan al snap ik wel dat het goed bedoelt is.

1 van de niertjes werkt wel goed als het goed is, want het vruchtwater is normaal qua hoeveelheid wat betekent dat meneer gewoon plast, dus dat werkt iig.

Het wordt wss afwachten tot de bevalling, kleine moet wss aan de antibiotica en na een paar dagen wordt er een echo gemaakt en dan wordt er verder gekeken hoe of wat. Tenminste, dat denk ik, dat is wat ik lees op internet. Jaja, ik weet dat ik dat beter niet kan doen maar ik zit met zoveel vragen en dan ga je toch op zoek.

Ik voel me ook een soort verraden door mijn lijf, ik heb hiervoor twee miskramen gehad maar dat heb ik een plaatsje kunnen geven door te denken dat de natuur ons heeft behoed voor een ongezond kindje en dan gebeurd dit. Maar ja, dat zullen de emoties en de hormonen wel zijn.

Het is in ieder geval niet levensbedreigend maar fijn is anders natuurlijk. Vind het iig fijn om mijn verhaal hier kwijt te kunnen en als er ouders met ervaring zijn dan hoor ik dat uiteraard graag. Ook tips en te stellen vragen voor de gyn stel ik zeer op prijs!

In ieder geval bedankt voor het lezen!
 
Heej Hoi,

Jeetje wat een verhaal zeg.
Kan me zo goed voorstellen dat je je zorgen maakt, dat lijkt mij ook niet meer dan logies he.
Wil jullie iniedergeval heel veel sterkte en succes wensen voor de komende tijd. En toch maar proberen beetje te blijven genieten!

Groetjes Saartje 33.3w
 
natuurlijk maak je je zorgen!
tis idd altijd maar makkelijk gezegd: don't worry, be happy. terwijl je je zo rot voelt.
natuurlijk ben je ontzettend blij met je ukkie, maar daarom mag je toch wel bezorgd zijn??!!!

vragen voor de gyn:

wat hij/zij denkt dat er gaat gebeuren als je ukkie geboren is. (operatie,medicatie???)

denkt de gyn dat je mannetje pijn zal hebben?

moet hij in het ziekenhuis blijven na de bevalling?

zo ja, mag jij er dan bij blijven?

meer schiet me nu even niet in me op, maar misschien dat je nog tips van andere krijgt.

wil je heel veel sterkte wensen!

laat je wel weten hoe t was bij de gyn??

liefs, do
33 weken zwanger van onze 2e meid



 
natuurlijk maak je je zorgen!
tis idd altijd maar makkelijk gezegd: don't worry, be happy. terwijl je je zo rot voelt.
natuurlijk ben je ontzettend blij met je ukkie, maar daarom mag je toch wel bezorgd zijn??!!!

vragen voor de gyn:

wat hij/zij denkt dat er gaat gebeuren als je ukkie geboren is. (operatie,medicatie???)

denkt de gyn dat je mannetje pijn zal hebben?

moet hij in het ziekenhuis blijven na de bevalling?

zo ja, mag jij er dan bij blijven?

meer schiet me nu even niet in me op, maar misschien dat je nog tips van andere krijgt.

wil je heel veel sterkte wensen!

laat je wel weten hoe t was bij de gyn??

liefs, do
33 weken zwanger van onze 2e meid



 
Hallo!

Bij onze jongste zagen ze met 37 weken ook een afwijking op de nieren.
Een soort cystes en een grote en een kleine nier, verwijde urethers(urineleiders) en een vreemde aansluiting met de blaas.

Ik moest toen ook poliklinisch bevallen, voor het geval het niet goed zou gaan met de kleine.
Nu plaste hij meteen na de geboorte iedereen nat, dus dat was al een goed teken.
De kinderarts heeft hem meteen onderzocht.
Hij moest meteen preventief aan de antibiotica, maar mocht een dag later wel mee naar huis.
5 dagen na de bevalling een echo gehad om te kijken of het er al beter uit zag.
Dat was niet het geval.

Toch deed hij alles goed: groeien, drinken(borst), plassen en poepen.
Er volgde een anderhalf jaar van allerlei onderzoeken. Nierfuntietest in een scanapparaat in het Verbeeten instituut in Tilburg, echo's vd urethers, blaasonderzoek bij de rontgen afdeling(katheter ingebracht + vloeistof en dan konden ze kijken of de urine terug stroomde nadat hij ging plassen).
Het is een spannende tijd geweest, maar gelukkig is hij uiteindelijk gezond verklaard.
Hij heeft een grote en een kleine nier, maar die functioneren goed en de urethers zijn wat bijgetrokken, maar functioneren ook goed en de aansluiting met de blaas ziet er vreemd uit, maar werkt wel naar behoren.

Nu is jouw verhaal wel wat anders, maar misschien zal het toch een beetje zo lopen.
Dus misschien valt het best mee allemaal, laat je goed informeren.

Heel veel sterkte gewenst,
groetjes
 
Hoi, ik vind je gevoelens heel logisch en natuurlijk zijn dat de emoties, daar zijn het gevoelens voor. Ik zou alles wat je nu op internet vindt en dingen die je je afvraagt even opschrijven voor maandag en dat meenemen. Heel veel succes, ook met wachten en je ongerustheid, dat kun je ook niet zomaar aan de kant zetten.
liefs Ingrid
 
Hoi, ik vind je gevoelens heel logisch en natuurlijk zijn dat de emoties, daar zijn het gevoelens voor. Ik zou alles wat je nu op internet vindt en dingen die je je afvraagt even opschrijven voor maandag en dat meenemen. Heel veel succes, ook met wachten en je ongerustheid, dat kun je ook niet zomaar aan de kant zetten.
liefs Ingrid
 
UPDATE: goed nieuws!!!

Vanochtend een uitgebreide echo gehad in het ziekenhuis en het ziet er naar uit dat het allemaal wel meevalt gelukkig! De niertjes (ook het sterk verwijde) zien er goed uit, geen tekenen van beschadigingen. Ook het nierweefsel (nierparenchym) en de nierkelken zien er goed uit. Het ziet er naar uit dat beide niertjes goed functioneren!

Er zit wss een vernauwing van de nier naar de urineleider. Gyn heeft uitgelegd dat baby in de baarmoeder veel meer plassen dan daar buiten en wss kan d urineleider door de vernauwing de instroom niet aan. Daardoor is een soort 'filevorming' ontstaan. De drukdaarrdoor in het nierbekken viel hem mee, lijkt niet onder druk te staan, ook weer een goed teken.

Hij denkt dat het mogelijk na de geboorte wellicht genormaliseerd is en dat er dus niets hoeft te gebeuren uiteindelijk. In het ergste geval moet hij aan de vernauwing geopereerd worden maar dat is dan een kleine ingreep maar de gyn gaat er niet van uit dat dat het geval is.

Pffffffffffffff, ben zooooo opgelucht en gerustgesteld!!! Hoef pas over 4 weken terug en de bevalling kan indien en dan geen wijzigingen zijn gewoon thuis plaatsvinden. Maar was sowieso al van plan om in het ziekenhuis te bevallen. Waar het mij om gaat is dat het blijkbaar dermate meevalt dat een thuisbevalling gewoon een optie is.

Dank allemaal voor jullie reacties en medeleven!!!!
 
Terug
Bovenaan