Vijfde ziekte

<p>Hoi hoi! Ik loop ergens tegenaan en ik vraag me oprecht af hoe andere moeders dit doen.</p><p>Ik ben zwanger van de tweede (10 weken nu). En nu kreeg ik bericht van het kinderdagverblijf van mijn zoontje dat de vijfde ziekte daar is uitgebroken en dat daar gevaren aan kleven voor zwangeren. Ik ben me er eens in gaan verdiepen en schrok er best van.<br />Ik lig nu 'onder test' om te bepalen of ik al antistoffen heb. Maar als dat nou niet het geval is... wat dan?<br />De besmettelijke fase is de fase voorafgaand aan de vlekjes. Er kan dus altijd een kind op het KDV rondlopen dat het onder de leden heeft en zo jouw kind besmetten (die het dan weer aan jou geeft). Is het nog wel verantwoord om je kind naar de crèche te laten gaan als je geen antistoffen tegen de vijfde ziekte hebt en zwanger bent?<br /><br /></p><p>Hopelijk heeft iemand een goede tip!</p>

Ik heb in dezelfde situatie gezeten toen ik 8 weken zwanger was. Voor ons was het geen optie om hem niet naar de opvang te brengen maar zodra hij symptomen zou krijgen dan was het advies afstand houden (hoe dan met een kind van destijds 10 maanden?). Gelukkig bleek ik antistoffen te hebben maar ik vond het ook erg lastig. Mijn moeder had aangeboden om anders tijdelijk de zorg over te nemen op te momenten dat mijn vriend niet thuis zou zijn. Dat zou de enige oplossing in ons geval zijn. 

Hier ook geen antistoffen en alle drie de kids altijd op 't kdv gehad. Ja, je zou altijd 5e ziekte op kunnen lopen, maar die kans is klein en de kans dat 't dan effect heeft op de vrucht nog kleiner. Na 20 wkn is er sws niet zo'n issue meer. 
Bij m'n tweede hadden we sterk 't vermoeden dat hij 5e ziekte had toen ik 16 wkn was v nr3. Daarna ik ook beetje ziekig. Dus laten testen. Bleek ik 't toch niet te hebben gehad. 
Snap je ongerustheid hoor, maar als je gaat Google vind je altijd 't ergste v 't ergste, terwijl alle kansen super klein zijn. Miss even bespreken met je vk, die heeft er dagelijks mee te maken 

Help ??, 
Een vraag rondom dit onderwerp!
Ik werk in een kinderdagverblijf en een kindje heeft de vijfde ziekte.
Ik heb geen anti stoffen voor de vijfde ziekte ?.
En kan pas vanaf 4-1 zelf weer testen of ik het nu heb, in verband met incubatietijd.?
Ik ben nu 16 weken zwanger en ben nogal bang ?.

He wat vervelend Fleurtjes! Snap je ongerustheid hoor!
Zie m'n post hierboven, ik was ook ongerust en erg overtuigd dat ik de 5e ziekte had gehad. Maar dat bleek dus toch niet zo te zijn, terwijl de zorg voor mn kind natuurlijk heel intensief was geweest. Daarnaast ben je al 16 wkn. Dat is ihkv 5e ziekte al best ver en hoeft voor de baby niks te betekenen. Ik hoop dat 't je lukt om 't even los te laten, je kunt er nu toch niks aan doen en rationeel valt 't allemaal wel mee. Maar snap dat 't voor jou nu niet zo voelt. Sterkte! 

Terug
Bovenaan