Vijfde ziekte?

Hallo, ik heb pas gelezen dat er iemand was die al de Vijfde Ziekte had doorgemaakt? Ben even kwijt wie dat was!

Hoe verliep dat? Ben even benieuwd omdat mijn dochter van 5 allemaal rode uitslag in haar gezicht heeft (soms verdwijnt het een beetje) en koortsig is. Nu is dat prima te doen, maar sinds gisteren ligt Leah weer met 40graden koorts in bed. Bah, die virussen willen hier het huis maar niet uit. Ik vroeg me af of ze dus besmet kon zijn met de vijfde ziekte en ben dus benieuwd hoe dat bij andere kindjes van deze leeftijd verliep. Meestal komt het pas voor tussen 4 en 10 jaar, las ik, vandaar......!

Hey !

Onze zoon kreeg met 18 maanden de 6e ziekte... De huisarts zei mij het vo9lgende om het te herkennen. ( En bij twijfel natuurlijk altijd langsgaan!)

5e ziekte begint met vlekken, eindigt met koorts.
6e ziekte begint met koorts, eindigt met vlekken.

Overigens schijnt dat de 5e ziekte aan vlekjes helemaal niet zo erg is als de 6e ziekte, we twijfelen of ie de 5e ziekte ook heeft gehad omdat ie maar weing vlekjes op gelaat en romp en rug had, wat dan weer wel bij de 5e ziekte schijnt te horen... Kom je er nog wijs uit, sorry...!
Beterschap!

Liefs, Marieke

Brenda heeft de 6e ziekte gehad, dat was inderdaad eerst koorts en erna uitslag op romp en gezicht,
Volgens mij heeft de 5e ziekte meer uitslag op gezicht en handen
 Wacht ik google effe voor je, hier komt het:

Vijfde ziekte
De vijfde ziekte (Erythema infectiosum) is een virusziekte die voornamelijk voorkomt bij kinderen van vier tot tien jaar en die meestal ontstaat tijdens het voorjaar of in de vroege zomer.

Incubatietijd
Vijf tot tien dagen.

Verschijnselen
De ziekte begint met felrode bultjes op de wangen. De uitslag breidt zich vervolgens uit naar billen, ledematen en romp. Vaak treedt ook koorts op. Kenmerkend is dat de roodheid vaak wegtrekt en een paar uur later weer terugkomt. Na ongeveer zeven tot negen dagen verbleken de vlekjes zonder te vervellen of littekens te vormen. Bij inspanning, na een heet bad of zonlicht kunnen de vlekjes terugkeren.

Besmettelijkheid
Zodra er uitslag ontstaat, is de ziekte niet meer besmettelijk.

Zesde ziekte
De zesde ziekte (Exanthema subitum) wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een virus en komt voor bij kinderen van zes maanden tot ongeveer drie jaar.

Incubatietijd
Ongeveer tien dagen.

Verschijnselen
Plotseling hoogoplopende koorts die drie tot vijf dagen aanhoudt. De temperatuur daalt even plotseling als hij gestegen is. Vervolgens lijkt het kind genezen, maar dan verschijnt de eerste uitslag. Deze uitslag lijkt op de mazelen en de vlekjes bevinden zich vooral op romp en gezicht. Overigens jeukt de uitslag niet. De ziekte gaat vaak gepaard met gezwollen klieren in de hals en op het achterhoofd.

Besmettelijkheid
Niet groot. Wijze van besmetting onbekend.

Groetjes Bianca

heyhey

nathalia heeft ook pas geleden de 6e ziekte gehad.
het verschil schijnt te zijn:

de 5e ziekte komt de korts tegelijkertijd met de vlekjes (zoals jij aangeeft)
en de 6e ziekte komen de vlekjes na de koorts (zoals nathalia had)

het was absoluut geen pretje.
ze was echt heel erg beroerd.
de vlekjes hebben 2 dagen geduurd, toen waren ze weer verdwenen.
de koorts heeft (daarvoor) 3 dagen geduurd.
we hebben geen medicijnen gehad ofzo, omdat als de vlekjes komen bij de 5e ziekte, ze bijna al weer beter zijn.
bij de 6e ziekte weet ik niet of je wel een antobiotica krijg.
gewoon even naar de huisartsepost gaan, als je het niet vertrouwt.
je kan beter het zekere voor het onzekere nemen toch :0 en de arts kan je vertellen wat je er het beste aan kunt doen.

oh ja; doe je kindje niet in bad he, als hij koorts heeft! zo kan hij zn warmte niet kwijt, en loopt de koorts alleen maar hoger op. dus gewoon wassen met een washandje, zolang de koorts er is.

sterkte!

liefs, do

lees nu pas de reacties van de anderen :)
nathalia haar vlekjes waren ook minimaal hoor.
ze waren heel klein en licht en alleen maar op het romp te zien.
niet op armen,benen of gezicht.
wij zijn naar de huisartsepost geweest, en die mevrouw vertelde ons dat het de 6e ziekte was, maar dat ze het pas 100%zeker zou weten, als ze bloed zou prikken.
dat wilde ik niet, wilde eerst een week afwachten, voordat er in mn dochter wordt geprikt, en een paar dagen later was ze weer helemaal de oude.

eten en drinken wilde nathalia ook niet.
ze hield niks binnen ook.
en heel veel diaree. (hadden we ors voor gehaald bij de etos)
ze wilde ook alleen maar slapen, was niet te genieten als ze wakker was.

liefs, do

Hoi,
Onze oudste zoon heeft toen hij bijna één was ook de zesde ziekte gehad. Wat was hij daar ziek van, enorm hoge koorts inderdaad en toen dat over was kreeg hij uitslag. Hij heeft echt een paar dagen als een vaatdoek in mijn armen gehangen.
De vijfde ziekte heb ik hier nog niet geconstateerd, maar ik weet dat ze dan inderdaad een typische uitslag hebben in het gezicht. Vooral onder de ogen... en die rode vlekjes kunnen ook weggaan en dan b.v. bij inspanning weer even terugkomen. Dit kan best een tijdje duren.
Succes en beterschap!
Groetjes, Noor mv Skip, Bo en ?

Terug
Bovenaan