Vijfde ziekte of wat anders

<p>Hoii,</p><p>Gisteren had me zoontje koorts 38.7 zetpil gegeven maar alsnog hele onrustige nacht. </p><p> Vanochtend geen koorts maar hij heeft bultjes gekregen op zijn buik. En als ik het zo zie zit er ook enkel rode bulletjes op tong. Op zijn billen had hij al maar dacht eerst aan luieruitslag.</p><p>Nu net na zijn middagslaapje heeft hij verhoging en zitten er nu ook bultjes in zijn gezicht, op 1 oor en op zijn benen.</p><p>Had vorige week al dokter gebeld over enkele bultjes in zijn gezicht waarvan die eerst rood waren en daarna werden er een paar geelachtig vanbinnen maar toen werd het afgedaan ja is een of andere kinderziekte.</p><p>Zou dit vijfde ziekte kunnen zijn? Waterpokken en 6de ziekte heeft hij al gehad.</p><p>Hoop niet dat er negatieve reacties komen met waarom hier vragen en niet dokter bellen. Hij drinkt gewoon en is ook gewoon aanspreekbaar en speelt ook. Anders had ik allang de dokter gebeld.</p><p>Liefs</p>

Het zou beste de vijfde ziekte kunnen wezen! Onze dochter heeft een week geleden de vijfde ziekte gehad . Het begon bij uitslag op der billen! Ik dacht zelf eerst aan luier uitslag. Daarna werd het steeds erger en zat het op haar hele lichaam! Hier begon het alleen wel met lichte koorts en dat werd steeds erger. Ze is een week erg ziek geweest en had op het laatst ook erg hoge koorts! En de dokter zei gewoon uitzieken. Behalve als de koorts langer dan 5 dagen hoog aanhoud moest ik wel aan de bel trekken. Meestal zakt ze koorts tussen de 3 en 5 dagen weer. Ik hoop dat je zoontje gauw weer opknapt. 

Dankje voor je je reactie. Jaa hoop ook dat hij snel weer opknapt.Weet je zo of vijfde ziekte gevaarlijk is tijdens zwangerschap?

Hoi, ik had begrepen dat de 5e ziekte juist niet gepaard gaat met koorts; vlekjes beginnen in het gezicht en trekken langzaam weg over het lichaam naar beneden.  Het kan gevaarlijk zijn tot 20 weken zwangerschap als je zelf de vijfde ziekte nooit hebt gehad. Om dat te weten te komen kun je bloed lagen prikken bij de huisarts.het is niet erg besmettelijk en een hoede hygiëne helpt blijkbaar (deels) om het te voorkomen (bij jezelf dan bedoel ik als je kindje het heeft!) 

Zoals je het beschrijft klinkt het niet helemaal als de 5de ziekte. Dat wordt meer gekenmerkt door rode vlekken. Vaak beginnend op de wangen. Wordt ook wel beschreven als slapped cheeks.Herken niet zo snel een andere kinderziekte uit de beschrijving. Bultjes op de tong (aardbeien/frambozen tong) zou bij roodvonk kunnen passen. 

Mijn dochter is nu 7 maanden oud en de huisarts zei tegen mij dat de vijfde ziekte juist wel met koorts gaat..Ik ben nu zelf 9 weken zwanger en heb me bloed laten testen op antistoffen. Vijfde ziekte en zwangerschap kan indd gevaarlijk wezen maar als je zelf antistoffen hebt dan hoef je geen zorgen te maken. En anders is de kans alsnog onwijs klein dat er is zou gebeuren.. maar als je het doorgeeft aan je verloskundige dan kunnen ze je bloed gaan bekijken! En als je geen antistoffen zou hebben kunnen ze je in de gaten houden.  Ik zou anders toch even langs de huisarts gaan voor de zekerheid. Dan weetje zeker wat je zoontje heeft.

Ik kreeg dit ook te horen bij de huisarts. Vervolgens zag een oplettende leidster van de opvang dat het de mond, handen en voetenziekte was.  Dat kun je herkennen aan blaasjes op deze plekjes. Verder had mijn dochter vooral op romp en gezicht rode pukkeltjes ( geen blaasjes ). Dit is heel pijnlijk en branderig en besmettelijk. Lijkt dit erop zal ik wel ff de HA vragen om advies. Mijn vriend kreeg dit ook een heeft nu na 6 weken nog nawerking hiervan dat de nagels afbrokkelen. Hij had dit vooral op de handen en voeten. Gaat daarna vervellen . Hij zei dat het heel erg brand en prikt. Dus douchen en in bad zal ik dan even laten... Ik hoop dat je er gauw achter komt wat het is ... succes! 

Jaa die hand mond voet ziekte is echt erg. Vergeten erbij te zetten dat heeft tie ook al gehad. Net 2 jaar en al zoveel ziek geweest? Ga morgen inderdaad maar even dokter bellen dan weten we inderdaad zeker wat kan zijn.Dank jullie wel allemaal

Terug
Bovenaan