vieze oortjes

Hallo allemaal,

Mijn dochtertje van 5.5 mnd heeft een flinke verkoudheid, daarbij heeft ze vieze oortjes. Kunnen jullie mij zeggen hoe ik dit schoon kan maken, want het is een beetje een viezig gezicht. Ik weet dat je dit niet met een wattenstaafje mag doen. Ik heb me laten vertellen dat slaolie goed werkt. Maar hoe doe je dat???

Groetjes Rossi46

Hoi,

Ik maak de oortjes van mijn zoontjes schoon met een stukje keukenrol. Het stukje keukenrol maak ik iets nat en maak er een puntje aan. Gaat perfect.

Groetjes Sanne

Hoi,

De oorschelp kan je schoonmaken met een watje met creme erop ofzo. Ik zou van de gehoorgang zelf afblijven, dat komt er toch wel uit en je maakt heel snel iets kapot.

Groetjes

waarom mag je geen wattenstaafjes gebruiken? Je hebt speciale wattenstaafjes voor baby's. Die kun je niet te ver erin stoppen.
Gaat prima.

groetjes,
Sabine

Hoi Sabine,
Het gebruik van wattenstaafjes wordt afgeraden omdat je oorsmeer eigenlijk alleen maar verder de gehoorgang in drukt. Dat is zowel bij kinderen als bij volwassenen het geval. Het wattenstaafje is wel vies als je hem gebruikt hebt, maar je haalt oorsmeer er niet helemaal mee weg.
Een vergelijking: je moet het zien alsof je een prop wc papier door een wc-rol heen haalt. Je duwt als het ware alleen maar smeer naar binnen toe en kan het niet naar voren halen. Op een gegeven moment verzamelt het oorsmeer zich op één plekje en kan je propjes krijgen die in de meeste gevallen door een huisarts uitgespoten moeten worden.
Ik werk als logopedist en kijk regelmatig in oren als ik gehoortesten uitvoer. Je hoort soms de gekste verhalen zoals oude vrouwtjes die met een breipen in de oren frunniken om het smeer er uit te halen. Of gewoon omdat ze jeuk hebben . Daarna gaan ze gewoon weer verder met breien...
Oorsmeer is eigenlijk een zelfreinigings-mechanisme van het oor. Oorsmeer wordt aangemaakt om  viezigheid zoals zand (na lekker spelen in zandbak bv.) e.d.  uit het oor te werken. Het komt vanzelf in de oorschelp terecht. Af en toe houd ik mijn eigen oren wel eens onder de douchestraal om zo de boel schoon te maken. Verder laat ik het zoals het is.
Gebruik geen reinigingsspray! Je weet nooit of het trommelvlies in tact is. Soms komt er nl wel eens een klein gaatje in het trommelvlies voor. Dat herstelt zich in veel gevallen vanzelf. Als je dan een spray gaat gebruiken, dan komt het bij de gehoorbeentjes terecht en dat kan heel veel pijn doen!
Veel succes!

Terug
Bovenaan