vijfde ziekte

Hallo,

Ik ben werkzaam op een kinderdagverblijf en nu hoor ik van mijn collega dat de vijfde ziekte een risico voor de ongeboren vrucht kan zijn. Laatst had een kindje de vijfde ziekte op het kdv, maar ik was op dat moment niet op de hoogte dat dit gevolgen kan hebben voor mijn ongeboren babietje. Ze zei dat ik me moest laten testen of ik genoeg antistoffen had. Ik schrik me nu eigenlijk kapot, want had ik dat geweten dan had ik maatregelen kunnen nemen, want ik ben met het 'besmette' kindje gewoon in contact gekomen en maakt me nu daadwerkelijk ongerust. ( ik wist dat rode hond gevaarlijk is voor zwangere vrouwen, maar van de vijfde ziekte wist ik dat niet).
 
hallo anoniem
helaas kan ik je niet helpen om je eventueel gerust te stellen.
maar ik zou wel graag willen weten wat de vijfde ziekte is. want dat is mij namelijk helemaal onbekend.
ik geloof ook niet dat ik het als kind zijnde heb gehad, en ik weet al helemaal niet of ik daar ooit voor ingeent ben.
succes verder.
 
Hallo,
Ik ben even voor je op zoek gegaan op google, want ik herinner me dat ik zoiets al eerder had gezien. Dit is wat ik heb kunnen vinden, (maar ik adviseer je om uitgebreider te zoeken):
http://www.czmedicinfo.nl/%7Bd998379f-65a0-4b35-aec5-440612fc646d%7D_listbox/%7B6cf99025-d1d4-4194-8b1e-a029532162ab%7D.xml/
Het lijkt me niet helemaal rooskleurig, maar als je zelf niets heb gehad van die ziekte (na het kontakt met dat kind), volgens mij is er niets aan de hand.
Julia
 
Hoi anoniem,

Ik werk zelf ook op een kinderdagverblijf, en had 2 weken geleden ook een 'vermoedelijk'geval van de vijfde ziekte. Was toen 20 weken zwanger. Heb uiteraard meteen de dokter gebeld. De vijfde ziekte is voor zwangeren in de eerste maanden inderdaad een risico, maar zei vertelde wel dat het niet zo gauw overgebracht wordt op volwassenen. Die kans is klein. Je kan je laten testen, maar de besmetting is dan natuurlijk al geweest, want dat begint al voordat de vlekjes verschijnen. Testen heeft weinig zin omdat er verder niets aan te doen is. Als je nog pril zwanger bent, kun je je natuurlijk wel laten testen om je ongerustheid weg te nemen. Het wordt overgebracht door speeksel, bijv bij hoesten van een kind. Goed je handen wassen. En bij de ggd adviseren ze je om dan niet dat ene kind te verzorgen (dat door een collega te laten doen) maar de besmetting is al geweest en een beetje raar om dat kind dan niet te verzorgen.
In feite is er dus eigenlijk niets tegen de vijfde ziekte te doen, en weten de huisartsen ook niet altijd duidelijk te zeggen wat het is. (bij ons dan), want de zesde ziekte lijkt erg op de vijfde.Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, voor mij levert het geen nadelen op omdat ik toen 20 weken was. Maar ik wens je sterkte, de kans is dus klein dat je het krijgt.
Succes ermee, groetjes Celina
 
Hoi,

Vijfde ziekte is een kinderziekte (net als waterpokken en rode hond). Ong. 60% van de volwassenen hebben dit in hun kindertijd wel opgelopen en er antistoffen voor gemaakt, zodat ze het niet weer kunnen krijgen. Het is een week voor de ziekte zichtbaar is (vlekjes) besmettelijk (dus je kunt eigenlijk geen voorzorgsmaatregelen nemen, zodra je weet dat een kind de vijfde ziekte heeft, is die niet besmettelijk meer).
In de eerste helft van de zwangerschap is er een kleine kans dat deze ziekte vervelende gevolgen voor je zwangerschap heeft.
Als je twijfelt (of ongerust hierover bent), kun je beste even contact opnemen met je huisarts (maar de kans is dus groot dat er niets aan de hand is). Maar dan heb je zekerheid.
 
Hoi,

Ik werk ook op een kinderdagverblijf. (ben nu 39 weken zwanger)
Tijdens mijn zwangerschap heerste er ook de 5e ziekte bij ons en ik heb me hiervoor laten testen. (gewoon net als in het begin van je zwangerschap, wat bloed af laten nemen).
Als je al wat langer in het kinderdagverblijf werkt, zul je ook al wel vaker de 5e ziekte hebben meegemaakt. En dus is de kans ook groot, dat je het al hebt gehad (zonder dat je het zelf merkt) en hier al antistoffen tegen hebt gemaakt.

Maak je niet al te druk, laat je voor de zekerheid testen!

 
Terug
Bovenaan