Vijfde of zesde ziekte?

A

Anoniem

Guest
Hi Ladies,

Ik las hier en daar dingen over de zesde ziekte.
Mats was vorig weekend ziek; het begon op vrijdag met koorts en binnen no time zat hij onder de kleine rode vlekjes (waar hij overigens geen jeuk aan had). Ze zaten echt overal!Volgens mijn huisarts (telefonisch) was het waarschijnlijk de vijfde ziekte, ook het KDV dacht dat het de vijfde ziekte was. Inmiddels heeft hij geen koorts meer en zijn de vlekjes ook bijna weg.
Ik vind het moeilijk om het verschil tussen de vijfde of zesde ziekte te zien, wie weet het? In mijn boek ('de meest gestelde vragen aan de kinderarts') staat bij zesde ziekte 'een weing opvallende uitslag in het gezicht en op de romp', maar Mats had het overal..Toch vijfde ziekte dus?

Alvast bedankt...

Haai!

Wat de huisarts mij vertelde:
5e ziekte: begint met vlekken en eindigt met koorts
6e ziekte: begint met koorts en eindigt met vlekken

Bij Thomas en zijn 6e ziekte klopte dit precies! En ook zijn vlekken zaten gewoon van zijn kuiten tot boven in zijn kruintje!

-X- Marieke

Tessa heeft nu de vijfde ziekte volgens de HA. Ze heeft idd helemaal nog geen koorts gehad, dinsdagavond zat ze ineens helemaal onder de uitslag nadat dinsdag haar wangen al vuurrood werden!
Ze is er niet echt ziekjes onder, geen koorts (nog niet dus..) en slaapt gelukkig nog goed.
Al zijn we wel zelf bekaf: slapen weer ff met de babyfoon aan (standje klinkt heel hard als ze gilt) en bij iedere kik ga ik ff kijken hoe het gaat! Dus lekker vermoeiend! Morgen nog een dagje werken en dan een lekker bankhangweekend met ons hummeltje!

Lisenka mv Tessa (10-9-2006)

Ik wil even iets belangrijks zeggen over de vijfde ziekte, zonder paniek te willen zaaien hoor.... maar de vijfde ziekte kan gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen.
Dus ga met je kindje niet bij iemand op bezoek die zwanger is, ook al weet ik dat het vooral besmettelijk is als je nog niks ziet.
Wij hebben tijdens de zwangerschap een hele spannende week gehad namelijk. Ik was in contact geweest met mijn nichtje en neefje, zij hadden de vijfde ziekte. Ik vertelde dit, eigenlijk ter mededeling, aan de verloskundige en zij zei toen dat ik acuut bloed moest laten prikken..... controle op antistoffen. Ze kunnen dan namelijk zien of je het al ooit gehad hebt en dan geeft het niks.
Gelukkig had ik het (lang geleden) al eens gehad. Als dat niet zo was weet ik ook niet wat er had moeten gebeuren.
Volgens de verloskundige kan de baby in de buik, bij besmetting, heel veel vocht vast gaan houden en zelfs overlijden. Dit is wel heel zeldzaam hoor.
Nogmaals, ik vertel dit niet om paniek te zaaien, maar wees wel alert.
(volgens mij geldt dit niet voor de 6e ziekte, maar weet dit niet zeker)

Terug
Bovenaan