@Catwoman, wat moet het naar zijn om je zo te voelen. Ik zit in een andere situatie, maar herken een klein stukje van je verhaal. Ik twijfel mijn leven lang over alles, behalve over kinderen. Ik was 3 jaar oud en zei dan: ik word later mama! Nooit anders geweest. In mijn twintiger jaren was ik er vol van, rammelende eierstokken: ik wilde het meteen! Maar mijn relatie werd verbroken, ik kreeg een burn out, en begon een nieuw deel van mijn leven. Nog altijd met kinderwens, dat wel. Jaren verder, na een moeilijke tijd, kreeg ik een nieuwe relatie. Langzaam was het wat weg gezakt en leefde ik gewoon mijn leven. Mijn relatie is met een vrouw deze keer, dus wel even anders als het gaat over de kinderwens die we beiden hadden. Na een tijdje vonden we een donor en gingen we aan de slag. Echter bleek al snel dat ik niet vanzelf zwanger kon raken. De eerste maanden waren zwaar en verdrietig, maar na een tijdje begon ik te wennen aan het idee. Ik genoot ook van mijn leven zonder een kind en we hebben nog genoeg dromen. De wens zakte een beetje naar de achtergrond ofzo? Terwijl we wel actief bezig waren en ik in een medisch traject zat! Misschien was het zelf bescherming maar in de twee maanden voordat het lukte, had ik al bijna acceptatie gevonden in: misschien lukt het wel nooit en dan ben ik daar misschien wel meer ok mee dan ik dacht? Daar schrok ik van, want ik heb de gedachte kinderloos te blijven nooit kunnen verdragen! En nu was het eigenlijk wel ok? Inmiddels ben ik 9 weken zwanger. Ondanks dat dit het doel was, schrok ik ervan! We zijn heel dankbaar want ik voel aan alles dat dit goed is! Maar ik vind het ook elke dag heel eng, het feit dat er iets in mijn buik groeit, er geen controle over hebben, er ziek van zijn, straks zijn we nooit meer met zijn tweeën en dragen we full time verantwoordelijkheid over een kleintje. Alles verandert, voor altijd. Terwijl ik een actief, onafhankelijk type ben die graag onderweg is. Ik krijg er regelmatig de zenuwen van! Hoe gaan we dit allemaal doen? Kan ik dit wel? Ik vind het een hele aparte ervaring, niet te vergelijken met iets in dit leven. Ik denk dat het gekker zou zijn als je niet bang bent of schrikt van het idee, dan wel? Ik leer er wel van buiten de lijntjes te denken, in mogelijkheden en niet in beperkingen, dat helpt mij enorm. Misschien was het in mijn geval ook echt een stukje zelfbescherming en niet per se het verdwijnen van de wens. Maar door de tijd heen verander je misschien, of wat je wil of nodig hebt? Waar je ook uitkomt, leg niet teveel druk op jezelf!