verzakking

Na aanleiding van mijn klachten vermoed de vk dat ik een verzakking heb. Ik verder vergeten door te vragen. Dusss.... moet ik nu rekening houden met bijv zwaar tillen etc? Hebben meer mensen hier last van?

Groetjes!

Iedereen die een keer bevallen is heeft een lichte mate van verzakking omdat de bekkenbodemspieren uitgerekt zijn. Meestal heb je na een maand of 3 er nauwelijks last van in je dagelijks leven. Sommige vrouwen hebben moeite met het ophouden van hun urine. Dit komt doordat de hoek die je plasbuis naar buiten maakt met je blaas verandert.
Als je nu weer zwanger bent komt er aardig druk te staan op het hele bekken. Veel vrouwen hebben, zeker als het hoofdje van de baby is ingedaald, het gevoel alsof het kind tussen hun knieen hangt. Na de bevalling verdwijnt het weer. Blijf daarna goed bekkenbodem oefeningen doen en neem bij blijvende klachten contact op met een bekkenbodem fysiotherapeut.
De laatste weken van je zwangerschap kun je beter idd niet teveel tillen. Als je tilt stijgt de druk in de buikholte en die duwt naar beneden. Dat is een vervelend gevoel, al kan het niet veel kwaad. Je ryg heeft er meestal meer last van dan je bekkenbodem, want omdat je je buikspieren niet meer goed kunt aanspannen overbelast je je rugspieren.

Mijn klachten zijn voornamelijk na sex erg voelbaar. Ik heb ze al snds de geboorte van mijn 1e zoon. Toen ik van plan was er voor naar de dokter te gaan, werd ik zwanger van de 2e. Naar mate de zwangerschap vordert krijg ik er meer last van. Na de laatste keer sex heb ik dagen lang pijn gehad. Gevoel als of er een steen in mijn vagina zit. Dus dat doen we nu niet meer. Ik hoop dat het weer overgaat. Werken in de kinderopvang helpt ook niet mee!

Groetjes!

Terug
Bovenaan